• t0va

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Bisquit skrev 2012-10-11 11:27:16 följande:
    Ok tack!
    Fast hon börjar närma sig öronhöjden på den ena redan. Köpte ena stolen för ett år sedan och multitech för ett halvår sen, då var det den största som fanns ( enligt säljaren )

Vet du hur stor skillnad det är mellan i höjd och bredd? Som det är nu får stolarna precis plats i bilarna.
    ( en subaru forester och en sanjong ( stavning?? ) pickup. Så det är ju inga små bilar direkt.

Dessutom har jag ingen lust att köpa yttligare en ny stol om det bara handlar om att vinna 2cm på höjden...

Vikten är jag väl inte så orolig för, tror inte barnstolen blir en dödsfälla bara för att hon väger ex 27 istället för 25 men det är längden jag oroar mig för.

Hon har varit 1 meter senaste tre månaderna och jag hoppas hon "står still" ett bra tag nu innan hon tar fart igen.
    Alt växer vidare med snigelfart.....

Usch va bitter jag låter.. Hi hi.  Men tack för svar!
    Two-way har varit den största stolen i 10år i alla fall så att de sa att MT var störst är lögn, finns flera som är större än MT, axkid tex. I TW kan barn som är 115cm sitta bakåtvända så de handlar om mer än ett par cm. 

Min 2åring väger 15kg och har stått still på det i 1år nu, vi var också oroliga över att han skulle växa massor, längden är 91cm så han är längre än normalkurvan men även det har planat av nu. Men vi köpte en TW som extrastol just för att den är stolen som barnet kan sitta bakåt längst i så som det är idag. Sen har vi en axkid som förstastol eftersom den också har lång rygg och dessutom lite mer ombonad och har huvudstöd så där sitter han bättre.

Stolarna tar inte så stor plats, mindre än en MT, vi har ingen egen bil nu utan lånar svärmors citroen c1 som är den minsta citroenen med typ inget bagage, men där får bägge stolarna plats och jag kan sitta framför eller bakom. Fördelen med TW och axkid är att man kan flytta ut och in stolen på sätet rätt så mycket för att skapa mer eller mindre benutrymme och plats bakom/framför. De har låga sidor så barnet kan sitta skräddare och då också få bättre plats för benen.

Så åk till en butik och testa en two-way så får du se att det kommer finnas gott om utrymme att växa.  
  • t0va
    mammatill2härligavildar skrev 2012-10-11 10:03:44 följande:

Two way har vi som extra stol å sonen har åkt i den framåt någon gång. Bältet kommer jätte bra för det följer med en lite grej som man sätter där internbältet skulle kommit ut vid axeln, som man för bältet igenom. Med den sitter bältet super, lika bra som i vanliga bältesstolen. Men det är ju det där med tyngden vid en krock.
    Det är inte över axeln som är problemet utan vid höfterna, bältet tenderar att glida upp från låren mot magen och mjukdelarna där och vid en krock så krossas barnets mjukdelar. I en stol som har bälesstyrning så hamnar bältet längre ner mot låren på barnet. 
  • t0va
    Galia skrev 2012-10-16 13:26:21 följande:
    hej, följde denna tråd tidigare men tappade den när den nya kom men nu är jag här igen och ber om lite råd Jag har en tvååring och en bebis och håller på att börja planera för vilken stol vi ska införskaffa när bebisen ska byta från babyskyddet. Till tvååringen har vi en Britax Hi-way och min tanke är att bebisen får Hi-wayen och så får tvååringen en ny stol som räcker längre. Det jag funderar kring är om det finns någon bra stol som man kan placera i mittensätet där bak och som får plats bredvid Hi-wayen. Hi-wayen gick inte att placera där pga stödbenet då vi har en balk eller vad man ska säga i mitten vid fötterna för mittpassageraren. Skulle vilja kunna ha med en passagerare där bak utan att man ska behöva krypa in i bilen liksom (är ju inte alla som klarar det heller) och jag vill ogärna placera någon av stolarna fram eftersom det ska vara större risker vid en krock även om man har barnstol. Skulle därfär helst vilja placera stolarna bredvid varandra. Vi har en Volvo V70. Tar nu gärna emot tips och erfarenheter. På ännu längre sikt undrar jag om någon har erfarenhet av te stolar bak (varav kanske en framåtvänd då)  om det möjligen skulle bli fler barn framöver. Eller måste man ha större bil då...? Iaf min huvudfråga är om det finns en bra stol för två år och upp¨t att placera i mitten där det finns en balk vid fötterna och som får plats bredvid Hi-way. Kan tillägga att jag har en relativt stor tvååring så måste vara en stol som klarar upp till 25 kg iaf och gärna rätt hög. Hoppas jag varit tillräckligt tydlig Tack på förhand! 

