• Novalie88

Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?

Suck vart ska jag börja.... Amningen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nästan från början vart jag tvungen att delamma min bebis som nu är två månader gammal.

Största anledningen är att han inte blir mätt på den mjölken jag har... Då har vi vart tvugna att tillmata med ersättning efteråt... Nu har mjölken börjat o sina och bebben väljer mer o mer bort bröstet....

Man känner sej helt kass som mamma alltså o jag får massa dåligt samvete för det här...
    Fler som känner samma eller som känt så när ni flaskmatat? Vad har ni tänkt för att känna er bättre?

Vill ha andra flaskmatande mammors upplevelser här..... Ingen amningspropaganda det har jag nog av redan... Försöker ju amma så mkt som det går...

• Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?
  • fortsätt paddla

Har varit där du är nu, kände likadant för åtta år sedan.
    Vad jag önskar är att du har lite perspektiv här. Din lilla kommer du att ha och göra med i måånga år. Många kriser, mycket kärlek.
    Vad i hela friden spelar det för roll om du ammar lr inte. Ditt barn får mat, närhet och kärlek. Hinner och orkar du njuta lite så gör det. Dåligt samvete kan du ha när du inte hinner med att läsa läxan, glömmer ett kompiskalas lr skäller för att du bara är trött.
    Vad man har dåligt samvete över när dom blir tonåringar vill jag inte veta;)
    Pussa på din lilla och släpp alla fåniga tankar.

• Eddieee

VET DU VAD!!!

Amningen funka inte för mej heller, så dottern fick flaska med ersättningen nästan från start, OCH Det blev en heeelt normal unge av henne oxå! :)

Du har försökt, du kan ju inte trolla!!

Så se de posetiva istället! Dom flesta barn håller sig mätta längre och kanske sover lite längre :)
    Dessutom kan pappa dela mer av matningsstunderna nu med, mys för honom :)

Vet att man kan känna sig usel ibland,, för så mkt påtryck utifrån, men nu efteråt kan jag känna att de va så hiiiimmla slöseri med energi!!
    För min dotter har mått lika bra och utvecklats som den som ammats! :)

Good luck och strunta i dom där jobbiga känslorna nu! Din bebis är ju glad om du är glad och får mat, oavsett om de kommer från tutte eller flaska! ;D

• Velouria
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-04 22:36:20 följande:
    Men denna okunskap.. Det är helt normalt att bebisar vill amma ofta/mycket, ja hela tiden. Diskutera ert dåliga el icke dåliga samvete men spä inte på okunskapen, tack! DE ALLRA FLESTA KVINNOR KAN AMMA OM DE VILL.
    Nu är det ju så att det inte är vi andra som dras med okunskapen. Att kunna och att vilja brukar man säga går hand i hand. Men det är inte sanningen när det gäller amning. Vad har du för belägg för ditt påstående?
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • leiapp
    Velouria skrev 2012-09-04 22:54:19 följande:
    Nu är det ju så att det inte är vi andra som dras med okunskapen. Att kunna och att vilja brukar man säga går hand i hand. Men det är inte sanningen när det gäller amning. Vad har du för belägg för ditt påstående?

Jag tror att hon menar att en liten bebis som helammas ofta vill ligga vid bröstet mest hela tiden i början och att det är normalt och att det inte betyder att mjölken inte räcker. Det är mycket amning i början helt enkelt och det enda sättet att få amningen att funka är att... amma. Blandar man in ersättning stimuleras brösten mindre och det finns mindre mjölk. Det blir en ond cirkel. Jag ammade flera ggr i timmen i början och hela kvällarna de tre första månaderna.

Om bebisen växer, kissar våta blöjor etc betyder det INTE att mjölken inte räcker bara för att den vill ligga vid bröstet mest hela tiden. 

TS om du VILL fortsätta amma skulle jag tipsa om att prova tillmatningsset. 

• CrazyLady

Min son slutade jag amma när han var 9 dagar...
    Jag orkade inte ha en bebis som var som en igel på mina bröst och skulle amma 23 av dygnets 24 timmar..

Jag var dessutom skittrött efter en fruktansvärt lång och jobbig förlossning så jag började med flaska så att jag skulle kunna hinna vila/duscha/äta istället för att bara knappt hinna gå på dass innan ungen skrek efter tutte igen

Jag fick höra av både sonens farmor och min bvcsköterska till sonen att bröstmjölk är bäst, du slutade amma för tidigt, du borde ammar mer, osv

fick pga det en kraftig depression och kände mig som världens sämsta mamma

När jag nu fick dottern för 16 månader sen (med en ny man) delammade jag henne i 2 månader, sen blev det bara flaska efter det...

Jag ammade, pumpade, drack amimgste, masserade brösten i duschen, men min mjölkproduktion kom aldrig igång (jag kunde få ut 40-60 ml var 3e timme totalt från både brösten)

Så dottern fick bli flaskbarn på heltid...
    Jag fick en del pikar av både andra mammor och även av sonens farmor, men jag brydde mig inte ett jävla dugg..
    Fick höra av en kvinna som jobbade på BB att "ersättning är för lata mammor)

Min bvcsköterska jag har till dottern sa att jag ska amma så länge jag orkar, vill och kan...
    Amma inte bara för att alla andra vill du ska de...

• Vinterankan

Jag har faktiskt inte fått en enda pik eller negativ kommentar angående att jag inte ammar. Slutade dagtid vid 2 månader och helt och hållet vid 2,5 månader. Och jag hade inga problem med amningen (såriga bröstvårtor och sådant som man får i början hade jag, men inga problem efter det). Möjligen att det kom för kraftigt så att mjölken sprutade ut en halvmeter så man fick sitta beredd med en handduk att sätta mot bröstet när bebisen slutade att suga tillfälligt.

