• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

060810 skrev 2012-09-14 13:17:12 följande:
    Hur förklarar jag för min mamma att en bilkudde som är äldre än 10 år inte är något att ha?

Hon säger: men det är ju samma sak som att sitta på en vanlig kudde i bilen, den har man ju bara för att komma upp, det kan ju inte vara farligt....

SUCK, hon vägrar lyssna på mig! Har ni några bra argument?
    Hon tyckte även att mitt inköp av en BeSafe till Izabelle (6 år) som hon nu växt ur var så onödigt för det behövs inte om man bara skulle använda den så kort tid... Hon sa: du kunde ju köpt en bilkudde direkt och sparat de pengarna...
    SUCK!!!
    Izabelle är för lång för BeSafen i högsta läget på ryggstödet nu, men så är hon ju lång som en tok.

Men ska fota och lägga ut i gruppen på facebook sen när jag hämtat henne så jag kan få hjälp med om den är ok eller för liten.  Ser liten ut, men får se vad folket säger ;) 
    en bälteskudde har inte samma bäst före som bakåtvända stolarna har, för den är ju för att komma upp och utsätts inte för samma krafter som de bakåtvända som ska ta upp mycket vikt från barnet vid krock. Så 10år är ingen "fara", däremot så har ju utvecklingen gått frammåt så det är vettigt att byta ut till något nyare.
  • t0va
    drömmaromsmått skrev 2012-09-20 07:08:03 följande:
    En tw fråga, min man kom in idag och sa att bältet var konstigt eller snarare bältesfästet på internbältet när han spänt fast dottern kundehkunde han dra isär fästena lite upptill ni vet längst uttalande mot magen de gick inte helt ihop där och man kunde röra dem lite i sidledes, är det normalt på tw? Har aldrig märkt det förut och med tanke på att stolen är livsviktig börjar man ju självklart nojja lite ... någon som vet om det är okej??
    ja det är normalt, frågan har varit uppe tidigare och på de bägge TW som vi har så är det samma, men det känns som om det är fel men så ska det vara.
  • t0va
    Malawi skrev 2012-09-24 21:51:08 följande:
    Minsta är 2,5 månad, 6 kg och 60 cm, och stabil i nacken för att vara såpass liten. Har aldrig tittat på en Hi-way, tror du den kan passa en så liten?
    nja, den är rätt så bred i sitsen för ett litet barn och kan vara svår att få så lutad som det krävs i vissa bilar. Så jag skulle skaffa babyskydd och byta sen igen även. Men prova och se.

Men britax two-way till treåringen är en bra extrastol, vi har den som extra till vår tvååring, och hi-way är vettig till det mindre barnet sen när det är dax att byta, lättmonterad och tar liten plats.
  • t0va
    Malawi skrev 2012-09-25 10:20:55 följande:
    Ok det låter vettigt! Vad är rimliga priser på blocket för hi-way och two-way?
    jadu, hi-way kan man få en ny för 2000kr, så 700-1000 för de nyare modellerna, och TW ligger på kring 1500kr ny på rea/kampanj så 500-1000 för nyare modell. Jag sålde en TW som var 6år för 500kr, och sen var påväg att sälja den som aldrig var använd och fick napp vid 1000kr. Fast den behöll vi sen.

Men kolla på åldersmärkningen på ryggen på stolarna så de inte är för gamla och ta av all klädsel så det går att se så frigoliten är hel.
  • t0va
    Trasan0606 skrev 2012-10-02 11:09:58 följande:
    Sänka sätet vet jag inte om han tänkt på - tack för tipset, det ska jag kolla upp!
    på jula finns något de kallar "blindspegel", det är en spegel man sätter på ovansidan av backspegeln då ser man oftast bakåt igen. den är inte lika stor som en vanlig men när man vant sig så funkar det jättebra. Vi har en för vi kunde inte ha mobin eller axkiden fram för då såg jag inget i backspegeln på den sidan.

http://www.jula.se/blindspegel-619096
  • t0va
    emmzaz skrev 2012-10-02 16:56:06 följande:
    Min fråga är helt enkelt om det är någon som har erfarenhet av bilstolar i en V70. två stycken måste få plats, helst bak! Jag har tittat på maxicosi mobi även britax maxway men inte provat i bilen än. Mobin har jag en bekant som har två stycken och hon är väldigt nöjd men hon har haft sina i en minibuss. Så hur sitter dom i V70?  Hur gör man med två stolar bak? vi vill ju kunna sitta bekvämt själva oxå!
    Mobin tar stor plats om man inte kan ha den i mitten så med 2 skulle jag inte välja den stolen, de har dessutom horn man fäster bältet på så om någon ska sitta emellan dessa stolar eller brevid så kan man få hornen i höften.

Hur stora är barnen? Axkids stolar tycker jag om, de räcker länge för de har lång rygg och tar inte så stor plats i längd utan man kan montera nära ryggstödet stolen står på om man vill, eller lite längre ut om man vill ha mer benplats åt barnet.

