• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

drömmaromsmått skrev 2012-10-29 07:54:20 följande:
    Någon som vet om det är någon gräns för hur hård smällen behöver vara för att stolen måste bytas ut, mannen blev påkörd idag han kom i 30 ungefär och en annan bil svängde ut framför honom från en parkering så det small, vidrigt att tänka på att hade han kört ut någon sekund senare hade han kört in i dörren där dottern satt och att vi för ovanlighetens skull glömt värma bilen så dottern fick åka i vinteroverallen idag. Dotterns tvåårsdag och allt.
    körde han i 30 så ska stolen bytas ut, har för mig att det oftas sägs att är det snabbare än promenadfart så ska man byta men jag har också hört att om airbagen löses ut ska stolarna bytas ut.  Ring försäkringsbolaget och kolla med dem.

Endel bolag är mer givmildare än andra men i 30km/h anser jag är solklart byte.
  • t0va
    Cyberfru skrev 2012-10-31 10:56:35 följande:
    När jag ändå är i frågetagen kan jag fråga om ni har några tips om en bakåtvänd stol som är extremt lätt att montera? Jag såg till min fasa att min mamma kör mitt systerbarn i en ganska gammal stol (en sån där hemsk med nalleklädsel, som hon säkert köpt på loppis) som dessutom såg ut att sitta rätt löst. Till sitt försvar sa hon att hon inte orkar bära och sätta fast nyare stolar och på ett sätt kan jag förstå henne, hon har väldigt mkt värk och reumatism.

Hon har flera barnbarn och fler blir det och kommer säkert vara mkt barnvakt och köra en del med barnen, vi bor långt ifrån så vi har alltid vår egen bil när vi hälsar på och om hon ska åka någonstans med vår dotter brukar hon istället få låna vår bil med bilstol som JAG monterat och känner mig trygg med. Men jag oroar mig för mina syskonbarn. Funderar nästan på om vi ska försöka gå ihop och köpa ett bättre alternativ till henne, men det är ju ett måste att hon klarar av att montera den liksom.

Hon har garanterat inte isofix i bilen, kör en gammal volvo.

Vet att många tjatar om att hiwayen är så himla lätt att flytta och montera, men jag som precis som mamma har problem med händer och handleder får nästan dra sönder mig för att få den att sitta tillräkligt hårt, Det är så knasigt att man ska dra neråt med banden, man får ju inte lika mkt kraft då känns det som. Maxwayen hade väl något annorlunda underförankringsbälten men jag vet att maken kämpade rätt friskt med den också.

Vet inte heller om mamma går med på att vi hjälper henne att montera stolen och att den sen får sitta där, tror att hon ibland måste utnyttja alla platserna och SÅ ofta kör hon kanske inte barnbarnen.

Man blir ju helt mörkrädd över att hon vågar köra sitt barnbarn i en sån där stol och att syrran vågar låta sitt barn åka med där.

Finns det några andra alternativ än hiway? Ett stort plus är om det går lätt att ställa om bälteshöjden och ev. lutning så  att man kan köra barn i olika ålder och storlek i den utan problem, annars blir det nog att någon får åka med fel bälteshöjd är jag rädd. Maxwayen är ju bra på så sätt, enkelt att flytta bälteshöjden på den. Idag skiljer det nästan 2 år på äldsta och yngsta barnbarnet, men minstningen barnvaktas inte så mkt än och sitter fortfarande i babyskydd, men det är ju bara en tidsfråga innan det är dags för stol.
    Antingen axkid kidzofix fast monterad då med bältet eftersom hon inte har isofixfäste. Då sätter man bältet i stolen och i bälteshållaren, sen underförankringsband och knäpper fast stolen i öglorna som man satt i bilen, sen trycker man bara ner stolen mot golvet så spänns banden åt av sig själv. Man slipper då dra i banden, jättesmidigt om man som jag inte är så stark i händerna. 

Den stolen ställer in rätt höjd på bältena av sig själv vid varje tillfälle så man kan variera mellan ett litet och ett stort barn utan att behöva ändra selen. 

