• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

WiJu skrev 2013-03-06 08:08:34 följande:
    Väldigt bra information. Ska snart byta till framåtvänd då stora tjejen är 4, 5 år. Vi har väl haft tur att hon är kort och inte varit åksjuk. Så det har inte varit jobbigt. Lilla tjejen är lång och har börjat bli åksjuk redan. Bara 1, 5 år... Någon som har tipps på en bra framåtvänd bilstol?
    vad har ni för stol? För 4.5år är inte så sent att vända kan man vänta ännu längre är säkrare.

Framåvänt vill ni ha isofix eller inte och finns det någon prisnivå?
  • t0va
    WiJu skrev 2013-03-06 20:45:08 följande:
    Tror nog vi kan vänta tills hon blir 5. Kollade lite extra idag och hennes huvud går inte över kanten än.
    Acta crago eller grago heter den tror jag. Kan inte kolla nu tyvärr..  En ganska stor stol. Har en mindre i samma märke till den lilla.

Vi tänker nog en stol runt 1000-lappen. Har sett någon på babyproffsen. Tar man en ett år gammal modell (bara färg på tyget som ändras) så kan man ju spara några kronor iaf.

Vad är isofix? 

när det gäller den stora bakåtvända stolen så är den inte urvuxen förrens öronen når kanten på stolen så är inte huvudet uppe vid kanten finns det mycket plats att växa på. Om det inte är så att det finns nackstöd så axlarna slår i nackstödet.
  • t0va
    Cyberfru skrev 2013-03-09 16:00:32 följande:
    t0va - Ingen aning om varför, det står så i manualen för babyskyddet, i billistan där det står vilka platser det är godkändt i vilka bilar. Jag mailade akta graco men har inte fått något svar. I butiken sa de att det antagligen berodde på att man i vissa länder inte alls får ha barn fram, att det berodde på vart bilen var tillverkad, men det låter lite långsökt. Hittade inget telefonnr på aktas hemsida och längre än så orkade jag inte forska i det hela. Skyddet sitter ju ok i framsätet så egentligen BORDE det ju vara ok kan man tycka, iom att det är godkändt i andra bilar. Men man vågar ju inte chansa heller...

Nu har vi iallafall testat att ha hiwayen fram och det funkar förvånandsvärt bra (om man bortser från ev. vild 2,5 åring då). Jag ser nästan hela spegeln utan problem och den sitter bra, så det kanske går att lösa på så sätt ändå. Antagligen kan vi få plats med två hiwayar framför varandra sen när det är dags för nästa stol också, vilket känns bra, nu har vi köpt oss lite tid, vi behöver inte åka och panikköpa bil, även om det kostar nästan 3k att koppla ur airbagen. Möjligtvis behöver vi längre fram hitta en bil som rymmer två barn (antagligen bakåtvända länge eftersom första dottern är jätteliten för sin ålder, vilket är toppen ur bakåtväntåkandesyfte) två vuxna, barnvagn packning och rullstol eftersom det finns en risk för att jag kommer behöva rullstol, åtminstone på längre utflykter, längre fram. Redan nu har jag fått transportrullstol för att kunna komma ut med familjen, men det är svårt att få ihop det, en vuxen ska skjuta på mig, ta hand om 2,5 åring och snart en nyfödd liksom ;)

Nu har vi Iallafall köpt vagnen och skyddet, vill inte vänta längre nu är i vecka 34+6 idag och pga min bindvävssjukdom har jag också lite ökad risk för att föda tidigt och även om det just inte finns några tecken på att det skulle bli så så vill man ju vara förberedd :) Känns skönt att ha fått ändan ur så att säga!

Men nu funderar jag lite över datummärkningen, kollade aldrig det i butiken, ville bara åka och få lunch i trött och grinig dotter. Har nu tagit av klädseln och kollat så frigoliten och plasten ser schysst ut och det ser fint ut men datummärkningen funderar jag över, hittade en vit klisterlapp där det står "date: 010511" vilket jag tolkar som att den är tillverkad i maj 2011, kan det stämma? Och isåfall, skulle ni tycka att det var okej att köpa ett babyskydd som var nästan 2 år gammalt redan?

Nu var det visserligen nedsatt 300 kr, men det sas inget om att det var någon gammal modell eller så, bara att det var den grå färgen som det var rea på, jag köpte det mest för att jag tänkte att det blir mindre varmt än en svart stol. Borde förstås ha frågat varför det var rea just på den färgen men jag tänkte inte så långt. Nu planerar vi väl inga fler syskon så det håller ju tiden ut för oss, men det kanske kommer några släktingar som skulle ha nytta av det sen eller så :)
    nej jag tycker inte det är ok, jag köpte en bakåtvänd stor stol som var 1.5år och det tyckte jag inte var ok. Fast jollyroom där jag köpte sa att det inte kunde stämma.

