Inlägg från: Velouria |Visa alla inlägg
  • Velouria

Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?

Novalie88 skrev 2012-09-04 11:16:34 följande:
    Suck vart ska jag börja.... Amningen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nästan från början vart jag tvungen att delamma min bebis som nu är två månader gammal.

Största anledningen är att han inte blir mätt på den mjölken jag har... Då har vi vart tvugna att tillmata med ersättning efteråt... Nu har mjölken börjat o sina och bebben väljer mer o mer bort bröstet....

Man känner sej helt kass som mamma alltså o jag får massa dåligt samvete för det här...
    Fler som känner samma eller som känt så när ni flaskmatat? Vad har ni tänkt för att känna er bättre?

Vill ha andra flaskmatande mammors upplevelser här..... Ingen amningspropaganda det har jag nog av redan... Försöker ju amma så mkt som det går...
    Jag har varit med om samma och klandrade mig själv. I efterhand insåg jag att det var mödravårdens fel att jag kände så. Det är DE som sår fröt som sedan växer sig till en enorm skuldkänsla. Låt inte amningshysterin förstöra ditt psyke och den tid som kunde ha varit underbart tillsammans med ditt barn.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Velouria
    Novalie88 skrev 2012-09-04 11:27:21 följande:
    Va gött o känna så jag borde försöka tänka mer positivt... Men känns som man får kastat i ansiktet jämt att ammade barn blir smartare, slipper allergier, blir friskare o slipper risk för o bli överviktiga när de växer upp.... :(
    Så marginella skillnader att man inte ens behöver ta hänsyn till dem. Mödravården har bara ett ansvar att fanatiskt följa "råden". Du får se på det individualistiskt. Du gör ditt bästa för ditt barn och ersättningen kommer inte att göra den mindre intelligent jämfört med ammande barn.
  • Velouria

Dessutom är det inte amning som ger mer intelligenta barn, utan barnet ärver främst intelligens från föräldrarna (eller mammora?). Vad man HAR kommit fram till är att det främst är mammor med högre intelligens som ammar, men det är en annan fråga samt att det absolut finns nyanser även där.

• Velouria
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-04 22:36:20 följande:
    Men denna okunskap.. Det är helt normalt att bebisar vill amma ofta/mycket, ja hela tiden. Diskutera ert dåliga el icke dåliga samvete men spä inte på okunskapen, tack! DE ALLRA FLESTA KVINNOR KAN AMMA OM DE VILL.
    Nu är det ju så att det inte är vi andra som dras med okunskapen. Att kunna och att vilja brukar man säga går hand i hand. Men det är inte sanningen när det gäller amning. Vad har du för belägg för ditt påstående?
  • Velouria
    Nattugglan skrev 2012-09-10 17:36:48 följande:

Jag förstår att de flesta vill väl (och har sina egna erfarenheter i bagaget) när de skriver hur bra ersättning är jämfört med amning, att det inte alls är sämre näring och länkar till artiklar som förminskar amningens betydelse, men jag tycker det är att förringa TS känslor och underskatta hennes intelligens att skriva nedvärderande om amning i syfte att "peppa"!

Du har rätt fel i denna punkt. Syftet är att ta amningsattityden ner på jorden då den har överdrivits alltför mycket, vilket bidrar till sådana känslor som TS och många med henne fått lida av. Bland dem även jag.
    Bröstmjölkens position i näringshierarkin är åt helskotta fel och överdriven med tanke på de marginella och i vissa fall nästintill obefintliga skillnaderna om man jämför med ersättning. Det borde TS få ta del av istället för de felaktiga, cementerade "faktan" som okunnig vårdpersonal far med. Det ger sådana som TS en möjlighet till att, med tillräckligt mycket och bra information, ta ställning till sin situation. Som det har sett ut för tillfället har informationen varit gravt skevt och mycket orättvis.
  • Velouria
    Nattugglan skrev 2012-09-13 15:13:55 följande:

