• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Sweet life skrev 2012-11-19 09:56:32 följande:
    tack för input. Absolut, bilden är tagen när jag precis satt ner honom och spänt fast. Spänner alltid efter när vi ska åka.

Superbra med det där om kläder, har själv aldrig jacka på varken mig eller barn i bilen.. motorvärmare med kupévrärmare..
    kanon, så gjorde vi med men tyvärr så är det ju många som tror att det räcker att bältet sitter fast inte att det ska sitta hårt. "för då kan ju inte barnet röra sig" nej precis... 
  • t0va
    Coyote skrev 2012-11-24 13:16:08 följande:
    Och en fråga till, fungerar hi-way (ettan) i en bil av typen Chrysler Voyager eller Ford galaxy? Eller blir stödbenet för kort?
    Troligen inte, vi testade en hi-way i vår golf och där räckte inte stödbenet ner det är väldigt kort. 

Jag tycker ni ska kolla på axkids stol till storebror eller Two-way det är stolen som har längst rygg av alla på marknanaden som räcker till 25kg. Axkid är liten utvändigt men stor invändigt och klarar 25kg, är mer ombonad än two-way. hur stor är storebror?

Multi-tech är kortare än Two-way tex.
    Starbaby skrev 2012-11-24 13:46:18 följande:
    Min 6 åring sitter i en Multitech jag tycker den funkar längre än en TwoWay som vi hade innan.
    nej two-way har längst rygg och eftersom den inte har något nackstöd där barnets axlar slår i så kan barnet använda stolen tills öronen når kanten på ryggstödet. 

• t0va
    060810 skrev 2012-12-27 20:53:48 följande:
    Någon här inne som har en Axkid Kidzone och kan berätta vad ni tycker om den?
    Har beställt en sån till min dotter från Toyland och jag hoppas den kommer snart.
    Hon är 2 år och 4 mån och är 91 cm lång och väger 11 kg.
    Hoppas den kommer räcka till hon är 5 år då hon beräknas väga 15 kg först vid 5 års ålder och jag vill inte vända ett barn frammåt som inte väger 15 kg och inte för tidigt heller helst. 
    Vi har isofixvarianten, kidzofix och älskar den, spänner man bara fast i rätt ordning så sitter selen stenhårt fast. Kan vara lite trixande i början, men den är lättmonterad tycker jag och sonen sitter bra i den. Det finns en dyna man kan ha till för att få det lite mjukare och lite tajtare. Maila axkid om du inte får med en sådan, jag fick min gratis. Jag tror den kan räcka länge T är typ 93-95cm nu och han har långt kvar att växa i den stolen. 
  • t0va
    Galia skrev 2012-12-28 19:01:01 följande:
    Har köpt en axkid kidzone (men inte monterat den än då bebisen bara är fem månader o sitter i babyskydd fortfarande). Ska det vara en dyna till? Det fick inte vi med någon...
    nej dynan är extra tillbehör men gör stor skillnad om man har ett mindre barn, det gör att barnet kommer lite högre upp och sitter bättre är som spädbarnsinlägg i babyskydd, blir mer ombonat. Det går att köpa i butiker och endel har fått gratis från axkid eller när de beställt stolen. 

Det finns också en spärr man kan ha för att nackstödet inte ska åka upp, det kan vara något för er som har ett litet barn. Det funkar så att det låser nackstödet i ett läge för när barnen är små kan nackstödet åka upp en bit så det blir för högt. Det får du om du kontaktar axkid. Vi har inte testa det eftersom sonen var lite för lång när vi började använda stolen för 1år sedan men dynan har vi använt endel.  

www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/axkid-babydyna.html finns biligare på jollyroom.se och jag tror att butiken kan ta hem också om stolen är köpt i en butik nära er.  
  • t0va
    Galia skrev 2012-12-28 20:57:15 följande:
    Tova: ok. Vi har iofs tänkt att vår tvååring ska ta axkiden o minstingen får ta över hi-wayen men skadar ju inte att ha dynan om man vill ha minstingen i axkiden ibland då den ju går att använda utan att ändra axelremmarna som man måste göra på hi-way. Tack för info o tips om att mejla axkid direkt. Vad skrev du i mejlet?
    Precis och även 2åringen kan ha dynan, deras säljare har själva dynan till en av sina 2åringar och vi har till min 2.5åring ibland.

Jag skrev att jag hört att det finns dyna och undrade vart jag kunde köpa så fick jag en skickat till mig.  
  • t0va
    babybloggen skrev 2013-01-09 14:35:15 följande:
    Hej!

Det här ser ut att vara en bra tråd där man kan få svar! :) Vi står i bilbarnstolarnas djungel. Vår dotter fyller 3 om ett par veckor och bilstolen vi har idag är en Akta Graco BeLogic som vi dessvärre inte är så nöjda med... Den känns liten och trång och så är det ett metallstag längst fram som sticker upp där dottern har sina ben/fötter. Sen är den väldigt klumpig också.

Vi har stolen bakom passagerarsätet i en Saab 9-5 kombi (2009) och vill gärna att någon ska kunna åka med som passagerar fram utan att behöva knyckla ihop benen alltför mycket.

Har kikat på Britax Multi-tech men också läst mycket bra om Britax Two-way. Men så var jag på Babyproffsen idag och försäljaren bara tittade på mig när jag nämde att jag kanske skulle köpa en Two-way som ordinarie stol. Det tyckte hon INTE utan det är mer som en extra stol att ha i en extrabil eller kanske hos farmor/mormor.

