• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Malawi skrev 2013-02-15 10:00:34 följande:
    Jag frågar igen, kändes lite som min fråga kom bort i diskussionen...

Har nån här sett en Axkid Minikid i affär? 
    tyvärr inte, jag har fått beskedet att det inte fanns tillräckligt många stolar så det är bara ett fåtal som fick nu vid första leveransen, om ca 4 veckor kommer nästa leverans och förhoppningsvis så är det fler butiker som har den då.
  • t0va
    Malawi skrev 2013-02-18 20:48:36 följande:
    Ok tack! I den butik jag frågade "hade de för sig men visste inte alls säkert men troligtvis var den försenad", ett av de mest luddiga svar jag fått.
    aha, jag har legat på lekia i grannstaden i ett par veckor och frågat om leverans så de ringde axkid och frågade om de skulle få några stolar och då fick de till svar att stolarna inte räckte, kanske har det blivit förseningar i tillverkningen så det inte blev så många som de tänkt först.

Hoppas på att komma iväg på baby&barnmässan i gbg i helgen och titta på den.
  • t0va
    Galia skrev 2013-02-20 14:10:12 följande:
    Nu har jag monterat vår Axkid, men det fanns ett band på baksidan som kommer ner från toppen av ryggstödet med ett klipp i änden. Det är fäst i stolens bälte på baksidan av stolen men jag funderar på om det ska fästas någon annanstans? Att det bara satt där i förpackningen så att säga. Hittar inte i instruktionsboken heller. På vår hi-way finns ett liknande band som sitter runt stödbenet. Ska man vira det runt stödbenet och fästa med klippet i sig själv (i sitt eget band alltså?) Hoppas någon förstår vad jag menar
    Den använder man när man har stolen framåtvänd, man sätter fast bilens bälte i den. Så om du kollar i manualen hur det är med framåtvänd montering så kommer du se hur den ska användas. Vid bakåtvänd montering så kan den sitta fast i remmen som går till stödbenet. Där jag satt min för att den inte ska skrammla omrkring.
  • t0va
    Nomen skrev 2013-02-23 23:27:08 följande:
    Hej!

Någon som vet hur man ser tillverkningsdatum på en britax two way? Den enda märkningen jag ser (har inte tagit av hela klädseln, så det kanske finns någon mer märkning) är en "klocka" där det är en prick vid 2:an. Stolen är köpt 2008 om jag inte missminner mig.
    Finns 2 varianter, en där det är runda "klockor" och en där det är en stor fyrkantig stämpel med massa små prickar i.

Är det en klocka så är det en pil/prick vid en av siffrorna 1-12 det är tillverklningsmånaden, i samma ring ska det sen vara 2 siffror tex. 08 det är tillverkningsår.
  • t0va
    Nomen skrev 2013-02-24 14:18:06 följande:
    Jag har skickat samma bild till britax nu, så får vi se om de kan säga när den är tillverkad... Troligtvis inte, eftersom det verkar vara en extremt dåligt stämplad cirkel. Men om jag förstod saken rätt så är det inte livsviktigt hur gammal stolen är, så länge den inte varit med om någon krock (stod på deras hemsida). Och det har den inte, vi köpte den i butik, och har haft den i vår ägo sedan dess.
    Ja preics, skicket är viktigt också och är den köpt 08 så är den ju inte jättegammal. På den första TW vi hade så såg man nästan inte vad det stod i mitten, verkar som om det är dåliga stämplar där.
    Galia skrev 2013-02-24 13:47:28 följande:
    Morr. Hade monterat axkiden så fint på mittsätet men så igår när vi skulle ha med passagerare så är det bara att inse att man inte kan krångla in bältet på sidoplatsen under den stora plastplattan som finns under axkid. Får bli till att montera den fram istället. Suck
    ja den blir ju lite bred där, tror minikid funkar bättre på den punkten.

• t0va
    Galia skrev 2013-02-25 16:45:02 följande:
    Hm, ja lite sent nu då den redan är inköpt. Borde väntat på minikiden kanske.

Ni med bilbarnstolar fram, ser ni sidospegeln? Om inte vad har ni för extraspegel? 
    mm... jag ska se om minin funkar bättre för oss och sälja kidzofixen i så fall.

