• Webbredaktör Annelie

Hur länge ammade du?

Enligt en artikel i SVD idag fortsätter amningen att minska i Sverige. Socialstyrelsens statistik för 2010 visar att 97 procent av mammorna ammade sitt barn en vecka efter förlossningen. Efter ett halvår ammade endast 63 procent.

Statistiken visar även på stora regionala skillnader i landet. Amningsfrekvensen är högst i Stockholm och Uppsala, medan Västmanland, Värmland och Halland ligger lägst.

Hur länge ammade du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • Aaglars
    vampyria2 skrev 2012-08-30 11:52:24 följande:
    Första i 11 månader, sen fick hon smak på gröt och ville hellre ha det.
    Andra 26 månader.
    Tredje 24 månader
    Fjärde endast i 7 månader sen ville han inte mer utan ville ha flaskan i stället, han föddes hjärtsuk och behövde lite extra fet tillläg från början så han fick en flaska om dagen, sen vid 7 mån så ville han som sagt bara ha flaskan, den lilla strunt ungen
    Hjärta
    Höghus skrev 2012-08-30 11:57:22 följande:
    19 mån, 28 mån och trean så länge hen vill (gissar att det blir någon gång i samma ålder som syskon självmant slutat)
    Hjärta

• lövet2

Jag svarade 12 månader, eftersom alla barn utom ett ammades så länge. Det enda undantaget ammades i 17 månader.

• Eloa

jag svarade 6 månader för det gjorde jag med nr 1. Med nr 2 hel ammade jag i 2 veckor och del ammade 3 veckor, så totalt 5 veckor... mjölken rann aldrig till ordentligt och stackars liten gick aldrig upp i vikt, tillslut fick han öroninflamation prg sin låga vikt och ingen motståndskraft så då gav jag upp.

• CarlHerman

Första ammades i ca 13 mån.
    Andra barnet är bara 4 v än men jag hoppas på att det blir iallafall ett år med honom också

• annca

Första 8 mån och andra 6 mån.
    Det var de själva som slutade. Mat var mycket mer intressant. Tackochlov!

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Aaglars
    annca skrev 2012-08-30 12:21:29 följande:
    . Mat var mycket mer intressant. Tackochlov!
    Hur menar du då? Tack och lov?
  • Simbelmynë

Minstingen ammade jag i 2 månader så svarade på det.

• KimPossible

Första barnet - helammade till drygt 5 månader, delammade till han var runt 7 månader. Han slutade självmant.

Andra barnet - helammade till drygt 3,5 månad, delammade till han var ganska exakt 6 månader. Han slutade också självmant. 

• straw2008
    Aaglars skrev 2012-08-30 12:25:46 följande:
    Hur menar du då? Tack och lov?

Tror hon menar mat från burk äten från tallrik ! O att hon faktiskt upplevde amningen som krävande på något sätt. Även jag är evigt tacksam att mina barn älskat flaskan/mat.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
Svar på tråden Hur länge ammade du?