Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

fjonkelina skrev 2012-09-04 13:40:58 följande:
    Har nu 4 barn och ingen har någonsin fått öppna en förpackning innan den varit betald. Barn svälter inte av att vänta en stund och dom får heller inte vätskebrist på så kort tid så det finns ingen anledning att lära dom att man får äta något bara man skriker tillräckligt högt.
    Ojojoj...du anar inte hur många barn i tråden som har lidit av akut vätskebrist och visat stora tecken på svält så dom snabbt måste stoppa nåt i munnen på sitt döende barn.Förvånad

• Nenne666
    BymBym skrev 2012-09-04 13:55:15 följande:
    Bonanza - även om jag aldrig gett barnen något innan det är betalt, så förstår jag att andra ibland gör det. Och jag håller med, det detta handlar om är principer.

Ta fighten skrev någon - du har ingen aning om hur många fighter den föräldern tar. Barnet kanske är oerhört bra uppfostrad i många andra områden. Som du, av princip, inte tycker är så viktigt.

Ni får gärna tycka att det är fel att ge barnen något att äta i butiken. Men jag har svårt att se hur ni kan kalla de barnen ouppfostrade och föräldrarna lata. HUR vet ni det?
    Jag får den uppfattningen från dom föräldrarna, att dom tillhör dom där typiskt lata och konflikträdda föräldrarna, som låter sin unge göra vad den vill när den vill, hur den vill. Och ja, det ser rätt illa ut när man sett en unge skrika sig blå för att i nästa sekund sitta med glass eller godis...det ser så jävla slappt ut.

Och hittills, enligt vad jag har sett så har det hängt ihop.
  • Nenne666
    Nenne666 skrev 2012-09-04 14:04:08 följande:
    Jag får den uppfattningen från dom föräldrarna, att dom tillhör dom där typiskt lata och konflikträdda föräldrarna, som låter sin unge göra vad den vill när den vill, hur den vill. Och ja, det ser rätt illa ut när man sett en unge skrika sig blå för att i nästa sekund sitta med glass eller godis...det ser så jävla slappt ut.

Och hittills, enligt vad jag har sett så har det hängt ihop.
    'Typ, beter jag mig riktigt jävla illa så får jag belöning i form av glass godis eller nåt annat som jag vill skrika mig till'.
  • Nenne666
    Elin 885 skrev 2012-09-04 14:29:27 följande:
    jag har inga barn ännu, men jag har väldigt svårt moraliskt för att ge barnen saker jag inte betalt för. gratisbanan, absolut, men inte för att muta för att vara tyst, utan barnet ska sitta fint i vagnen först, sen får den gratisbanan. jag är själv en sån som får blodsockerdippar lite då och då. jag har som rutin alltid med mig vattenflaska och eventuellt någon frukt om jag ska vara ute länge. jag är dock väldigt rolig tycker en del personal för om jag kommer in med en loka och en banan t ex så går jag till kassan direkt och säger till att detta har jag med mig, jag har köpt det på en annan affär, du kan se i era övervarkningskameror att jag inte snott det. de brukar bli glada och nicka och säga tack och samtidigt se väldigt förvånade ut haha.
    Haha, så har jag med gjort.
  • Nenne666
    Tramses skrev 2012-09-04 22:34:00 följande:
    Jo, det är slappt att inte säga nej till sina barn och även om det inte är olagligt så ser det fruktansvärt illa ut att äta och dricka inne i affären. Jag har själv jobbat i livsmedelsbutik, och ja, jag tittade snett på de som la upp tomma förpackningar på bandet. Då lovade jag mig själv att aldrig bli en sån mamma, och dettas jag heller inte blivit.
    Exakt så känner jag.
    Och efter 3 barn har jag efterlevt det...
    GreatMaffian skrev 2012-09-04 22:41:24 följande:
    Att ge ett spädbarn mat i en affär, Finns i dina bröst ELLER i en ersättning som du själv tagit med.. (har man ingen bröstmjölk så TAR man med sånt) Det gjorde VI!! Funkar alldeles utmärkt (Gav ersättning)
    Vi bor 3 mil till närmaste "stormarknad".. IDAG får Vår 3-åring  en frukt på vägen när vi ska handla
    Jepp, men då har jag tidigare fått höra i tråden att jag är präktig, nån kalla mig för att ha hybris... För att jag lyckats planera.
    BymBym skrev 2012-09-04 22:46:30 följande:
    Sixxty - förstår precis vad du menar och tycker inte den principen är konstig. Lika lite som jag tycker att de som tycker att det är ok har konstiga principer. Jag tycker bara det är intressant att folk hänvisar till sunt förnuft och vanligt hyfs, finns det egentligen överhuvudtaget?
    Kanske inte i din värld.
    ViVäntarLois skrev 2012-09-04 23:59:44 följande:
    Hur ser ni på om vi går in i butiken, tar en banan, betalar, går ut, går in igen och fortsätter vår shopping (ätande på bananen)? Är det okej? Vi har ju faktiskt betalat för vår vara INNAN vi åt upp den. Vi har lärt vårt barn, den uppenbarliga livsviktiga, lärdomen "betala först, äta sen" men lik sjutton äter vi i butiken. 