Vad tycker ni om det påståendet? Visst är Two-wayen inte lika ombonad som Multi-techen men om man ser rent säkerhetsmässigt? Jag vill gärna ha dottern bakåtvänd i många år till och vill ha en stol som "håller hela vägen" så att säga.

Vilken rekommenderar ni?
    Vi har Tw som extrastol hemma hos mina föräldrar, den börjar funka hyffsat nu när sonen är 2.5år. Men vi har en axkid som förstastol den har också lång rygg, tar inte så stor plats och barnet kan sitta bakåtvänt länge. Tillskillnad mot TW så har den stödben och nackstöd och är mer ombonad så han sitter bättre i den och kan sitta mer rakt upp utan att huvudet åker framåt. Vi som flyttar stolen ofta mellan bilar behöver något som är lättmonterat och då funkar den bättre än TW, är lättare att få in rätt lutning. 
  • t0va
    Sisisisi skrev 2013-01-11 09:29:12 följande:

Alla bakåtvända stolar har fempunktsbälte.
    Du får antagligen prova ut stolar utan hjälp från butiken. Men självklart ska i prova ordentligt innan du köper en ny.
    Jag tycker att twoway är den stol som skymmer minst av spegeln i fram.
    Jag håller med, Tw fram så ser jag i backspegeln men med de andra stolarna vi testat så ser jag inget alls. Men då har vi haft en extra spegel på ytterbackspegeln så ser jag bakåt. 

Tw är den stol som har längst rygg och låga sidor så barnet kan sitta skräddare elelr ha benen hängades utanför stolen. Däremot ska ingen bakåtvänd stol, ev. förutom triofix, användas framåt. De är tunga och i endel så kommer bältet fel på barnet, blan Two-way. När det är dax att vända så köp en bältesstol som är gjord för enbart framåtvänt bruk och ingen kompromiss som de vändbara stolarna är. Bakåtvänt är de bra men inte framåtvända. 
  • t0va
    060810 skrev 2013-01-18 21:01:03 följande:
    Så otroligt nöjd med min Kidzone! :)
    En superstol!
    Om än jobbig att montera för mig som inte förstår bruksanvisningar, men när jag efter 1 timme gav upp och ringde Axkid blev jag uppringd kl 17.30 på eftermiddagen och fick hjälp via telefon!
    WOW vilken service alltså! Han hade sett att jag ringt och ringde upp mig och hjälpte mig förklara så jag kunde montera.
    Bruksanvisningar är inte min grej och min kompis som är en jäkel på bilstolar var på semester och hade precis åkt när jag skulle montera ;)
    Men nu sitter den som berget och dottern älskar den! Hon sover t o m med huvudet uppe i den, det hänger inte alls och ändå är stolen upprätt! 
    Håller så med dig om kundservicen, min stol gick sönder på resa dagen innan vi skulle åka hem igen. Men de kom på morgonen och lagade stolen så vi kunde ha den stolen med oss hel hem. 

Nu senast fick jag nya axelskydd till stolen eftersom jag inte gillar de som är orginal, håller på att testa minikids skydd istället. Har fått en babydyna också när jag frågade efter klädselskydd, så mycket vettig och trevlig kundservice :D  

För mig har det hjälpt att kolla monteringsfilmerna då tycker jag det blir tydligare hur man ska göra.
    millipore skrev 2013-01-17 21:48:26 följande:
    Vårt barn är bara tre år och tre månader men är redan 114 cm och väger 24 kg. Vi har nu en Britax multitech och den är alldeles för kort i ryggen. Den kan dock funka ett tag till då hen sitter med krum rygg intryckt under nackstödet.
    Mitt problem är vikten. Stolen är bara testad och godkänd upp till 25 kg och vi är snart där.
    Vill verkligen inte vända redan men vad finns för alternativ?
    Har någon av er något tips eller synpunkt?
    kolla på britax two-way och ha den ett tag till. 

• t0va
    Galia skrev 2013-01-19 11:20:16 följande:
    t0va: Hur/var kontaktar du axkid? Jag har mejlat för flera dagar sedan men ännu inget svar...

060810: Det har ju ingen säkerhetsmässig betydelse utan är väl mer estetiskt, men går det inte bara att få in bältet under tyget? Obestämd Jag har inte monterar vår än men jag trodde det var så det gick till. Hm, hoppas det går lätt att montera sen när det är dags 
    tony.qvist@axonkids.com han brukar svara fort. 

jag drar alltid bältet över tyget, vi flyttar vår stol rätt ofta så jag orkar inte hålla på att fippla med att dra under blir mer omständigt, gör samma på two-way också. 
  • t0va
    Solros09 skrev 2013-01-19 20:05:38 följande:
    Är verkligen sugen på den stolen! Måste nog åka iväg till återförsäljare och prova den och dottern i bilen! Funkar den bra till henne så kommer den ju hur som att funka länge till nästa åxå, även om vi skulle få börja med en annan stol till den lilla.
    Men fler åsikter mottages tacksamt!
    den kan funka för mindre barn, men då med dynan, den är bra för lite större barn också, min 2.5åring sitter jättebra i sin stol och har gjort det sen han var 1.5år, vi har dynan men nu används den sällan, är mer för långresor så det blir lite mjukare. 

Det jag anser är en nackdel med stolen är att axelskydden kan trycka mot barnets hals och ge märken, främst när de inte har så mycket kläder på sig på sommaren. Men vi har fått axelskydden från minikid, den nya stolen de är mjuka och har inte gett några märken eller tryck nu. De får man bara ha när stolen är bakåtvänd men vi ska ändå inte vända den stolen. 

Minikid kan också vara ett alternativ, är samma sits men ska ta mindre plats i bilen. Jag har inte testat för den släpps nu men hoppas få prova inom kort.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!