Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?

Jag helammade första för att hon inte tog flaskan. Andra ammade jag i två månader. Tyckte det funkade bra med ersättning och fick mycket mer tid för det äldre barnet tack vare det. Möjliggjorde också att jag har kunnat åka iväg på heldagsutflykter med det äldre barnet medan pappan har varit hemma med det yngre. Tack vare flaskmatningen så har barnet också fått två närvarande föräldrar som ger den trygghet istället för bara en.

Varken på återbeökset efter förlossningen eller på bvc har de kommenterat det vilket varit skönt. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete då ersättning är ett fullgott alternativ här i Sverige där vi har rent vatten att blanda den med. Det du missar är det ökade immunförsvaret som barnet får när det ammas, men det försvinner ju hur som helst när man slutar amma så det är ju inget som sitter i för resten av livet. Längst ner i artikeln står det en del om amningsmyter som kanske kan få dig att må bättre.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/smittskydd/arkiv/2007/nr-3-2007/portrattet-agnes-wold--hemmasnickrade-teorier-om-allergier-ska-bort/

• Vinterankan

Jag har faktiskt inte fått en enda pik eller negativ kommentar angående att jag inte ammar. Slutade dagtid vid 2 månader och helt och hållet vid 2,5 månader. Och jag hade inga problem med amningen (såriga bröstvårtor och sådant som man får i början hade jag, men inga problem efter det). Möjligen att det kom för kraftigt så att mjölken sprutade ut en halvmeter så man fick sitta beredd med en handduk att sätta mot bröstet när bebisen slutade att suga tillfälligt.

Jag slutade mest för att det bara blev så. Vi var hemma med bebisen båda två och eftersom att min sambo har ett naturligare "bebishandlag" än vad jag har samtidigt som jag är mer road av utflykter anpassade till en treåring än vad han är så var jag ofta borta med det större barnet hela dagarna medan sambon var hemma med bebisen. Och det är ju inte direkt så att man springer in på toaletten på skansen och pumpar mjölk för att hålla produktionen igång.

• Vinterankan

Jo jag känner mig också väldigt obekväm med att slänga fram brösten i tid och otid. Jag hade två anledningar till att amma 1) minska risken för allergi 2) öka immunförsvaret. När jag sedan läste på och insåg att amning inte alls minskar risken för allergi och att höjningen av immunförsvaret ändå försvinner när man slutar amma så såg jag ingen anledning att fortsätta. Närhet får vi ändå, det är ju inte så att man ställer en skål med mjölk på golvet som han får slicka i sig bäst han kan utan han ligger ju i famnen och matas även med flaskan.

• Vinterankan
    Novalie88 skrev 2012-09-14 13:30:16 följande:
    Fördelarna ser jag ju som många också när de gäller flaskan. Den största fördelen är ju att bebisen kan sova en hel natt. Han har sovit upp till 10 timmar o de kan jag nästan svära på att han inte hade gjort om jag hade ammat.
    Ersättningen mättar ju mkt bättre helt klart.

Ja det där med sovandet är ju helt fantastiskt. Vår son sover visserligen inte hela nätter utan 3-4 timmar. Men det funkar jättebra. Dottern som helammades sov bara 1-2 timmar i sträck och man blev ju helt förstörd.
Svar på tråden Fler som har dåligt samvete för att ni flaskmatar?