• Gaaaa

Andra som står i startgroparna för ÄD?

Här är en

Kommer du göra här i sverige eller utomlands?? 

• Gaaaa

Jag tittar på Tjekien och där tar de hänsyn till hur kvinnan ser ut
    Donatorn är anonym och jag/vi föredrar det.
    Den ena kliniken har väntetid och koster 4500 eur och den andra kan vi köra med en gång och priset är 4900 eur.

Jag tycker det är så svårt att välja..

Är med i Riga tråden och läser där och de har fått fina resultat       

Finland har jag också hört gott om, men det är dyrare och klinikerna verkar göra på samma sätt. Fast ett ställe i Helsingfors pratar läkaren svenska

• Gaaaa
    Lie71 skrev 2012-09-25 16:30:02 följande:
    De pratar svenska på alla kliniker i Finland, då även deras befolkning är finlandssvenskar.

Man måste titta till vad man vill/kan betala, magkänsla, anonym donator eller inte, väntetider sen vilket land man väljer är också mer personligt.
    Jag valde Finland då jag är född finsk och har släkten där, annars hade det nog blivit AVA Riga, som låg som nr 2 på listan.
    Läs, läs och läs igenom trådar och leta på nätet och gå på vad er magkänsla säger vid val av klinik. 
    Dvs leta egen information och fråga gärna.
    Lycka till, kram  

Jag har en fråga

Vad fick du för mediciner på din klinik??
    Det verkar vara lite olika, eller beror det på oss vad man får??  
  • Gaaaa
    Lie71 skrev 2012-09-25 17:34:19 följande:
    Fråga på

Jag fick bara progynon och crinone(progesteron). Trodde att man skulle få mer mediciner, men de gör en induviduell bedömning av varje person och vad din historik är. Sen så hade jag innan levaxin för min svenska gyn läkare ordinera det i samband med att försöka bli gravid. Det skulle ligga under 2,0 för att vara bra. 
    Sen så ska man äta folsyra som också är bra, det kan man äta innan och gör inget för äd, utan är bra för fostret om man blir gravid. 

Jag tar också levaxin jag fick tjata till mig det, för läkaren tyckte att mitt provsvar såg bra ut 2.5.
    Men har nu senare fått det konstaterat att jag har en förstorad köldkörtel.
    Folsyra hörju till   
  • Gaaaa

Hur går det för er, har ni bestämt var ni ska göra äd??

Jag var inne på ava i riga och tittade på priset och de ligger på 6450 eur :-O
    Jag hittade inte något resultat som jag förstod heller..

Vi åker iväg på en liten minisemester snart och sedan ska vi bestämma oss, så att vi kommer igång. Vi vill få tillbaka äggen i Januari      

• Gaaaa

Skönt, jag ska skicka iväg lite mail och se vad man får för medeciner under själva behandlingen. Du kanske också kan bidra med inf.
    Men man vet väl om innan om man får ersättningför ÄD?? jag har ju gjort mina 3 ivf och får inte..

• Gaaaa

Det sjuka är att jag har inte så dålig äggreserv hade AMH 1,5.
    Men min kropp slutade att stimuleras under de 2 sista ivf försöken och gav bara 4 blåsor/ggn. Den första avbröts och den andra körde vi på för de såg fler blåsor på ultraljudet, men 3 visade sig vara cystor
    Fick ut ett ägg som inte tog sig.

Jag läste nyss i en annan tråd att efter 3 dagar så går mannens celler in i ägget och om de är dåliga så blir det inget mer, embryot dör.
    Varför testar inte läkarna mer mannens fetilitet??
    Det tas ju alltid för givet att det är kvinnans ägg det är fel på..

• Gaaaa

Nja kan inte påstå att vi har fått 100%  hjälp på någon av klinikerna vi varit på..

Men självklart vet jag att det ligger i början på forskning. Men nu är det så att Sverige ligger efter många länder..

• Gaaaa

Dustpuppy Det var ju ditt inlägg som jag måste missuppfattat lite då inne på Unica tråden

• Gaaaa

Försäkringskassan ersätter inte äggdonation med anonym donator, samt att detta gäller sedan april i år. Anledningen till detta är att behandling med anonym donator strider mot svensk lagstiftning. Enligt svensk lag har barnet rätt att få veta sitt ursprung vid 18 års ålder. Ingen förändring har skett förutom att man nu bestämt sig att följa den lagstiftning som finns på området."

Tjeckien är anonymt enligt deras lag..

Så vad ska man göra nu, ta ett dyrare land och hoppas på ersättning eller skita i det..?

• Gaaaa

Men det är ju detta med att uppfylla kraven. Jag har ju gjort mina 3 landstings försök och trodde då att jag får betala själv. Men nu om det finns en chans att få tillbaka pengarna så vill man ju inte missa dem pga anonym donator. Och skillnaden är väntetid och en massa pengar. 75000 kr i stället för 4500 eur..