Och följdfråga om ni detta skulle anses vara okej: HUR ska ni se skillnad på en betald banan och en obetald banan i butiken? 
    Då är det ju din banan, men det förutsätter att du kan bevisa det vid kontroll också... Kvitto du vet?!

• Nenne666
    TheCoopers skrev 2012-09-04 21:54:43 följande:
    Oj här var vi härligt sarkastiska !

Vi har jättetrevliga shopping rundor med alla 3 ungar utan skrik och UTAN att de äter en massa i affären . Tänka sig .. det fungerar det med .
    JeppCool
    Thelma82 skrev 2012-09-04 21:59:42 följande:
    Finns ingen gratisbanan får min dotter alltid något annat. Supersmidigt att ha henne upptagen med något så hon sitter snällt i vagnen. Förstår inte problemet så länge man betalar för sig. Frågade i början och det var aldrig några som helst problem.
    Det är ju hur behagligt som helst att skjuta upp verkligheten till framtiden...

GreatMaffian skrev 2012-09-04 22:06:43 följande:
    Man kan ju vara klok nog att lära sitt barn, att man betalar FÖRST... Bara sunt förnuft..Du uppfostrar ditt/dina barn.. Inte tvärtom
    För jobbigt...
    Thelma82 skrev 2012-09-04 22:12:49 följande:
    Eftersom det är något man får göra ser jag inte poängen i att lära henne något annat. I vissa sammanhang är det viktigt att betala först, i andra inte.
    I dom flesta sammanhang gör man rätt för sig-först.
    I dom flesta sammanhang så är det så det funkar....

Hur långt kan man dra beteendet?

Tjena tjena charken, vill ha en kyckling på en tallrik, vill smaka på den först, sen är jag dessutom hungrig, har ju inte ätit, har jobbat...dör av hunger å torkar ut av törst, vill ha en dricka också....sittplats...ni tillåter ju att vi äter, då vill jag sitta också...kom igen..jag gråter annars...

• Nenne666
    Saian skrev 2012-09-04 20:51:31 följande:
    Jag är uppriktigt förvånad över hur fördömande många är i den här tråden. Det har getts otaliga förklaringar och exempel från de personer som inte anser att det är moraliskt fel att göra såhär. Att det inte handlar om lathet, respektlöshet osv.

Men ändå går oppositionen på som att inget har sagts och dömer vidare utan att ens ta in resonemanget. Måste vara väldigt energikrävande att nedvärdera sina medmänniskor över struntsaker.

Och ja, Nenne666, jag menar b la dig.
    Och vadå?
    morx2 skrev 2012-09-04 21:41:44 följande:
    När det är i en akut situation, dvs mitt barn skriker för att det är hungrigt eller vad som.
    När du brister som förälder och inte orkar ta striden'? När du istället köper dig lugn å ro...hmm...då är det nog behagligt att besöka en butik.
    TheCoopers skrev 2012-09-04 21:50:58 följande:
    varför skulle de inte få det ? Det gapar inte tomt hemma i kylskåpet och vi är flera än en person hemma .. dessutom kan man gå in igen när ungen slutat skrika . Fungerar alldeles utmärkt .
    Jepp..men det är det här med planering som brister hos vissa och då är det ju bra att samhället väger upp...
    TheCoopers skrev 2012-09-04 21:51:53 följande:
    Det är inte affärens problem om dina ungar är sura eller hungriga . Ge dina barn mat innan ni går in då ? Måste vara förbannat enkelt .
    Men dom verkar ha gjort det till butikens problem, för får dom inte sin service med sina ouppfostrade barn så hotar dom med att butiken förlorar hela några  kr i månaden...och vandrar vidare till-jag vet inte vad.
    TheCoopers skrev 2012-09-04 21:52:44 följande:
    Ja varför inte ? saker och ting är inte alltid enkla . Men de ska fan inte kunna skrika till sig kakor i affären . Icke sa nicke .
    Nu snackar du grekiska....ta det så även dom förstår.