Hurvida den får plats i mitten brevid hi-way vet jag inte men axkids kidzofix eller kidzone är stolar som inte tar så stor plats men är långa och funkar för långa barn. JAg har en lång och bred 2åring också som har gott om plats i den stolen. Britax two-way är den stol som är längst i ryggen den har inte stödben så den kan man ofta sätta i mitten, den är inte lika ombonad som axkid, vi har den som extrastol och sonen sitter inte lika bra i den även om den funkar. Bla. så glider han ner så han får tryck i skrevet och utan huvudstöd så tippar huvudet framåt när han somnar. Vad är det du har hört om att det är större risker att ha barnet fram vid krock? Det är inget jag har hört utan tvärt om, kan man montera stolen emot instrumentbrädan så sitter stolen hårt och bra, om man inte har en aktiv airbag då förståss. Jag har ofta sonen fram för det funkar bäst för oss.
  • t0va
    ehl skrev 2012-10-16 22:31:25 följande:
    Hej Vi har en 2 åring sittande i en graco duoflex. I både volvo och i volksvagen sharan. Bakåtvänt i baksätet. Nu tll bekymret att stödbenet inte når ner till golvet, fattas ca en cm så själva benet vinglar lite. Stolen sitter stenhårt fast, går inte att rubba. Var inne och frågade på barnens hus om detta och fick svar att inga bakvända stolar ( förutom twoway) får lutas mot stolsryggen framför utan ska stå enbart lutande på stödbenet. Kan detta stämma? I instruktionsboken ska den lutas mot instrumentpanel eller mot just stolsryggen framför. Har dessutom börjat titta in i andra bilar med akvända stolar och 99% lutar ju mot stolen framför. Twowayen tyckte de i affären inte att vi skulle tänka på då den inte utve klats något på över 10 år. Den saknar sidoskydd och stödben. Men här inne verkar ju många tycka den är bra. Gracon är vi annars supernöjda med. Vad hade ni gjort, köpt andra stolar eller kört som den sitter nu?
    Nja, i manualerna står det att de flesta stolarna inte får nudda sätet framför eller instrumentpanelen, det har att göra med att man vill ha manualen så lättförstådd som möjligt och minimera felmontering. Fram är det bra om man kan få stolen att stå stenhårt mot instrumentbrädan, men bak ska man alltid använda stödben om det finns ett sådant och det ska sitta hårt mot golvet inte vicka eller hänga i luften. När stödbenet sitter hårt och resten av stolen sitter hårt kan man skjuta bak eller vinkla stolen framför så barnstolen får stöd från den också som en extra punkt men man får inte ha stolen emot där och inte anvnda stödben. 

Om det står att man får luta emot så är det många som skiter i stödbenet eller inte ser till att stödbenet sitter hårt, bak är det stödbenet som ska ta upp kraften och stolen framför som är en extra säkerhet. Fram är det tvärt om under förutsättning att man kan få stolen att sitta hårt och fast emot instrumentpanelen.

TW har inte utvecklats på 10år men den är säker och bra framförallt för större barn som har svårt att få plats i många andra stolar. Det är inte lätt att göra en stol där små barn kan sitta bra och även större 4-6åringar.

