Inlägg från: Novalie88 |Visa alla inlägg
  • Novalie88

Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?

Suck vart ska jag börja.... Amningen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nästan från början vart jag tvungen att delamma min bebis som nu är två månader gammal.

Största anledningen är att han inte blir mätt på den mjölken jag har... Då har vi vart tvugna att tillmata med ersättning efteråt... Nu har mjölken börjat o sina och bebben väljer mer o mer bort bröstet....

Man känner sej helt kass som mamma alltså o jag får massa dåligt samvete för det här...
    Fler som känner samma eller som känt så när ni flaskmatat? Vad har ni tänkt för att känna er bättre?

Vill ha andra flaskmatande mammors upplevelser här..... Ingen amningspropaganda det har jag nog av redan... Försöker ju amma så mkt som det går...

• Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?
  • Novalie88

Va gött o känna så jag borde försöka tänka mer positivt... Men känns som man får kastat i ansiktet jämt att ammade barn blir smartare, slipper allergier, blir friskare o slipper risk för o bli överviktiga när de växer upp.... :(

• Novalie88

Tack för ni delar med er av dessa tankar jag mår redan mkt bättre <3

Innan jag började ge ersättning som tillägg till amningen så bara han ville ligga vid bröstet precis hela tiden som fastklistrad o blev lixom aldrig nöjd... Så när vi provade o tillmata så åt han jättemkt av det han kunde lixom käka 150 varje gång efter varje amning. Inte en chans jag har så mkt i tuttarna..

• Novalie88
    lerumstessan skrev 2012-09-04 12:02:02 följande:

Jag har inte helammat något av mina två barn. Första var prematur och orkade inte amma så hon fick urpumpad mjölk + ersättning i 7 veckor, sedan bara ersättning då jag efter en bröstreducering inte har tillräckligt helt enkelt. Andra barnet var en fena på att amma men blev inte mätt då det återigen inte fanns tillräckligt trots massa amning och pumpning. Så han delammades+flaska i två månader och sedan bara ersättning.

Min 3-åring som fått minst bröstmjölk är nästan aldrig sjuk, otroligt smart och skriver sitt namn och börjat intressera sig för bokstäver och läsning redan.....

Jag hade en massa dåligt samvete och mådde kass verkligen över att inte kunna helamma mina barn och beslutet att sluta amma har varit skittufft båda gångerna men det är vårdens fel med all deras hysteri!!

Gå med i denna gruppen om du vill prata med likasinnade!

www.facebook.com/home.php?ref=hp#!/groups/106640816030022/

Ditt andra barn låter exakt som min son!!!! Men ja nu börjar han o vägra bröst som sagt efter två månader ... :(
  • Novalie88
    Vinterankan skrev 2012-09-04 11:29:45 följande:
    Jag helammade första för att hon inte tog flaskan. Andra ammade jag i två månader. Tyckte det funkade bra med ersättning och fick mycket mer tid för det äldre barnet tack vare det. Möjliggjorde också att jag har kunnat åka iväg på heldagsutflykter med det äldre barnet medan pappan har varit hemma med det yngre. Tack vare flaskmatningen så har barnet också fått två närvarande föräldrar som ger den trygghet istället för bara en.

Varken på återbeökset efter förlossningen eller på bvc har de kommenterat det vilket varit skönt. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete då ersättning är ett fullgott alternativ här i Sverige där vi har rent vatten att blanda den med. Det du missar är det ökade immunförsvaret som barnet får när det ammas, men det försvinner ju hur som helst när man slutar amma så det är ju inget som sitter i för resten av livet. Längst ner i artikeln står det en del om amningsmyter som kanske kan få dig att må bättre.

www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv.../

Ja min son har ju kunnat knyta an mkt bättre till sin pappa nu pga flaskmatningen eftersom han tog semester i samband med de första tio pappadagarna. En fördel med att få barn på sommarn. :)
    Ska läsa artickeln tack så mkt!
  • Novalie88
    Velouria skrev 2012-09-04 11:36:23 följande:
    Så marginella skillnader att man inte ens behöver ta hänsyn till dem. Mödravården har bara ett ansvar att fanatiskt följa "råden". Du får se på det individualistiskt. Du gör ditt bästa för ditt barn och ersättningen kommer inte att göra den mindre intelligent jämfört med ammande barn.
  • Novalie88
    Sofie 158 skrev 2012-09-04 11:27:37 följande:
    Jag hade också problem så fick sluta helt när sonen var två månader.
    Jag hade dåligt samvete först men när jag märkte att han blev en helt annan bebis som var mycket nöjdare och gladare så släppte.

