Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?

Saian skrev 2012-09-03 09:28:47 följande:
    Leche: Som vuxen handlar det inte om kontroll utan om ett val. Jag har heller aldrig fått äta i affären som barn. Men om min ettåring skriker sig genom butiken och blir lugn av att få en sak som jag ändå ska köpa, ja då väljer jag att ge det innan varan är betald för att alla (jag, kunder, barnet, personalen) ska få handla i lugn och ro.
    Om ungen skriker i butiken tar man med sig sin unge ut och handlar vid ett senare eller annat tillfälle.

Anser jag.
  • Nenne666
    Skit i det du skrev 2012-09-03 09:31:02 följande:
    För att det inte finns korv att köpa ute i mindre byar.

Hur löser du det då om något dragit ut på tiden, du ska snabbt in och handla och barnet blir törstigt? Mitt barn är viktigare än pruttiga människor sätt att se på andras liv.

Och varför stör du dig så mkt på hur andra gör? Du kan ju inte helt säkert veta att det inte är en medhavd dricka som barnet får.

Och som butikspersonal borde du ju veta hur det funkar. Inget är stulet förrän de passerat din kassa om det är den sista innan utgången.
    En sådan kommentar hade fått mig att gå till din chef.
    Å andra sidan anser jag inte att man inte kan vänta med att äta just glass. Men snorkiga människor som det hade fått mig att sluta handla i den butiken.

Jag stör mig inte, jag frågar och jag ifrågasätter.
    Är det förbjudet?

Ni gör vad ni vill med era ungar, men det är inte utan att jag tycker det ser för jävla slappt ut.

Jag jobbar inte i butik idag, men när det begav sig skulle det aldrig falla mig in att yppa en kommentar om allt skumt folk man stöter på. Sånt tog vi i fikarummet.

Om jag snabbt ska in i en affär så har mina barn klarat av att vänta, drar det ut på tiden har dom ändå fått vänta... Men det har aldrig hänt att jag suttit fast i en butik såpass länge att mina barn hr lidit nämnvärt av att vänta på att varorna ska bli betalda.

En annan lösning jag har haft är att ge dom en frukt, en korv från ståndet, en dricka innan jag går in.

Men sånt har ni inte på landet?

• Nenne666
    Queenie70 skrev 2012-09-03 09:46:59 följande:

Men tjena hej. Knappast att du skulle åka hem till ett tomt kylskåp utan blöjor för att sedan göra om proceduren med att ta sig till affären med ett litet barn, när situationen lätt kan lösas genom att ungen får ett russinpaket att pilla med som du BETALAR för i kassan. Livet flyter inte alltid som på räls och ibland får man göra en nödlösning. Så länge man betalar för sig så finns det ingen anledning att bli så skitnödig över en sådan sak.
    Jag har aldrig åkt hem, eller ens gått ut ur butiken, jag har fått ordning på situationen ändå, dom ytterst få gånger det har gnällts. Utan att muta med godis, drickor eller annat.

SkulLe nåt av mina stå och skrika och bete sig, så hade jag skämts och gått ut ur butiken tills dom lugnat sig-JA!
    Och är det livsnödvändigt att jag måste ha nåt i butiken går jag in igen, annars får vi klara oss på det vi har tills nästa tillfälle.

Sån är jag.
  • Nenne666
    Saian skrev 2012-09-03 09:49:02 följande:
    Nenne666: att du (och andra) tycker att det ser slappt ut är inget som skulle få mig att förändra mitt beteende i det här fallet. Jag kan ju vända på det och säga att jag tycker att ditt sätt med att låta barnet vara missnöjt eller gå hem utan de varor du tänkt handla låter väldigt omständligt och fyrkantigt. Det lär inte förändra ditt val ändå.
    Jag är inte ute efter att förändra varken dig eller någon annan. Jag ställde en fråga och det blev en diskussion. Vi gör olika och du tycker jag är fyrkantig, elak och har missnöjda barn. Vilket jag kan säga att det har jag inte alls.

Jag står ändå fast vid att jag tycker det ser slappt ut och att det nog handlar mer om konflikträdda morsor framför ett svältande och totalt uttorkade barn.
  • Nenne666
    Queenie70 skrev 2012-09-03 10:03:49 följande:

Nu tror jag du slår dig för bröstet lite väl mycket här. Jag tror du haft tur att du aldrig hamnat i en sådan situation helt enkelt. Jag ser ingen anledning att krångla med en trött mamma, trötta gnälliga barn, handling som måste genomföras, när man som sagt kan lösa det med ett paket russin eller en juice som man sedan betalar för. Sån är jag. Tack och lov
    Ska jag sitta här och ljuga för att slippa kommentarer om att jag slår mig för bröstet?