• Nenne666
    LucyStacy skrev 2012-09-04 19:01:47 följande:
    Ska man göra det så tycker jag att man kan fråga de som jobbar där om det är okej. Det kan nog kännas mer "tryggt" med uppriktiga personer så att de vet att man inte bara lämnar en tom flaska. Som personal hade jag förmodligen godkännt det. Att bara slita upp förpackningen känns inte okej. Tänk om det inte finns några pengar på kortet när personen ska betala för den öppnade flaskan.
    Absolut, det tycker jag vore sunt.
    JanaLiiN skrev 2012-09-04 19:05:27 följande:
    Det där är ju bara blaj. Man blir inte gripen för snatteri om man inte försöker ta med sig obetalda saker ut ur affären.
    jo, om man stoppar dom i munnen...
    Limpan1234 skrev 2012-09-04 19:16:27 följande:
    Så om man går runt i butiken och äter det man känner för innan man helt sonika promenerar ut - då tackar personalen för besöket och hälsar en välkommen åter? Drömmer
    Tyvärr...det dom inte vet.

Men vi kunder får betala för dom i form av höjda priser framöver..
    Favete Linguis skrev 2012-09-04 19:54:35 följande:

Mina barn får ingenting i butiken innan det är betalt , förstår inte varför de skulle ha det . De får helt enkelt eller har fått lära sig vänta men har aldrig haft problem men tjafs om den saken . Kan kännas jobbigt när man måste roffa åt sig närmsta med socker till min man utan att jag betalt men samtidigt är det av en helt annan anledning än bara för att . För när det är så pass akut så finns det ingen tid att springa iväg till kassan först
    Medicinska orsaker är nåt helt annat.

• Nenne666
    supernatural skrev 2012-09-04 17:31:22 följande:

Förra veckan greps en mamma på plats Fär hon hade öppnat loka och kex till sitt barn inne i affären, polisen blundade inte för detta och hon är anmäld för snatteri, kul när moralmorsor tror dom kan göra vad fan som;)
    Som det kan gå...Förvånad
    sassus skrev 2012-09-04 17:38:13 följande:
    Kan ingen ringa Konsumentverket och kolla vad som verkligen gäller? Så kan vi iaf få slut på diskussionen varvid det är olagligt eller ej.
    Eller så kanske det sunda förnuftet an träda in?
    Nasrin skrev 2012-09-04 17:43:15 följande:
    Eh, seriöst. Vem tar med etthungrigt barn n i en matbutik? Då är man förmodligen helt missanpassad som förälder.
    Detta har diskuterats hemma sen jag fått svaren på min trådstart. Vad fan är det för fel på föräldrarna som släpar in halvt döende ungar i en butik som knappt har en timma kvar i livet pga brist på mat och vätska?
    Bonanza skrev 2012-09-04 17:55:59 följande:
    Vi bor ca en timme från affären. Denna period ville hon gå alltid, hela tiden. Så det var inte ett alternativ. 
    Varför starta processen från början om man inte kan lösa det hela när problem uppstår, det är ju inte butiken som ska underlätta för dig, eller hur?
    sassus skrev 2012-09-04 18:09:49 följande:
    Inte för att plus är det mest vetenskapliga programmet, men konstigt att de ändå tog upp det, och menade på att det är okej att göra så om det inte är så.
    Hm, har funderat på det med.

• Nenne666
    ModestyB skrev 2012-09-04 17:25:03 följande:
    Er väktare står inte över lagen. Det er väktare har laglig rätt att göra är att fråga personen om denne har tänkt betala för varan, följa efter personen och se till att varan betalas och, EFTER kassorna, hålla personen tills polis anländer, inget annat.
    Och?
    violatricolor skrev 2012-09-04 17:25:06 följande:
     För att dra in ungarna igen och fortsätta om en timme eller så?
    Det beror ju på dig.
    Elin 885 skrev 2012-09-04 17:27:06 följande:
    hade jag varit butkschef så har jag gripit alla snattare och det betyder även du. du har inte betalt för varan, varan är inte din, då har du ingen rätt att använda/äta varan heller. den är din när du har betalt, inte innan. hade du gjort det framför ögonen på mig och jag var polis så hade jag gripigt dig på plats ja.
    Synd att det inte sker oftare.
    ModestyB skrev 2012-09-04 17:31:10 följande:
    Haha, ni är ju för roliga. Nu ska man gripas på plats, utan att man har begått ett brott. Jag hoppas karman slår er i bakhuvudet med en stekpanna. att era grannar socanmäler er och att era ungar i ett obevakat ögonblick äter något i butiken så att ni blir gripna på plats och polisanmälda. Till dess kan ni ju ta och kolla in juridiken gällande det ni tror er vara så tvärsäkra på.

Under tiden så fortsätter vi i vår tur med våra lugna, trevliga shoppingrundor, utan problem med poliser och väktare, i en butik som uppskattar nöjda barn och lugna föräldrar. High life på oss! Inte så roliga liv på er (men där verkar ni redan befinna er).
    Och hela din elaka utläggning önskar du oss som anser att det är mer rätt att bruka varan efter avtalat köp? Det fattades bara att vi ska brinna i helvetetFörvånad.

Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?