Annars finns klippan triofix som är jättelätt att montera, men den är väldigt upprätt i sittställning och till 18kg, hur lätt det är att ändra selen där vet jag inte.  
  • t0va
    Cyberfru skrev 2012-11-01 09:07:50 följande:
    Nu har jag läst bruksanvisning och kollat på monteringsfilm för den där axkidstolen, verkar sjukt smart!

Tar den mycket plats i bilen? Skulle kunna tänka mig en sån själv nästan :)
    nope den tar faktiskt väldigt liten plats i bilen jämfört med endel andra stolar. Vi har den i svärmors citroen c1 som är deras minibil och man kan flytta ut och in på sätet för att ta mer eller mindre plats. Eftersom den har isofix också så kan den bli ännu mer lättmonterad om man har isofix i bilen, men vi har det inte så det går att ha med bälte också. Perfekt om man som vi lånar olika bilar som har och inte har isofix. 

Öglorna har man antingen monterade i bilen redan eller så tar man de banden som följer med stolen och sätter fast i bilen så har man öglor, de banden kan man flytta med eller köpa fler. Jag har dåliga handleder och är muskelsvag så den här stolen blev vår räddning, även om den är tung att bära runt på så är den lätt att montera. Jag sätter stolen på vagnen när vi ska flytta den mellan oss till svärmor.  
  • t0va
    Cyberfru skrev 2012-11-01 19:42:19 följande:
    t0va - det låter ju toppen, får kika på en sån när det blir dags för nästa stol kanske, eller ja, i god tid innan förstås. De var rätt dyra men det kan det väl få vara värt :)

Jag tror jag minns dig från min tråd om gravida med fibromyalgi eller annan kronisk värk, kan det stämma? :) Jag har fått min diagnos ändrad från fibro (eller ja, den står väl kvar kanske, men det har tillkommit en) till ehler-danlos nu. Är svag och instabil, det är blä, men livet går vidare och man får försöka hitta så smarta lösningar som möjligt för att få vardagen att funka. :) Vagnen är toppen! Brukar dra packning på vår, tur att vi har en gammal pansarvagn som man kan packa mycket på. Iofs inte heller så snällt med pansarvagnar när man har problem med kroppen och framförallt armarna, spanar lite på någon mer lättsvängd modell, men pansarvagnen får vara kvar den också :)
    Ja det stämmer, jag hade troligen borrelia för jag blev "frisk" efter blodförgiftningen jag fick vid förlossningen. Fick massa antibiotika så nu mår jag mycket bättre men helt återställd är jag inte. Har man EDS och liknande är den stolen kanon ur monteringssynpunkt även om den är tung att flytta men vi sätter den på någon av våra vagnar så funkar det bra. Har testat på både kronan sulkyn och Phil&teds, på den har vi syskonsits så bilstolen får sitta överst och barnet under. :D

Synd att det inte finns smidiga lösnignar så man kan ha stora bilstolar på vagnen också precis som babyskydden. 
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2012-11-06 18:33:23 följande:
    Någon som har koll på hur det fungerar att få in stolar i en citroen c3a?
    Mannens bil var bara  att skrota efter krocken så vi har kollat runt lite och eftersom han kör en del och vi ändå har en kombi så känns det som om vi ska köpa en mindre bil som är billigare men det måste ju ändå gå att köra dottern och sen även lillasyskonet då och då i bilen och den är ju verkligen liten.

Funderar på om man kan ha vår two way i fram och sedan en isofix stol baktill när lillasyskonet ska byta i framtiden(först ska den ju ut ur magen men man måste ju tänka långsiktigt), för visst är det inte massa krångel med att ställa in framförvarande säte och pussla med en isofixstol? 
    Inte i C3 men i C1 så har vi en axkid med isofix, den sitter jättebra även om det inte är så gott om plats framför men den bilen är ju pytteliten. Har vi med bältesmontering så kan även en normallång person sitta framför, så där skulle en TW funka framför också. 

