• Webbredaktör Annelie

Hur länge ammade du?

Enligt en artikel i SVD idag fortsätter amningen att minska i Sverige. Socialstyrelsens statistik för 2010 visar att 97 procent av mammorna ammade sitt barn en vecka efter förlossningen. Efter ett halvår ammade endast 63 procent.

Statistiken visar även på stora regionala skillnader i landet. Amningsfrekvensen är högst i Stockholm och Uppsala, medan Västmanland, Värmland och Halland ligger lägst.

Hur länge ammade du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • 2012mamma

Helammade en vecka, delammade en månad, bor i Uppsala.

• 78an

Första barnet:
    Helammade 4 månader
    Delammade ytterligare 3 månader

Andra barnet:
    Helammade 4 månader
    Delammade ytterligare 4 månader

Alldeles lagom för min del och barnen tappade intresset vid ungefär samma tidpunkt.

• Pyttismamman

Dottern ammade tills hon va ca 11 månader då hon slutade själv. Sonen slutade  vid 13 månader då jag helt enkelt tröttnade på allt nattsnuttande (det var endast då han ammade).

• Natulcien

Jag helammade sonen i 6 månader och delammade tills han var 10,5 månader då han valde själv att sluta.
    Lite sorgligt eftersom jag var inställd på att amma minst 1 år, men det var hans val. Jag pumpade dock ytterligare 2 veckor och gav honom på flaska som måltidsdryck, så i 11 månader fick han bröstmjölk. Sen la vi ner det projektet eftersom jag fick ut så lite av att pumpa...

• Liten elak och intelligent

Barn 1: Helamning 6 mån Delamning 3,5 år (mycket glest efter 3 års åder) Barn 2: Helamning 5 mån Delamning 22 mån Barn 3) Helamning 5 mån Delamning 2 år

• La Lola

Alma; helammande i 4½ mån.
    Hedda; helammade i 3½ mån, delammade tills hon var 5 mån.

Längre stod jag inte ut.
    Hade säkert fortsatt om jag hade kunnat sitta o amma.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • KimPossible
    Liten elak och intelligent skrev 2012-08-30 14:11:06 följande:
    Varför har ni inte satt alternativ efter ett års ålder? Stor skillnad på amning 13 månader och tre år!
    Det kanske var de alternativ som fanns med i undersökningen? Då är det ju de alternativen man använder även här. Bara en tanke.
Svar på tråden Hur länge ammade du?