Britax max-way och hi-way tar inte heller stor plats vare sig i längd eller bredd.
  • t0va
    Minza83 skrev 2012-10-02 19:11:19 följande:
    vill bara ha ett råd hur vi ska göra - vår 3½åring knäpper upp sitt bälte IDELIGEN när vi åker bil!!
    har flera ggr ertappat honom med att STÅ upp i baksätet!!

han sitter bakåtvänt i en britax hiway från ht 09.(alltså vi har haft den så pass länge då).

vi drar ju åt bältet så mycket det går när vi spänt fast honom men han får upp det ändå!

så hur gör vi?
    för han vill inte riktigt lyssna på att om vi krockar så innebär det livsfara för honom.......

finns det något man kan köpa och sätta för vid knäppningen?????

ge oss råd, vad som helst, tack! 
    har ni testat bröstspänne? Annars finns en väst man kan ha och då ska barnet inte kunna ta sig loss, finns att köpa bla. på babyproffsen, http://www.boots.com/en/5-Point-Plus-car-seat-anti-escape-system_1190069/
  • t0va
    Joico skrev 2012-10-03 22:46:23 följande:
    Av säkerhetsskäl ska man INTE göra något med bältesspännet. Bältesspännet ska kunna öppnas relativt enkelt (iaf för en vuxen) med en hand, något som är av största vikt vid en bilolycka.

Undvik att åka bil om han inte kan "sköta sig", så att säga. Tala om för honom att ni inte kan åka bil och missar tråkiga saker. Han är väl stor nog att förstå vad ni säger åt honom. Annat är det väl att faktiskt inte göra så, förstås.

jag säger nja på det. Ja man ska kunna få upp bältet fort vid en olycka om det tex. brinner i bilen så man måste ta sig därifrån fort. Men om man väger det mot att kunna ha barnet bakåtvänt och sitta säkert och inte ta sig ur och ställa sig upp så skulle jag prova att vända bälteslåset om det var så att det inte spelade någon roll för själva låsningen.

Det finns plasthylsor man kan sätta över bältesknappen så det bara går att få upp den med hjälp av tex. en penna. Används ofta till barn och vuxna med utvecklingsstörning som inte förstår att de inte får öppna bältet.

Vid olyckor där det inte är livsfarligt att vara kvar i bilen så ska barnen sitta kvar tills räddningstjänst säger att barnet får komma loss. Många gånger så kan man ta ur hela stolen med barnet kvar i stolen, för då rör man inte barnets nacke och huvud och förvärrar inte ev. skador. Räddningstjänst skär sönder bältena också så för deras skull behöver inte knapparna vara lätta att nå.

Bäst är om man kan ha en kniv som är gjord för att skära av bälten i sin bil lättillgängligt, för i en stressad situatin är det inte så lätt att knäppa upp knappen till bältet hur lättillgängligt den än sitter.
  • t0va
    Coyote skrev 2012-10-07 12:56:17 följande:
    Aha, men det gäller alltså bilar med elektronisk urkoppling, inte de med nyckelavstängning eller de där man lämnat in bilen och monterat på ett motstånd?

Den artikeln är från 1999 också så mycket har hänt på 13år. Den enda olycka jag känner till är där man har gjort fel vid urkopplingen och tagit förarplats istället för passagerarplats.
  • t0va
    Winglur skrev 2012-10-09 13:22:01 följande:
    Hur är det egentligen med kombi-stolar, hur säkert är det att vända en sådan framåt?
    Tex, Britax Multitech. Förutsatt att internbältet kopplas bort och bilens egna bälte används istället såklart. 

Och vilka stolar är lättast att installera i bilen? (Bakåtvända)
    Jag funderar på Maxi-Cosi Mobi, någon som har en sådan? 
    nej på kombistolar framåt även med bilens bälte. Stolen kommer vid en krock klämma barnet mot bältet och en kombistol väger kring 1.5ton vid en krock medans en bältesstol är lättare och väger ca 600kg. Dessutom kommer inte bältet tillräckligt nära kroppen på vissa stolar, multi-tech och axkid är stolar där bältet kommer rätt men de är tunga ändå. 

Vi hade mobin när sonen var liten, den var kanon för honom fram till han blev kring året då blev det trångt vid axlarna och han satt dåligt med benen eftersom han bara kunde sitta rakt fram med benen inte skräddare eller ha fötterna utanför stolen på sidan. Dessutom var den ett helvete att montera i de bilar jag provade. Vår gamla golf, mina föräldrars golf och passat och svärmors ford. Den var svår att få att sitta hårt i bilen och tog upp ordentligt med plats. Nu har vi en axkid istället som har längre rygg, ger sonen mer utrymme och är en dröm att montera. 

Vi använde oss av funktionen att ändra sitsen när sonen var liten men efter att han blev kring 1.5år så känner jag inte något större behov av en sådan funktion då barnet ändå ska sitta så rakt som det är möjligt i bilen,är säkrare så.  
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!