En stol med stödben behöver du inte hålla på att krångla med framförvarande säte, det har inte med isofix att göra, för isofix är istället för bältet som man annars fäster bilstolen med. Det är stödbenet som är den viktiga punkten i den frågan. Two-way har ju inte stödben så därför måste den lutas mot instrumentpanel/framförvarande säte. 

Men axkiden är mycket trevlig stol, och har långt stödben, vi har testat den i en C4 och där behövdes hela stödbenets längd, var långt ner till golvet.  
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2012-11-07 11:40:22 följande:

Har ni något tips på vilken stol man ska satsa på om man köper c3, vi har som sagt en two way redan och en mobi som sitter i min bil, dottern är lång så vi får nog köpa en till two way sen när det ska vara två stolar i varje bil men vad ska man ha till lillasyskonet när det ska sitta i större stol och att det då ska få plats en tw plus den nya stolen helst båda på passagerarsidan.

testa axkid, det är en stor stol som man kan ha länge men den tar inte så stor plats, annars är britax hi-way och max-way de stolar som tar minst plats förutom klippan triofix, men den stolen kan man inte luta så den blir ofta väldigt upprätt men den är den som tar minst plats oftast. Beror lite på bilmodell också. 
  • t0va
    johanna 77 skrev 2012-11-08 16:06:03 följande:
    oj... skall man slänga bilbarnstolen om inte barnet satt i stolen när man krockade...??

Jag blev påkörd för ett tag sedan. Fick ena dörren intryckt...Gick att köra bilen, så det var ju ingen jättekrock. Men skulle jag ha slängt bilbarnstolen då??? Det satt alltså inget barn i barnbilstolen.

???   
    beror på hastighet, men om det satt barn i eller inte spelar ingen roll, är hastigheten tillräckligt hög så kan stolen skadas även om det inte sitter något barn i. 
  • t0va
    johanna 77 skrev 2012-11-08 16:31:36 följande:
    Det var ngn som skrev att det var ok att spänna fast bilbarnstolen mot instrumentbrädan och att det var extra bra för att det blev så stadigt !!! 
    såvida man inte har airbagen på..(vilket man ju inte har ändä!! )

Är der verkligen så??? 
    Japp, lite beroende på stol men axkid, britax har vi pratat med tillverkarna och fått ok på att göra så. Det har att göra med att man i manualen vill ha det så enkelt som möjligt och då skriver man att stödbenet alltid ska användas då minimerar man risken att folk gör fel. För i baksätet ska man använda stödben om det finns ett sådant till stolen men fram kan man kila fast stolen emot instrumentbrädan för den balken som går där är bilens starkaste punkt och på nyare bilar är plåten så tunn så ett stödben kan gå igenom golvet vid krock. 

Det viktiga är att man får fast stolen hårt.  
  • t0va
    Sweet life skrev 2012-11-19 08:34:55 följande:
    Hej Experter!

Jag skriver på en blogginlägg om barnsäkerhet i bil som kommer publiceras under de närmsta dagarna.

Jag skulle vilja veta vad ni vill att jag ska skriva. Vad tycker ni föräldrar där ute behöver veta? Jag behöver också lite källor på fakta kring barn i bil osv.

Hoppas någon vill hjälpa mig! :)

Inlägget kommer publiceras på min blogg www.livetmesimon.se och även hos Loppi.se samt blogg.se startsida.
    Ser bra ut men bilden du har på barnet i babyskyddet där är selen inte åtdragen men det kanske du vet. En sak jag tycker du ska lägga till är detta om vinterkläder och bilåkande. Man ska inte ha tjocka kläder på sig när man sitter i bilen, då skyddar inte bältet lika bra. Så underställ, flecceoverall för små och sen filtar över barnet och bältet är det bästa. Inte möjligt alla gånger om det är -20grader och man inte har värmare i bilen eller det tar lång tid innan bilen blir varm. 
    ">

Detta gäller även oss vuxna, knäpp upp jackan och se till så bältet ligger nära bröstet och under jackan vid magen. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!