Nu finns axkids stolar som ett bra alternativ till Two-way, de har lång rygg och låga sidor så barnet kan sitta skräddare med benen det har nackstöd som TW saknar och lite djupare sidor, dessutom har den stödben så den är lite lättare att montera. Vi har den till vår 2åring och han sitter jättebra i den och har mycket plats att växa på trots att han är stor och lång. TW har vi som reservstol hos mormor och morfar, där sitter han inte alls lika bra men det funkar. Så den skulle jag inte ha som enda stol när barnet inte är så stort, funkar bättre lite senare när barnet växt ur de andra stolarna. Den har långt stödben också och passar i de flesta bilar. 
  • t0va
    Queen Of Darkness skrev 2012-10-18 21:19:33 följande:
    Jo det förstår jag såklart att den lös är livsfarlig Vi har enbart isofixfästen på de två bilsätena som är vändbara och med 3 (snart 4) barn kommer vi ju förmodligen så länge vi har kvar bilen ha antingen en bakåtvänd bilstol (när bilsätet är framåt såklart) eller en bältesstol (när bilsätet är bakåtvänt) där så vi kommer ju aldrig ha nytta av iso-fix på bältesstol som är vänd framåt.
    Dottern sitter nu i en two-way men klagar rejält över hur ont hon får i rumpan och att stolen är hård, så funderade på att flytta henne till en bältesstol eftersom hon ändå kommer sitta bakåt i den.
    Vet att det är andra som lagt vaddering under klädseln på den för att få den mer mjuk. Sitta i 5punkts sele bakåt tror jag är bättre än bältesstol bakåt med 3punkts bälte även om den varianten är säkrare än att sitta framåtvänt. 
  • t0va
    Cinan skrev 2012-10-18 22:42:14 följande:

Jag har monterat en hi-way från 07 fram i vår bil (passat-97) och jag skulle vilja ha den lite mer lutad men jag får inte till det. Någon som har en idé om hur man kan göra?

Har du kilen, annars kan du köpa en kil till och sätta under, kan fungera att vika ihop en filt eller påslakan, det är min favorit och lägga under. Så gör jag med two-way tycker det blir bättre lutning än med kilen. 
  • t0va
    Queen Of Darkness skrev 2012-10-19 08:20:34 följande:
    Jag pratade med Bell om det och fick "ok" till att lägga en blöja under klädseln för lite mjukare sittyta men det hjälper inte heller. Nu åker vi verkligen bara bil med henne om det är riktigt nödvändigt för att hon tycker det gör så ont (hon är ju 5½ så hon har ju lite vilja oxå Dock har hon aldrig nämnt något om att få sitta åt andra hållet och det hade jag ändå inte gått med på eftersom hon inte vuxit ur bakåtvänt.). Jag tycker oxå 5punkts borde vara säkrare, men det är ju bättre sidoskydd på bältesstol än two-way så jag funderar lite på det med. En djungel minst sagt
    ♥ Amanda, Isabella & Casper ♥

aha, ja hjälper det inte så är det ju svårare, håller med om att det är hårt säte på den stolen, men än har min kotten vaddering så någon extrablöja har vi inte behövt. Det är ju kanon att hon sitter bakåt och kan fortsätta med det, men om hon har så ont så skulle jag nog testat en bältesstol, hade varit en annan sak om det handlat om att vända framåt.
  • t0va
    Novelli skrev 2012-10-23 15:11:42 följande:
    Är det någon här inne som har en liten bil och som kan tipsa mig om en liten bilbarnsstol som passar bättre än den jag har nu Axkid bakåtvänd med isofixdel?

Isofixdelen tar sån plats tycker jag eller är den mindre än andra stolar?

Den ska ju också vara säker.   
    skrev till dig i andra tråden, har du provat utan att använda isofixfästena och bara fästa med bältet? Då tar den mindre plats och barnet kan sitta skräddare med benen eller ha benen på utsidan av stolen, så sitter min 2åring när vi har stolen i svärmors citroen C1 och jag ska köra och sonen sitter bakom mig. Blir trångt för benen men det blir det med alla stolar, men då kan man reglera hur mycket utrymme man kan använda sig av med isofixfstena så går det ju inte att ändra.
  • t0va
    Coyote skrev 2012-10-27 10:18:04 följande:
    Babyskyddet i baksätet på vår bil har taskig lutning, inom ramen för vad som är godkänt enligt den där "mätaren", men bebisarna blir ledsna när de sitter på det viset, lite för upprätt liksom. På grund av att det är trångt vill jag använda basen, och igår lade jag in en vikt fleecefilt mot ryggstödet, så blev det bättre lutning. Kom på  nu idag, är det okej att göra så?
    ja, så länge det sitter hårt så kan man göra så för att få bättre lutning. Själv använder jag ihopvikt påslakan och har under stolen för att få till en bra lutning. 
  • t0va

">

Dax att påminna igen varför man inte ska ha tjocka kläder på sig i bilen, gäller både barn och vuxna. 
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!