• Webbredaktör Annelie

Hur länge ammade du?

Enligt en artikel i SVD idag fortsätter amningen att minska i Sverige. Socialstyrelsens statistik för 2010 visar att 97 procent av mammorna ammade sitt barn en vecka efter förlossningen. Efter ett halvår ammade endast 63 procent.

Statistiken visar även på stora regionala skillnader i landet. Amningsfrekvensen är högst i Stockholm och Uppsala, medan Västmanland, Värmland och Halland ligger lägst.

Hur länge ammade du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • 3bairns

Första helammades 4 månader och delvis tills hon var 7 månader. Jag hade "bestämt" att jag skulle delamma tills hon var 9månader men fick inse att min röst vägde lätt i beslutet att sluta.

Andra helammades i 5-6 månader och delvis tills hon var 9 månader. Samma där, jag ville gärna fortstätta på dagtid men inte på natten men hon vile inte mer.

Tredje helammades i 5-6 månader och delvis tills hon var 1. Även där var det inte mitt beslut att sluta.   

• Mandel

Nr 1 i 5½ månad med evigt trassel
    Nr 2 i 1år och 4månader utan problem.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gretella

Barn nr 1 8-9 månader
    Barn nr 2 6 månader
    Barn nr 3 Krånglade från dag 1. Pumpade och gav i flaska tills barnet var 3 månader. Kraschade av sömnbrist p.g.a. pumpningen som höll på dag som natt och började ge tillägg.

• Aaglars
    Tangent skrev 2012-08-30 11:20:45 följande:

5 år 10 mån

Ammade du i nästan 6år? Så underbart!!!
  • vampyria2

Första i 11 månader, sen fick hon smak på gröt och ville hellre ha det.
    Andra 26 månader.
    Tredje 24 månader
    Fjärde endast i 7 månader sen ville han inte mer utan ville ha flaskan i stället, han föddes hjärtsuk och behövde lite extra fet tillläg från början så han fick en flaska om dagen, sen vid 7 mån så ville han som sagt bara ha flaskan, den lilla strunt ungen

• Höghus

19 mån, 28 mån och trean så länge hen vill (gissar att det blir någon gång i samma ålder som syskon självmant slutat)

Svar på tråden Hur länge ammade du?