• Webbredaktör Annelie

Hur länge ammade du?

Enligt en artikel i SVD idag fortsätter amningen att minska i Sverige. Socialstyrelsens statistik för 2010 visar att 97 procent av mammorna ammade sitt barn en vecka efter förlossningen. Efter ett halvår ammade endast 63 procent.

Statistiken visar även på stora regionala skillnader i landet. Amningsfrekvensen är högst i Stockholm och Uppsala, medan Västmanland, Värmland och Halland ligger lägst.

Hur länge ammade du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge ammade du?
  • stingrocka

Helammade bägge barnen tills de var ca fem månader. Började med smakportioner då. Delammade bägge tills de var ca ett år.

• Lena

Helamning fyra månader. Delamning till sju månader med första för då ville hon inte mer. Andra är snart sju månader och delammar fortfarande.

• SilverEmma

Första barnet i två veckor, andra barnet inte alls.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Björckan

Helammade i 10 veckor. Det fungerade mycket dåligt. 
    Delammade ytterligare två veckor efter det. Mjölken sinade snabbt och så gick vi helt över till ersättning istället. 

• Smulan 89

Första barnet 2 dagar, sen blev det operation för sonen. Problem med hans tarmarna gjorde att jag pumpade ur i 3 mån till honom.
    Andra barnet är snart 3 mån och jag ammar ännu. Tänkte sluta/trappa ner vid 6 mån. Har även pumpat ur lite till och från med honom. 

• Ruggugglan

Första barnet: Någon vecka. Fungerade inte alls.
    Andra barnet: I 10 månader. Sedan tog han ett par rejäla bett så att det blev ett mindre blodbad Då insåg jag att amningens tid var över.

• Cloudyberry

1:an, 6 månader.

2:an, 26 månader 

3:an, 3 månader.

Hade gärna ammat trean i två år om inte mjölken sinat pga stress. Med ettan så visste jag inte bättre så därför blev det bara 6 månader med henne.   

Svar på tråden Hur länge ammade du?