BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!
Bisquit skrev 2012-10-11 11:27:16 följande:
Ok tack!Fast hon börjar närma sig öronhöjden på den ena redan. Köpte ena stolen för ett år sedan och multitech för ett halvår sen, då var det den största som fanns ( enligt säljaren )
Vet du hur stor skillnad det är mellan i höjd och bredd? Som det är nu får stolarna precis plats i bilarna.
( en subaru forester och en sanjong ( stavning?? ) pickup. Så det är ju inga små bilar direkt.
Dessutom har jag ingen lust att köpa yttligare en ny stol om det bara handlar om att vinna 2cm på höjden...
Vikten är jag väl inte så orolig för, tror inte barnstolen blir en dödsfälla bara för att hon väger ex 27 istället för 25 men det är längden jag oroar mig för.
Hon har varit 1 meter senaste tre månaderna och jag hoppas hon "står still" ett bra tag nu innan hon tar fart igen.
Alt växer vidare med snigelfart.....
Usch va bitter jag låter.. Hi hi. Men tack för svar!
Min 2åring väger 15kg och har stått still på det i 1år nu, vi var också oroliga över att han skulle växa massor, längden är 91cm så han är längre än normalkurvan men även det har planat av nu. Men vi köpte en TW som extrastol just för att den är stolen som barnet kan sitta bakåt längst i så som det är idag. Sen har vi en axkid som förstastol eftersom den också har lång rygg och dessutom lite mer ombonad och har huvudstöd så där sitter han bättre.
Stolarna tar inte så stor plats, mindre än en MT, vi har ingen egen bil nu utan lånar svärmors citroen c1 som är den minsta citroenen med typ inget bagage, men där får bägge stolarna plats och jag kan sitta framför eller bakom. Fördelen med TW och axkid är att man kan flytta ut och in stolen på sätet rätt så mycket för att skapa mer eller mindre benutrymme och plats bakom/framför. De har låga sidor så barnet kan sitta skräddare och då också få bättre plats för benen.
Så åk till en butik och testa en two-way så får du se att det kommer finnas gott om utrymme att växa.