• Gaaaa

Jag satt och fyllde i information till reprofit och de frågar sådant som jag aldrig har hört talas om. Prov som jag et inte har gjort osv.

Då går ju tankarna till drömmen om ett eget biologiskt barn igen och om man skulle prova IVF där för 1950 eur..

Men samtidigt så tror jag inte att det hjälper då mina ägg inte vill befruktas och dela sig..

• Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-10-14 12:02:37 följande:
    Gaaa: Vad landstinget har för antal försök ska inte påverka ersättningen från FK. Du får inte glömma att de är två helt separata myndigheter, med olika bedömningsgrunder. Nu antar jag att du dessutom pratar om IVF-försök.
    De flesta landsting har ett antal IVF OCH ett antal ÄD-försök som de erbjuder, så även om du är rädd för att FK av någon anledning skulle göra som landstinget (vilket de inte gör), så har du fortfarande ÄD-försök kvar på landstinget (som de inte kan ge dig och då har du rätt till vård i utlandet).

Man blir tryggare i sina val om man lär sig om hur myndigheter fungerar i Sverige och har lättare att hävda sin rätt.
    Jag rekommenderar alla att läsa någon juridikkurs, även om man inte håller på med IVF/ÄD, man har nytta av det i sin vardag.

/Dustpuppy

Jag ringde försäkringskassan och de hänvisade mig att tala med Landstinget först, för om jag inte får där så får jag inte. För det skilljer sig mellan landstingen.
    Jag kommer inte att få.
    Men jag ska försöka, jag har bett om ett intyg från läkaren på ivf som jag sedan kommer att skicka in när vi är klara..
    Kanske är det nya regler då..
    Vilka landsting tillhör ni?? Jag har västra götaland.
  • Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-11-01 16:58:49 följande:
    Gaaa: Västra Götaland. 3 landstingsbetalda IVF och 2 ÄD betalda via FK, allt under perioden 2006-2012.
    Västra Götaland räknar dessutom separat på IVF och ÄD, så oavsett om FK har ändrat regler eller inte, så
    borde det inte vara ett problem.

/Dustpuppy

Då vet jag inte vem jag ska prata med mer, eftersom jag har talat med personal på Sahlgrenska och de släpper inte in mig med ÄD..
  • Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-11-02 11:06:06 följande:
    Gaaaa: varför släpps du inte in i kön?
    Är det pga ålder?

Germany: åtminstone 2010 hade vi fått göra både 3 IVF och 3 ÄD, men vi tackade ja till kön för sent.
    VGR har åldersgräns på 40 för kvinnan och jag skulle hinna fylla 40 innan vi kom fram i kön.
    Vad du har rätt till beror på vad ditt landsting har satt för (godtyckliga) gränser för antal försök, alla gör olika.
    Var man bor i Sverige påverkar hur bra vård man får, tyvärr (gäller även andra sjukdomar, som cancervård, vilka mediciner som ingår i högkostnadsskydd eller inte osv).

Lite mer om hur olika landsting hanterar IVF/ÄD:

www.barnlangtan.com/landstingen
    www.barnlangtan.com/images/stories/PDF_filer/...

/Dustpuppy
    För att jag gjort 3 ivf och de anser att jag hade ägg och inga problem..
    Jag ska läsa dina länkar!
  • Gaaaa
    Dustpuppy skrev 2012-11-02 11:54:57 följande:
    Gaaaa: Då hänger jag med. Så länge man anses ha egna ägg så har man inte rätt till landstings-ÄD (och då faller även iden med ersättning för utlands-IVF). Med FKs regler kan du då få ersättning för utlands-IVF eftersom IVF är rekommenderad behandling och ditt landsting vägrar. ÄD får du däremot bekosta själv.

/Dustpuppy

What?? kan jag göra ivf utomland och få det betalt??

Jag tycker att det är lite difust med detta om att få ägg.. Jag har ju hittils inte blivid gravid av några av mina ägg.
    Om jag fått ut 7 st så har jag ett kvar dag 3, samma med 9 st, sedan var det jackpot av 7 så hade jag 4 st kvar dag 3. Och blev gravid med tidigt MF.
    Ny klinik 10 ägg och fem dag 3, sedan 3 dag 5. ett tillbaka, resterand slängdes..
    4 ägg dag 3 ett kvar. 1 ägg och 1 kvar.

Allså mina ägg är det ju allvarliga problem med..
    Jag hoppas/önskar att de blivit bättre med Dhea och levaxinet, men det kan jag ju inte få reda på..
Svar på tråden Andra som står i startgroparna för ÄD?