Jag tyckte helt klart att det var bättre att ge flaskan istället för att amma en bebis som aldrig blev mätt.
    Ja alltså.. Om jag ammar måste jag ALLTID tillmata...... Om jag bara ger flaskan direkt så räcker det ALLTID..

Rynkar på näsan
  • Novalie88
    Tedax skrev 2012-09-04 18:17:00 följande:
    Väntar mitt första barn i höst och har funderat på det där med amningshysterin... Har läst på lite och kan tipsa dels om boken Att föda som en man (www.nomadforlag.se/AttFodaSomEnMan/) som t ex visar att allergiforskare inte alls är intresserade att forska om amning då att amningen har ökat i Sverige sedan 70-talet, men att allergierna samtidigt tredubblats, dels om radioprogrammet Kropp & Själ från 2012-08-21 (sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...), där en barnläkare hävdar att amning inte gör någon hälsomässig skillnad alls.

Så ha inte dåligt samvete, njut av livet med den lille istället! Solig 
  • Novalie88
    leiapp skrev 2012-09-05 10:12:39 följande:

Jag tror att hon menar att en liten bebis som helammas ofta vill ligga vid bröstet mest hela tiden i början och att det är normalt och att det inte betyder att mjölken inte räcker. Det är mycket amning i början helt enkelt och det enda sättet att få amningen att funka är att... amma. Blandar man in ersättning stimuleras brösten mindre och det finns mindre mjölk. Det blir en ond cirkel. Jag ammade flera ggr i timmen i början och hela kvällarna de tre första månaderna.

Om bebisen växer, kissar våta blöjor etc betyder det INTE att mjölken inte räcker bara för att den vill ligga vid bröstet mest hela tiden. 

TS om du VILL fortsätta amma skulle jag tipsa om att prova tillmatningsset. 

Jag vet att det är såhär och problemet var att ibörjan så fixade jag inte o ha min bebis fastklistrad intill bröstet hela tiden mådde skitdåligt då... Men nu så har allting ändrats och jag tycker nu om att amma o då har ju mjölken försvunnit o bebben skriker när jag lägger han intill... Känns lite dödsdömt för kommer knappt ut nåt när ja pumpar heller...
    Känns som de e mitt eget fel att de blivit såhära.
  • Novalie88
    soccermum01 skrev 2012-09-05 22:18:34 följande:
    Det är sådana påståenden som gör att man som flaskmatande mamma får en klump i magen. För min egen del så trodde jag att amningen funkade men trots att jag ammade hela tiden. Så gick bebis inte upp i vikt och bajsade c:a 10 ggr/dygn grön skummigt bajs. Detta tyder ju på att det inte kom ngn fetmjölk.
    Ja jag ammade lääääänge på varje bröst. Jag har nog aldig läst på så mycket om amning som med detta barn men trots att jag provat med allt så blev det inte bättre.
    Jag ammade så pass mycket att jag fick smärtsamma sår på båda vårtorna och ändå gick bebben inte upp, hon bajsade ur sig hela tiden.
    När jag började med flaska kändes det verkligen som ett nederlag men samtidigt blev ju bebben en helt annan unge och gick upp över 300 gram på 1 v.
    Jag hade gladeligen ammat dygnet runt om bebben åtminstone gick upp av det men så blev det inte.
    Jag delammade ett tag men sinade fort.
    TS jag tänker så här: bebbe mår bra och jag mår bra och blir en bättre mamma, ALLA kan inte amma. 
    Håller med! Det var ett onödigt inlägg i denna tråd, bad verkligen inte om det ...  som du säger det fungerar ju inte för alla :(
  • Novalie88
    attflaskmata skrev 2012-09-07 18:09:41 följande:
    Hej!
    Jag heter Petra och har skrivit boken Att flaskmata och bloggar på attflaskmata.se
    Jag är ute och pratar med vårdpersonal och beslutsfattare och samlar berättelser på hur man blivit bemött i vården när man berättar att man flaskmatar eller när man begärt information om flaskmatning.