Jösses.
  • Nenne666
    Queenie70 skrev 2012-09-03 10:09:42 följande:

Vem har uppmanat dig att ljuga? Jag tror helt enkelt att du har lite hybris om du tror att det faktum att du aldrig hamnat i en sådan situation handlar om att du är en perfekt mamma och människa, snarare än att det nog handlar om ren och skär tur
    VA?Förvånad

Vad fan dillar du om'?
  • Nenne666
    Queenie70 skrev 2012-09-03 10:20:59 följande:

Jag pratar om att du menar att anledningen till att du aldrig hamnat i en situation som denne är att du är en så bra mamma som lärt dina småttingar att härbärgera behovet och att du vidare har en så utmärkt planeringsförmåga. Det anser jag vara aningen av hybris, och spekulerar i att det troligare beror på att du haft tur.
    Jag har mött situationen, men har valt att avstyra det på annat sätt än att låta mina barn äta i butik. Vi har aldrig befunnit oss i en butik såpass länge att jag riskerat mina barns liv eller hälsa heller.
    Att du lyckas få det till att jag har hybris bara för att jag inte gjort som dig och är nöjd med det får ju stå för dig.
    Du hör la' inte själv hur knas det låter när man yttrar sig på ett sådant sätt.

• Nenne666
    Jellybeanbaby skrev 2012-09-03 11:36:44 följande:
    När funkar inte korten vid kassan? Mitt VISA-kort har aldrig fejlat mig.
    Usch, det där har hänt migSkäms.

Men den gången fanns det en bankomat utanför som löste situationen. Det kan ha vart kassan där och då som strulade, men det gjorde inte saken mindre pinsam.
    Det blev kö och kassan stängde tillfälligt tills jag kom tillbaka...vilket iofs löste sig snabbt.

Men men.
  • Nenne666
    elwen skrev 2012-09-03 12:30:11 följande:
    jag beundrar er människor/föräldrar som gör allt rätt.

själv orkar jag inte ta fajten i mataffären klockan 17 en fredag eftermiddag , eller åka hem tomhänt när jag behöver blöjor och mjölk , lyssna på skrik och gnäll och glömma hälften av det jag skulle handla.

inte heller kommer jag ihåg att ta med kex eller dricka eller frukt eller tvättlappar
    för när vi ska hemifrån är det ungarna jag försöker komma ihåg , vad är skorna ( jaha under soffan) eller jackan som nån glömde tvätta eller nu är napparna borta igen ...inte fan kommer jag ihåg dom jävla kexen då heller.

jag åker ju till affären kissnödig för jag inte hinner eller glömmer bort att gå  på toa , men det är våran familj , och vi är som vi är.

nu uppför sej ju barnan oftast ( dom är 1 och 2 år gamla) , men blir det skrik och panik och jag vill springa , jag vill inte sitta i vagnen , jag vill riva ner allt jag ser , ja då är det väldigt bra att det finns russin askar , tablett askar ( ja tänk jag ger dom godis också fy och usch) och frukt att ta till.

för min egen skull eller ja mina nerver och öron ... 
    och JA vi betalar ju innan vi lämnar affären

men ja vi är ju inte dom duktiga som gör allt rätt

Ojdå...för att en förälder gör 1 grej som anses rätt så blir allt per automatik rätt i dennes fostran?

Nice!Drömmer
    Astarte skrev 2012-09-03 12:32:59 följande:
    Hur kan man jämföra med att hoppa runt på IKEA? Hoppar min son på IKEA riskerar han att förstöra något som jag inte vill stå för. Dricker han en festis så hade jag ju ändå tänkt betala den. Konstig jämförelse.
    Har uppdaterat TS för att förklara mig lite närmare.

Aa ok, men om ditt barn ställer till ett jävla liv då och anser sig ha tråkigt? Är det inte mer ok då?

Många i tråden beskriver ju att hellre ett glatt barn i affären än ett skrikigt och missnöjt barn. Varför är det isf mer ok att vara missnöjd och bete sig därefter på Ikea och inte på Ica?

• Nenne666
    Astarte skrev 2012-09-03 12:59:07 följande:
    För att det finns gränser?! Att öppna en festis är inte olagligt och det stör ingen. Att hoppa runt kan förstöra, och det är störande för andra. Är det så svårt?
    Inte för mig.

Men för dom som tillåter det hela.
Svar på tråden Ger ni ert barn drickor och annat inne i butik, innan ni har betalat?