Jag kan absolut inte hålla med dig om att den amningsinformation som myndigheter och hälsoorganisationer går ut med är "gravt skev och mycket orättvis" - rekommendationerna om amning baseras på gedigen kunskap och forskning - men eftersom TS avböjde "amningspropaganda" i den här tråden tänker jag inte argumentera vidare på det ämnet. Men oavsett om en anser att amningsrekommendationerna är evidensbaserade eller inte, så finns det förstås stora skillnader i hur de tillämpas av vårdpersonal och jag kan hålla med dig om att det är problematiskt. Barnmorskor, sköterskor och läkare tycks ofta ha en egen agenda (kanske baserade på sina egna subjektiva erfarenheter, ofta är de ju själva föräldrar); vissa verkar inte veta att en rekommendation är just en rekommendation - och inte en lag som alla måste följa - utan fortsätter envist uppmana mammor att amma trots att en del mår uppenbart fysiskt/psykiskt dåligt av det, medan andra verkar inte bry sig det minsta om rekommendationerna utan trugar ersättning som den enkla lösningen på varje problem, oavsett mammans önskemål att fortsätta amma och få stöd med amningen. Föräldrar har all rätt att kräva mer lyhördhet av vårdpersonal, både flaskmatande och ammande föräldrar har rätt till stöd, men det betyder inte automatiskt att rekommendationerna behöver ändras för det. Sagogrynet har skrivit ett jättebra blogginlägg om ämnet: sagogrynet.wordpress.com/2011/10/20/att-amma-.../

Jag tror (men rätta mig TS om jag har fel) att det som TS känner nu kan liknas vid det som ofrivilligt barnlösa kan känna när det är som jobbigast; de ser gravidmagar och barnvagnar överallt, oförstående släktingar som frågar om det inte börjar bli dags för tillökning snart, kvällstidningar basunerar ut diverse kändisars babylycka och dagstidningar publicerar undersökningar som visar hur barn gör en sååå mycket lyckligare och harmonisk, allt detta och mycket mer som gör att det känns som om hela livet rasar samman när en själv för sjuttioelfte gången får mens igen... Det betyder inte att det finns en konspiration emot barnlösa, fast det kanske känns så just när en är mitt uppe i kampen att försöka få barn. Det finns inte heller någon konspiration emot mammor vars amning inte fungerat som de önskat, även om det alldeles säkert kan kännas så när det är som jobbigast, då känns förmodligen varje tidningsartikel som visar på hälsoskillnader till amningens fördel som en pik riktad specifikt mot en själv vars amning inte varit så lyckad... Jag tycker det är viktigt att göra skillnad på forskningsresultat/rekommendationer på befolkningsnivå och ens eget och barnets välmående på individnivå - det finns ju så mycket annat en kan göra för bebisens hälsa och välmående om amningen inte fungerar. Bättre då att ta till sig information och rekommendationer när det gäller allt annat som främjar barnets hälsa (närhet och betydelsefulla mänskliga relationer, kost, motion, kreativa sysselsättningar och allt annat som främjar barnets utveckling) än att låta amningsinformation bli en nagel i ögat på en.

Den är väldigt skev och felaktig då den är väldigt ensidig samt förstorar fördelarna med amning. Jag hade en länk förut till forskning om amning, där vården totalt hade misstolkat siffrorna. Du får ursäkta om jag inte orkar gräva fram det genom en massa googlesökningar. 

Men så är det.

Och vården kör hårt på sin amningskampanj på ett sätt som nästintill demoniserar flaskmatande mammor och ger dem mycket dåligt samvete. Jag och min son blev inlagda på specialmödravården pga amningshysterin som resulterade i att BB VÄGRADE ge mig den hjälp jag hade rätt till. Amningshysterin måste bort och mödravården måste ersätta sina amninshysteriker med mer jordnära och kompetent personal. 
Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?