Är det okej om jag lånar lite ur era berättelser här utan att nämna era namn!

Tycker det är intressant (och förskräckligt) att utbildad vårdpersonal säger att ersättning är för lata mammor.
    Såna saker sparar jag och tar upp och visar för beslutsfattare och andra personer!

Alla som flaskmatar har en anledning, jag tycker ingen anledning är mer okej än en annan och ingen har rätt att döma någon för ens val. Tänk vad mycket det lättare det vore om alla bara fick göra som dom ville och respekteras för det!

mvh Petra 
    Jag har din bok petra o den är bra med mkt bra info men när man läste om amningsbiten så steg mitt dåliga samvete... men det är ju bara ren fakta .. alltså jag har inte blivit illa bemött från BVC... utan de e just nåt jag känner när man läser runt och vad omgivningen runt en säger... det står ju till o med på sempers förpackning att bröstmjölken är bäst...

• Novalie88

o då menar jag med dåliga samvetet att jag inte försöker mera... för om man nu ska börja helamma eller vill få upp mjölkproduktionen så måste jag ha ungen vid bröstet konstant o sluta med flaska...
    seriöst det skulle bli en fruktansvärd kamp med min unge o han skulle skrika tills han kokar över.....
    det var så som de sa på amningshjälpen när jag frågade o har för mig det stod nåt liknande i boken att flaskmata du skrev.