Jag slutade mest för att det bara blev så. Vi var hemma med bebisen båda två och eftersom att min sambo har ett naturligare "bebishandlag" än vad jag har samtidigt som jag är mer road av utflykter anpassade till en treåring än vad han är så var jag ofta borta med det större barnet hela dagarna medan sambon var hemma med bebisen. Och det är ju inte direkt så att man springer in på toaletten på skansen och pumpar mjölk för att hålla produktionen igång.

• Novalie88
    leiapp skrev 2012-09-05 10:12:39 följande:

Jag tror att hon menar att en liten bebis som helammas ofta vill ligga vid bröstet mest hela tiden i början och att det är normalt och att det inte betyder att mjölken inte räcker. Det är mycket amning i början helt enkelt och det enda sättet att få amningen att funka är att... amma. Blandar man in ersättning stimuleras brösten mindre och det finns mindre mjölk. Det blir en ond cirkel. Jag ammade flera ggr i timmen i början och hela kvällarna de tre första månaderna.

Om bebisen växer, kissar våta blöjor etc betyder det INTE att mjölken inte räcker bara för att den vill ligga vid bröstet mest hela tiden. 

TS om du VILL fortsätta amma skulle jag tipsa om att prova tillmatningsset. 

Jag vet att det är såhär och problemet var att ibörjan så fixade jag inte o ha min bebis fastklistrad intill bröstet hela tiden mådde skitdåligt då... Men nu så har allting ändrats och jag tycker nu om att amma o då har ju mjölken försvunnit o bebben skriker när jag lägger han intill... Känns lite dödsdömt för kommer knappt ut nåt när ja pumpar heller...
    Känns som de e mitt eget fel att de blivit såhära.
  • leiapp
    Novalie88 skrev 2012-09-05 12:53:40 följande:
    Jag vet att det är såhär och problemet var att ibörjan så fixade jag inte o ha min bebis fastklistrad intill bröstet hela tiden mådde skitdåligt då... Men nu så har allting ändrats och jag tycker nu om att amma o då har ju mjölken försvunnit o bebben skriker när jag lägger han intill... Känns lite dödsdömt för kommer knappt ut nåt när ja pumpar heller...
    Känns som de e mitt eget fel att de blivit såhära.

OM du vill amma (jag tolkar ditt inlägg som att du vill det - rätta mig om jag har fel) så vill jag tipsa dels om tillmatningsset och sedan att höra av sig till amningshjälpen. De har en grupp på facebook bla. De är superkunniga och bra! 

Jag är fortfarande överraskad och lite sur på min omgivning att ingen hade sagt hur det är i början! Det blir bra hur det än blir ska du se.

Lycka till!
  • soccermum01
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-04 22:36:20 följande:
    Men denna okunskap.. Det är helt normalt att bebisar vill amma ofta/mycket, ja hela tiden. Diskutera ert dåliga el icke dåliga samvete men spä inte på okunskapen, tack! DE ALLRA FLESTA KVINNOR KAN AMMA OM DE VILL.
    Det är sådana påståenden som gör att man som flaskmatande mamma får en klump i magen. För min egen del så trodde jag att amningen funkade men trots att jag ammade hela tiden. Så gick bebis inte upp i vikt och bajsade c:a 10 ggr/dygn grön skummigt bajs. Detta tyder ju på att det inte kom ngn fetmjölk.
    Ja jag ammade lääääänge på varje bröst. Jag har nog aldig läst på så mycket om amning som med detta barn men trots att jag provat med allt så blev det inte bättre.
    Jag ammade så pass mycket att jag fick smärtsamma sår på båda vårtorna och ändå gick bebben inte upp, hon bajsade ur sig hela tiden.
    När jag började med flaska kändes det verkligen som ett nederlag men samtidigt blev ju bebben en helt annan unge och gick upp över 300 gram på 1 v.
    Jag hade gladeligen ammat dygnet runt om bebben åtminstone gick upp av det men så blev det inte.
    Jag delammade ett tag men sinade fort.
    TS jag tänker så här: bebbe mår bra och jag mår bra och blir en bättre mamma, ALLA kan inte amma. 
  • Novalie88
    soccermum01 skrev 2012-09-05 22:18:34 följande:
    Det är sådana påståenden som gör att man som flaskmatande mamma får en klump i magen. För min egen del så trodde jag att amningen funkade men trots att jag ammade hela tiden. Så gick bebis inte upp i vikt och bajsade c:a 10 ggr/dygn grön skummigt bajs. Detta tyder ju på att det inte kom ngn fetmjölk.
    Ja jag ammade lääääänge på varje bröst. Jag har nog aldig läst på så mycket om amning som med detta barn men trots att jag provat med allt så blev det inte bättre.
    Jag ammade så pass mycket att jag fick smärtsamma sår på båda vårtorna och ändå gick bebben inte upp, hon bajsade ur sig hela tiden.
    När jag började med flaska kändes det verkligen som ett nederlag men samtidigt blev ju bebben en helt annan unge och gick upp över 300 gram på 1 v.
    Jag hade gladeligen ammat dygnet runt om bebben åtminstone gick upp av det men så blev det inte.
    Jag delammade ett tag men sinade fort.
    TS jag tänker så här: bebbe mår bra och jag mår bra och blir en bättre mamma, ALLA kan inte amma. 
    Håller med! Det var ett onödigt inlägg i denna tråd, bad verkligen inte om det ...  som du säger det fungerar ju inte för alla :(
Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?