• Ypke

Andra som står i startgroparna för ÄD?

Hej på er! Jag med! Eller, vi funderar, har just fått reda på att vår klinik inte tycker det är värt att fortsätta med fler ICSI på oss, efter 4 misslyckade försök. Det är en stor grej och en stor sorg, och just nu är vi mest överrumplade, vi trodde inte att det skulle vara kliniken som sade ifrån. Har å andra sidan fullt förtroende för vår läkare och hade väl börjat misströsta själva ... Blev samtidigt rekommenderade ÄD, och klinikerna FC i Umeå (ja, man kan göra ÄD privat i Sverige!), AVA-klinikerna i Finland/Baltikum samt IVI-klinikerna i Spanien.

Är också född 1971 och de säger att största anledningen till misslyckandena är äggkvaliteten. Har dock tyvärr även dåliga simmare. 

• Ypke
    Lie71 skrev 2012-09-25 14:46:34 följande:
    Hej.

Jag är också född 1971, och vi har gjort ÄD i Finland på AVA, Åbo.

Fick reda på att jag va i förtidigt klimakterium 2010 och nu i juli så fick jag de efterlängtade guldklimparna, en tjej och kille.Satte in 2 ägg.
    Lyckades med andra donatorn. Så det kan gå.
    Kolla gärna tråden "Vi som gör äggdonation i Finland"
    Många åker till Spanien, Riga också och det är lika bra som Finland.
    Skillnaden är väntetider, samt anonym eller inte angående donatorn.  

Lycka till nu oavsett vad ni väljer.
    Lie71
    Åh, så spännande det låter, Lie! Och hoppfullt! Har ni fått ersättning från FK?
    Om man inte lyckas med första donatorn - byter man till en annan då? Inte testa en gång till med samma? Kanske är svårt att få tag i någon som vill genomgå sprutor och äggplock två ggr, i och för sig ...  
  • Ypke
    Gaaaa skrev 2012-09-30 16:54:36 följande:
    Hur går det för er, har ni bestämt var ni ska göra äd??

Jag var inne på ava i riga och tittade på priset och de ligger på 6450 eur :-O
    Jag hittade inte något resultat som jag förstod heller..

Vi åker iväg på en liten minisemester snart och sedan ska vi bestämma oss, så att vi kommer igång. Vi vill få tillbaka äggen i Januari      
    Hej Gaaaa! Vi har bestämt oss för AVA i Åbo nu. Det känns skönt att ha kommit så långt. Vi kom fram till att vi tyckte öppen donator kändes bäst, och att chansen till ersättning från FK också är stor i och med det. Det som talade emot Finland är väntetiden ... ser inte fram emot att ha blivit ca ett halvt år äldre när det förhoppningsvis blir dags, men det är så hemskt stor skillnad i kostnad.

Hur går det för er andra? 
  • Ypke

Hej Gaaa, tyvärr kan FK bara informera om principerna för att du ska få ersättning, enligt de regler som gäller för närvarande. Men det händer tydligen mkt på regelfronten o inte förrän du skickar in ansökan om ersättning (vilket i praktiken verkar omöjligt att göra i förväg) vet du säkert.

• Ypke
    Gaaaa skrev 2012-10-12 14:04:15 följande:
    Försäkringskassan ersätter inte äggdonation med anonym donator, samt att detta gäller sedan april i år. Anledningen till detta är att behandling med anonym donator strider mot svensk lagstiftning. Enligt svensk lag har barnet rätt att få veta sitt ursprung vid 18 års ålder. Ingen förändring har skett förutom att man nu bestämt sig att följa den lagstiftning som finns på området."

Tjeckien är anonymt enligt deras lag..

Så vad ska man göra nu, ta ett dyrare land och hoppas på ersättning eller skita i det..?
    Precis, Gaaaa, så verkar det vara. Varför inte åka till Finland? Det är ju inte det billigaste landet, jag vet, och det är svårt att bestämma sig för det om man inte har 75 000 pix som man kan avvara om FK mot förmodan skulle få för sig att inte ersätta. Lycka till med valet.
  • Ypke

Hej, har ni sett ett SR har en serie om spermadonation etc nu, på Tendens? Har hittills inte berört ÄD så mkt, men väl det här med öppet/anonymt donatorskap. Tyckte det var mkt intressant lyssning och känner mig stärkt i valet av Finland.

• Ypke

Hej Germany, tja, de intervjuar bl.a. En danska tjej som kommit till genom anonym donation o som aldrig kan få reda på sin genetiska far men som önskar kunna det mest av allt i världen. Och en läkare som berättar om varför vi har lag på det i Sverige, att vi ser till barnets bästa, inte föräldrarnas. Det går att lyssna på programmen i efterhand på nätet.

Min sambo och jag står redan i kö nu i Åbo och ska dit på ett första möte 5/11. Ca 6 mån. väntetid säger de, men det kan ju variera. Det känns hemskt stort och läskigt, men jag är glad att vi dragit igång så snabbt och så får vi smälta allt under väntetiden ..

Jag har också gett mig på att ta ett nytt amh. Min ivf-klinik säger ju att de ksn tänks sig ett sista försök, och jag funderar på om det är värt det. Tänkte att nytt amh kunde vara lite vägledande.

Hur går era tankar?

Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?