• Novalie88
    Nyfiken2012 skrev 2012-09-10 00:02:06 följande:
    Nej ALLA kan inte amma, men de FLESTA. Ett typexempel på en kvinna som inte tror sig kunna amma: Kvinna får barn, bebis vill amma minst en gång i timmen, mamman tror att bebisen inte blir mätt trots kissblöjor och viktuppgång och börjar ge ersättning. Ju mer ersättning och ju mindre bebisen ammar, desto mindre bröstmjölk bildas. Bebisar vill även suga på bröstet ofta av andra anledningar, tex tröst, sömnhjälp mm. Vill verkligen inte såra någon och de som har kunskap om amning kan ju göra ett fritt välinformerat val vilket är helt ok. Det sorgliga tycker jag är alla de som faktiskt kan amma men som slutar pga sin egen och andras okunskap.
    Jag vet mkt väl att det ligger till på det viset och kunde du läsa mina inlägg ordentligt hade du inte behövt skriva så dumförklarande o dömmande.
    JAG VET att jag skulle kunnat amma men ibörjan mådde jag dåligt av att ha ungen vid bröstet hela tiden.. Därav har jag dåligt samvete för de känns som att jag har fuckat upp allt me min bröstproduktion själv.......
    Nu känns det som en hel omöjlighet o få upp produktionen igen (nu när jag faktiskt mår bättre och vill) för ungen skriker sig hes när jag bara lägger han brevid mitt bröst... Han hinner inte ens börja suga förrän skriken är igång..
    What to do? Jo sluta ge flaska enligt amningshjälpen...
    Stackars min lille son... Hörsel skydd och hörselkåpor på lr?
  • Novalie88
    Jag och mitt mammaliv skrev 2012-09-13 22:20:47 följande:
    TS - släpp det dåliga samvetet!! Du gjorde vad du behövde för att orka!! Har gjort samma sak med min förste son och han är idag en enormt fin, frisk och underbar 3-åring!! Försök se fördelarna (med risk för att amningsmaffian nu halshugger mig); pappa kan vara med och ge mat och skapa bra band med barnet på ett annat sätt, du och ditt barn kan få fin närhet även med flaskan, du slipper ta fighten vänja barnet av med bröstet, och flaskmatade barn sover ofta bättre och du vet var barnet får i sig!! Jag ammar vårt andra barn idag men kompletterar med ersättning på kvällen för att han skriker sig galen annars..är 3,5 månad nu! Amning i all ära men vår förste var mer lätthanterlig... Stor kram och släpp samvetet! Du ska vara mamma massvis med år till och finns annat som kommer vara viktigare ge ditt barn än amning!!
    Tack för detta inlägg! Kram!
  • Novalie88
    rosen75 skrev 2012-09-13 22:33:11 följande:
    Jag tycker det är helt förjävligt denna amningshysteri, som får mammor som inte klarar att amma att må väldigt dåligt...Jag har 4 barn och ett femte på väg....kunde inte amma mitt första barn efter han blev 2 mån då jag fick en så kraftig mjölkstockning så mjölken blev alldeles gul av var och bebben tålde inte mjölken efter detta...mina 3 sista barn har jag dock klarat o amma i 1 års tid...denna gången tänker jag inte amma mer än 6 mån...detta eviga tjat om att bröstmjöken håller ungarna friska är skitsnack i mina öron..alla mina barn har vart öronbarn och dessa förbaskade öroninflammationer har börjat innan dem en hunnit fylla 1 år...plus att 2 av mina barn blev astmatiker...medans min brors barn fick ersättning sedan start och har vart kärnfrisk hela tiden...det finns ju en anledning till att ersättningen finns, mat är ju ett måste för överlevnad sedan vilken form man får den i tycker jag är oväsentligt i den åldern...Oavsett fast vi har det i ryggmärgen att barn får sin mat från bröstet, så anser jag att alla kvinnor inte är ämnade eller inte klarar av att amma...thats it..Må inte dåligt över att det integår längre var istället glad över att det finns ersättning att ta till när det behövs...Huvudsaken är att ditt barn är mätt och belåtet och mår bra....
    Strongt av dig att kämpa så länge ändå som du gjorde. :)
    Nej jag hoppas inte att skillnaden är så enorm som vissa vill säga att den är.
  • Novalie88
    LillyLolo skrev 2012-09-13 23:42:28 följande:
    Är det bara jag som tycker det är VÄLDIGT obekvämt att slänga fram en tutte framför andra människor och försöka få lillen att ta ett bra tag och börja suga?

Det gör jag inte
    Jo jag kan inte med de.. Har så stora pattar me så fan skulle se så groteskt ut. De gånger jag är på stan så ammar jag ej utan ammar i lugn o ro hemma....

Men hade jag helammat hade jag nog fått försöka men i så fall hade jag nog försökt sitta där de inte vart så mkt folk o ha skyddande kläder lr nåt.
  • Novalie88
    Vinterankan skrev 2012-09-14 08:25:34 följande:
    Jo jag känner mig också väldigt obekväm med att slänga fram brösten i tid och otid. Jag hade två anledningar till att amma 1) minska risken för allergi 2) öka immunförsvaret. När jag sedan läste på och insåg att amning inte alls minskar risken för allergi och att höjningen av immunförsvaret ändå försvinner när man slutar amma så såg jag ingen anledning att fortsätta. Närhet får vi ändå, det är ju inte så att man ställer en skål med mjölk på golvet som han får slicka i sig bäst han kan utan han ligger ju i famnen och matas även med flaskan.
    Hahahaha jaa eller hur vilken bra jämförelse!
    Jo man gosar ju mkt när han tar flaskan med. :)

• Novalie88
    Nattugglan skrev 2012-09-10 17:36:48 följande:

Jag förstår att de flesta vill väl (och har sina egna erfarenheter i bagaget) när de skriver hur bra ersättning är jämfört med amning, att det inte alls är sämre näring och länkar till artiklar som förminskar amningens betydelse, men jag tycker det är att förringa TS känslor och underskatta hennes intelligens att skriva nedvärderande om amning i syfte att "peppa"!

