• Novalie88

Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?

Suck vart ska jag börja.... Amningen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nästan från början vart jag tvungen att delamma min bebis som nu är två månader gammal.

Största anledningen är att han inte blir mätt på den mjölken jag har... Då har vi vart tvugna att tillmata med ersättning efteråt... Nu har mjölken börjat o sina och bebben väljer mer o mer bort bröstet....

Man känner sej helt kass som mamma alltså o jag får massa dåligt samvete för det här...
    Fler som känner samma eller som känt så när ni flaskmatat? Vad har ni tänkt för att känna er bättre?

Vill ha andra flaskmatande mammors upplevelser här..... Ingen amningspropaganda det har jag nog av redan... Försöker ju amma så mkt som det går...

• Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?
  • Mamma till Doris

Dåligt samvete för att jag såg till att mitt barn blev mätt? Nej.

Amningen har noll och intet att göra med hur bra förälder man är. Självklart är det tråkigt att det inte funkar så bra med amningen om du väldigt gärna vill amma, men det säger ingenting om ditt föräldraskap, och om två-tre år kommer det inte att spela någon roll över huvud taget.

Läs vad Ellen skriver - ett av de allra bästa inlägg om amning jag någonsin har läst:
    enligtellen.blogspot.se/2010/10/amning-vs-ersattning.html

• Novalie88

Va gött o känna så jag borde försöka tänka mer positivt... Men känns som man får kastat i ansiktet jämt att ammade barn blir smartare, slipper allergier, blir friskare o slipper risk för o bli överviktiga när de växer upp.... :(

• Sofie 158

Jag hade också problem så fick sluta helt när sonen var två månader.
    Jag hade dåligt samvete först men när jag märkte att han blev en helt annan bebis som var mycket nöjdare och gladare så släppte.

Jag tyckte helt klart att det var bättre att ge flaskan istället för att amma en bebis som aldrig blev mätt.

• Vinterankan

Jag helammade första för att hon inte tog flaskan. Andra ammade jag i två månader. Tyckte det funkade bra med ersättning och fick mycket mer tid för det äldre barnet tack vare det. Möjliggjorde också att jag har kunnat åka iväg på heldagsutflykter med det äldre barnet medan pappan har varit hemma med det yngre. Tack vare flaskmatningen så har barnet också fått två närvarande föräldrar som ger den trygghet istället för bara en.

Varken på återbeökset efter förlossningen eller på bvc har de kommenterat det vilket varit skönt. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete då ersättning är ett fullgott alternativ här i Sverige där vi har rent vatten att blanda den med. Det du missar är det ökade immunförsvaret som barnet får när det ammas, men det försvinner ju hur som helst när man slutar amma så det är ju inget som sitter i för resten av livet. Längst ner i artikeln står det en del om amningsmyter som kanske kan få dig att må bättre.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2007/nr-3-2007/portrattet-agnes-wold--hemmasnickrade-teorier-om-allergier-ska-bort/

• Velouria
    Novalie88 skrev 2012-09-04 11:16:34 följande:
    Suck vart ska jag börja.... Amningen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nästan från början vart jag tvungen att delamma min bebis som nu är två månader gammal.

Största anledningen är att han inte blir mätt på den mjölken jag har... Då har vi vart tvugna att tillmata med ersättning efteråt... Nu har mjölken börjat o sina och bebben väljer mer o mer bort bröstet....

Man känner sej helt kass som mamma alltså o jag får massa dåligt samvete för det här...
    Fler som känner samma eller som känt så när ni flaskmatat? Vad har ni tänkt för att känna er bättre?

Vill ha andra flaskmatande mammors upplevelser här..... Ingen amningspropaganda det har jag nog av redan... Försöker ju amma så mkt som det går...
    Jag har varit med om samma och klandrade mig själv. I efterhand insåg jag att det var mödravårdens fel att jag kände så. Det är DE som sår fröt som sedan växer sig till en enorm skuldkänsla. Låt inte amningshysterin förstöra ditt psyke och den tid som kunde ha varit underbart tillsammans med ditt barn.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Schrewelius85

Jag har två flaskmatade barn. Ammade bara dom tre mån vardera. Min store är nu 4 år gammal. Har i princip aldrig varit sjuk. De allvarligaste för hans del är dubbelsidig öron inflammation. Har inga allergier, är duktig på det mesta. Va tidig i motoriken. Min minsta blir ett nu. Aldrig varit riktigt sjuk. Haft feber en dag och nån enstaka enkel förkylning. Vilket inte känns som riktigt sjuk. gick vid 10 mån och säger ett par ord redan. De hänger inte en massa på amning och inte amning. Man är lika bra mamma för det ! :)

• Velouria
    Novalie88 skrev 2012-09-04 11:27:21 följande:
    Va gött o känna så jag borde försöka tänka mer positivt... Men känns som man får kastat i ansiktet jämt att ammade barn blir smartare, slipper allergier, blir friskare o slipper risk för o bli överviktiga när de växer upp.... :(
    Så marginella skillnader att man inte ens behöver ta hänsyn till dem. Mödravården har bara ett ansvar att fanatiskt följa "råden". Du får se på det individualistiskt. Du gör ditt bästa för ditt barn och ersättningen kommer inte att göra den mindre intelligent jämfört med ammande barn.
    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • jwrh

Nej jag har aldrig känt dåligt samvete. Jag är en jättebra förälder, det sitter inte i tuttarna.

• jwrh

Och jag har heller aldrig känt att jag fått något kastat i ansiktet om att jag skulle vara en sämre mamma på något sätt för att jag inte ammar. Snarare tvärt om, "Jag önskar jag hade gjort som du istället för att plågat mig igenom smärtsam amning och en stackars bebis som aldrig var mätt och nöjd".

Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?