Jag ser inte sidobackspegeln och hade en sådan spegel som på bilden på vår bil. Nu har vi ingen egen bil så oftast åker sonen bak. Men de finns att köpa bla. på jula och heter blindspegel.
  • t0va
    kossan skrev 2013-02-28 08:25:22 följande:
    Lägg för Guds skull inga filtar under bilstolarna, det är livsfarligt!!!
    Stolarna är INTE godkända för sådant!!!!!
    Tillverkarna och experterna har själva sagt att det är ok, man ska inte lägga under hela stolen men vid fotdelen för att få till mer lutnign är ok. Finns kilar och rullar man kan använda men filt eller påslakan som jag tycker funkar bättre är ok.
  • t0va
    Hhelena skrev 2013-03-04 11:20:11 följande:
    Bästa lösningen när bilbarnstol 2 ska in i bilen? Vi kör Passat.

Vi har en Maxi Cosi Mobi nu till storebror och lillasyster växer snart ur sitt babyskydd. Vi funderar på bästa lösningen när vi ska ha två stora stolar i bilen. Som jag ser det så behöver vi en liten stol till lillasyster bakom förarstolen ELLER sätta en stol i framsätet. Vi måste kunna flytta förarsätet då min man är rätt lång. 

Vilka stolar är minst och får plats bakom förarsätet?

Vilka stolar passar bäst i framsätet?  
    britax hi-way och max-way är små, axkid minikid går också att få så den inte tar så stor plats. Den är stor innuti och räcker länge.

Hur stor är det stora barnet?
  • t0va
    Zezzan skrev 2013-03-05 10:07:02 följande:
    Ca vad väger en bältesstol? 
    varierar mycket men 3-6kg om det är en enklare stol, över 6kg om det är mer lullull på den och isofix.
  • t0va
    Cyberfru skrev 2013-03-06 08:07:07 följande:
    Nu är det ju en bit kvar tills det är dags för nästa stol, babyskyddet är vårt första problem. Och jag ville så gärna ha Akta Gracos skydd som går att klicka fast på Akta Gracos vagn Evo som vi bestämt oss för att köpa och ha som "utflyktsvagn". Den är superlätt och samtidigt vändbar (vagnen alltså). Har inte hittat någon annan vagn som har samma egenskaper. Och vikten är jätteviktig för mig eftersom jag har en bindvävssjukdom som gör att jag varken får eller orkar belasta kroppen. Därför tänkte jag också att det var smidigt med en sån lösning att man kan klicka i babyskyddet och köra mellan huset och bilen, dock tänker jag inte köra runt med babyskyddet i flera timmar på shoppingturer och så som många verkar göra nuförtiden. Den lösningen skulle kunna göra det möjligt för mig att ev. kunna ta mig utanför dörren någon gång på egen hand, utan att alltid behöva ha bärhjälp med mig. Vill gärna försöka klara mig själv så länge det går eftersom det finns en viss risk för att jag så småningom kommer bli så dålig att jag blir sittande i rullstol och beroende av ganska mkt hjälp.

Men det skyddet var då för stort för att sitta bakom föraren (har varit och provat två gånger nu, ena gången tillsammans med min man), det passar fram, så då tänkte vi att vi kopplar ur airbagen på verkstad så har vi löst problemet tillfälligt iallafall, men då är skyddet inte godkändt för att sitta fram ALLS i outbacken, inte ens utan airbag. :(

På vår volvo v40, som vi har som andra bil, däremot gick det bra att ha skyddet fram så länge det inte är aktiv airbag. Knasigt! Så nu funderar vi på att tills vidare ändå koppla ur airbagen och sätta dottern i hiwayen fram och bebis i babyskydd bakom henne, vi ska prova så det går bara. Men hade helst sluppit ha vildingen fram, känns bättre att ha bebisen fram och henne bak isåfall, om man nu blir tvungen att ha någon fram. Den lösningen kan nog funka, då kan två vuxna dessutom få plats hyffsat bekvämt på förarplats och bakom föraren.
    varför får ni inte ha den fram i outbacken?
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!