• Webbredaktör Annelie

Hur länge ammade du?

Enligt en artikel i SVD idag fortsätter amningen att minska i Sverige. Socialstyrelsens statistik för 2010 visar att 97 procent av mammorna ammade sitt barn en vecka efter förlossningen. Efter ett halvår ammade endast 63 procent.

Statistiken visar även på stora regionala skillnader i landet. Amningsfrekvensen är högst i Stockholm och Uppsala, medan Västmanland, Värmland och Halland ligger lägst.

Hur länge ammade du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • Aaglars
    Cloudyberry skrev 2012-08-30 09:28:39 följande:
    1:an, 6 månader.

2:an, 26 månader 

3:an, 3 månader.

Hade gärna ammat trean i två år om inte mjölken sinat pga stress. Med ettan så visste jag inte bättre så därför blev det bara 6 månader med henne.   
  • mamma al

Första barnet 7 mån
    Andra barnet 9 mån
    Tredje barnet är 11 mån och jag kommer fortsätta amma ett tag till för hon vill INTE sluta:)

• Aaglars
    Aaglars skrev 2012-08-30 09:17:17 följande:
    Helammade 5-6månader

Delammade 15månader 
    Det gällde de två första.
     Tredje barnet är 4mån och helammas ännu - såklart  
  • jelina

15 månader med ettan, slutade för att han plötsligt började sova hela nätterna.
    Tvåan är 12 månader nu, han tycks inte ha några som helst planer på att sluta ännu...  

• straw2008

Hade ingen mjölk men typ torrammade (kändes tvingad till det av "alla") i ett par månader.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Fjärilsviol

1:an helamning till 4 månader sedan, amning + kvällsgröt + smakportioner. Från 6 månader delamning. Slutade vid 8 månader för att bebis tappade intresset. Upplevde amningen som jobbig och tyckte inte att det funkade bra nån gång. Fick verkligen kämpa!

2:an (6 år senare) nu 3 månader. Ammas det fungerar bra. Kommer introducera smakisar när bebis vill. Var dock beredd att inte amma om det varit lika jobbigt som med 1:an.

• tahira

I 6 månader, sedan pallade jag inte mer. 

Jag tyckte amningen var väldigt jobbig, jag fick sår och svamp och mjölkstockning om vartannat. Men ville ändå ge honom det i ett halvår. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
Svar på tråden Hur länge ammade du?