Om du fixar att ha sele/sjal så är det smidigt att ha bebisen så och sen någon som knuffar rullstolen. Jag körde med babybjörn och sjal men sen ergobaby. Finns endel bra vagnar som blir små ihopfälda så man kan få plats med rullstol och vagn på ett vettigt sätt utan att skruva isär allt i småbitar.

Ibland är orsakerna till varför en stols placering inte är ok lite obegripliga.
  • t0va
    Malawi skrev 2013-03-12 09:18:46 följande:
    Jag har också en undran om bältesstol med isofix. Om stolen sitter fast med isofix, borde inte det vara bättre vid en ev krock? Då trycker väl inte stolen på barnet i ryggen?

Jag har ingen erfarenhet av bältesstolar så jag kanske är helt ute och cyklar... 
    ja den åker inte frammåt och klämmer barnet mot bältet vid en krock. Men om de är "bättre" finns det delade meningar om.
  • t0va
    enlitenbitkaka skrev 2013-03-12 09:40:35 följande:
    Behöver lite råd... Vi ska ev försöka vara utan bil en tid, se hur vi klarar oss. Vi har idag en Britax Maxway-stol till vår dotter som är ett år och ca 12kg och 74cm. Vi vill ha en stol även om vi inte har bil då vi kan behöva åka med våra föräldrar någon gång då och då eller låna/hyra bil.

Min mamma har en Ford Fiesta från 2011 och min svärfar har en Toyota RAV4 från 2012. Är Maxway en stol som funkar i alla bilar eller gör vi klokast i att sälja den och köpa en annan? Vi har haft den bak i vår och nu fram och den tar ju rätt lång tid att montera rätt....
    ja den bör passa de flesta bilar, vi har en axkid och den är mycket lättmonterad, deras nya minikid är lättare, väger som en hi-way ca 2kg mer än max-way så den är inte jättetung. Har självåtspännande band så man behöver inte dra i några band för att få fast den utan trycka ner stolen i sätet. Så det går att få den att sitta stenhårt väldigt lätt.

Den gillar jag, vi har kidzofixen som är modellen med isofix och vändbar men har samma band och den är tyngre men väldigt lättmonterad. Vi har inte heller någon egen bil utan lånar svärmors lite då och då. Hade vår stol varit lättare skulle det varit ännu enklare så jag funderar på att sälja kidzofixen och köpa en minikid istället. 5 kg skillnad i vikt och det gör enhel del.

Kan ni inte testa stolen i de 2 bilarna innan ni bestämmer er?
  • t0va
    Gurkan skrev 2013-03-27 18:00:30 följande:
    Hej! Jag har en fråga om britax two way. Vi provade att montera den i framsätet på min bil då hi wayen börjar bli tung att lyfta i och ur sonen. Men när sonen sitter i den är det bara 10-15 cm mellan huvud/ryggstödet och vindrutan. Är det för lite?
    minst 5cm har jag läst att det ska vara så 10-15 verkar ju som det är god marginal.

• t0va

Ihopvikt påslakan kör jag med, blir lagom högt. Kilarna speciellt den som är til TW är hög. Vet inte om jag håller med om att den hänger i luften. Svårt att se på bilden.

• t0va

Bältesstol om bältet kommer rätt vilket jag tror det gör om barnet har 110 i kläder, min 2.5åring kan sitta på bältesstol och ha bältet rätt på sig. Självklart så får han inte åka så men vi har provsuttit. Aldrig kombistol med internsele framåtvänt, förutom om barnet pga. sjukdom/funktionshinder/skada måste sitta så.

• t0va
    Zezzan skrev 2013-04-06 15:09:36 följande:
    Ja precis och det är anledningen till att vi vill ha isofix stol. Men idag så sa hon i butiken där vi var och kollade runt och frågade att stolen håller sig tillräkligt mycket fast genom att bältet är innen i klämman vid axeln (alltså när inget barn sitter i den.
    Det har jag aldrig hört tidigare och tvivlar starkt på. Då sitter den ju bara i ena änden och resten av stolen kan röra sig. Så nej det skulle jag inte rekomendera någon att lita på.
  • t0va
    Tessos skrev 2013-04-15 08:26:50 följande:
    Vi har en Britax two way som vi använder som extra stol. Igår upptäckte jag att en grej blivit böjd. Klacken på stolen sitter fast i två hål och den ena av dessa, alltså grejen man stoppar in i hålet har böjt sig så det var svårt att få in den i hålet. Skitdålig beskrivning, jag vet. Ska man lämna in den och få den lagad eller har det inte med säkerheten att göra.
    håller med maila drbob@sakta.se och fråga.
    Går nog snabbare än att få svar från britax, men jag skulle gissa att om du inte använder klacken utan har den uppe så är det nget som behöver lagas.
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!