Dåligt samvete behöver du verkligen inte ha TS, men det är klart att det är okej att vara ledsen! Om amningen inte fungerat som du önskat (för det framgår ju tydligt att du önskat amma) och det känns som en förlust är det helt förståeligt, du behöver inte tvinga dig själv att tänka positivt kring det. Det finns tid för ledsna känslor och sen finns det tid för glada känslor - om du just nu känner dig ledsen trots att bebisen mår bra och trots att amning inte är något mått på ett bra föräldraskap så är det okej, det finns inga "fel" känslor.

När ens föräldraskap inte lever upp till förväntningarna (och en kanske inte fått det stöd från vården som en skulle behövt) är det inte konstigt att ha starka känslor kring det. Det gäller inte bara amning, det finns många liknande situationer som man kanske inte kunnat själv påverka men ändå mår dåligt över. Vad skulle du TS säga till en vän som mår dåligt för att hon önskat en lugn och fin naturlig förlossning, men sedan ändå råkat ut för en hemsk förlossning där den ena medicinska interventionen ledde till den andra och till sist till akut snitt och lång separation från bebisen pga nödvändig eftervård?

Du skulle kanske poängtera allt som gick bra (bebisen klarade sig, pappan tog bra hand om bebisen medan hon själv inte kunde, hon håller på att återhämta sig fysiskt och kan nu ta hand om bebisen) , men du skulle ändå ge henne utrymme och tid att prata ut om det som gick dåligt och inte förminska hennes känslor genom att säga att saker som"snitt är precis lika bra som vaginal förlossning" när det ju inte var det hon önskade. Du skulle vara empatisk och lyssna , men förmodligen säga stopp och försöka få väninnan på andra tankar om hon börjar älta det för mycket ("tänk om jag inte tagit den där epiduralen, då hade jag inte behövt värkstimulerande och kanske inte det skulle lett till snittet...") och låter det gå ut över sin relation till sin bebis. Försök vara din egen bästa väninna och ge dig själv tid att vara ledsen, men säg stopp om du börjar älta. Tänk på allt annat som du fortfarande kan göra för bebisen, vara nära och mysa - kärlek kommer ju från hjärtat, inte brösten!

På svenska flaskmatningsforum tycks ett ofta återkommande tema vara att framhålla ersättningens subjektiva fördelar och ifrågasätta all forskning som visar på hälsoskillnader, men på många engelskspråkiga forum ges medlemmarna utrymme att sörja sin amning som inte fungerade som de önskat. Om du känner att det senare passar dig bättre kan jag tipsa om en facebookgrupp "Supportive Community when breastfeeding doesn't work out" www.familjeliv.se/Forum-4-46/m66504272.html med en mamma i liknande situation.

Jag förstår vad du menar och tack för omtanken.
  • Novalie88
    Velouria skrev 2012-09-10 18:08:43 följande:
    Du har rätt fel i denna punkt. Syftet är att ta amningsattityden ner på jorden då den har överdrivits alltför mycket, vilket bidrar till sådana känslor som TS och många med henne fått lida av. Bland dem även jag.
    Bröstmjölkens position i näringshierarkin är åt helskotta fel och överdriven med tanke på de marginella och i vissa fall nästintill obefintliga skillnaderna om man jämför med ersättning. Det borde TS få ta del av istället för de felaktiga, cementerade "faktan" som okunnig vårdpersonal far med. Det ger sådana som TS en möjlighet till att, med tillräckligt mycket och bra information, ta ställning till sin situation. Som det har sett ut för tillfället har informationen varit gravt skevt och mycket orättvis.
    Skönt att läsa dina upplysningar.... Det var lite de jag ville höra för o må bättre. Hade också läst nånstans att alla fördelar med amning är väldigt överdrivna men svårt o just hitta den faktan.
  • Novalie88

Fördelarna ser jag ju som många också när de gäller flaskan. Den största fördelen är ju att bebisen kan sova en hel natt. Han har sovit upp till 10 timmar o de kan jag nästan svära på att han inte hade gjort om jag hade ammat.
    Ersättningen mättar ju mkt bättre helt klart.

Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?