• Webbredaktör Annelie

Hur länge ammade du?

Enligt en artikel i SVD idag fortsätter amningen att minska i Sverige. Socialstyrelsens statistik för 2010 visar att 97 procent av mammorna ammade sitt barn en vecka efter förlossningen. Efter ett halvår ammade endast 63 procent.

Statistiken visar även på stora regionala skillnader i landet. Amningsfrekvensen är högst i Stockholm och Uppsala, medan Västmanland, Värmland och Halland ligger lägst.

Hur länge ammade du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • Lavish

Ammade sista gångerna när han var 9 månader men det var svårt att få till det då. Han ville helt enkelt inte ha tutte mer, var inte intresserad. Fick truga och truga och till sist fick jag bara mjölkstockning.

• cm2011

Helammade 6 månader och delammar nu en ettåring, utan planer på att sluta inom den närmaste framtiden.

• Mamma Bondesson

Syskonammar min tvååring och min snart tvåmånaders och tänker inte sluta förrän de slutar be om det. :)

• Snow Crash

Röstade "mer än 1 år"; snuttetrollet här hemma är snart 11 mån och visar inga tecken till att vilja sluta än på länge!

• Blgebo

Två år med ettan och tvåan, ammar fortfarande trean som är 2,5. Får se om jag hinner sluta innan nästa barn kommer, annars blir det syskonamning  

• Tina69

Första barnet ammade jag i 9 månader, blev direkt gravid med nr 2, som jag ammade i 18 månader. Väntar nu mitt tredje, och ammar gärna 18 månader igen, om allt funkar!

• hannis

Helammade i 5,5 månad. Delammade sedan tills sonen var 2 år.

• The Doctor

Jag ammade min förstfödda i 2 år och 9 månader, och min 15-månaders ammar fortfarande. Vi kommer inte att sluta förrän hon är redo, jag har inga problem med att amma henne tills hon är i 3-4 års åldern.

För övrigt finner jag det tråkigt att du TS inte har gett några alternativ över 1 års ålder.

Svar på tråden Hur länge ammade du?