• Cheeses

Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?

De flesta har ju olika symtom från underlivet efter en förlossning. Det kanske känns svullet i början, sedan smärta, skaver från suturer, kliar, känsligare där nere, spänner, såren läker inte riktigt, något som buktar ut i slidan, smärta vid samlag, läcker urin, analinkontinens m.m.

Undrar här hur länge det tog innan du kände dig som innan förlossningen i underlivet (om man nu kan göra det)...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?
  • Lavish

Uppemot ett år. Ärligt talat vet jag inte om det är 100% återställt för jag minns inte hur sex kändes innan längre. Men vi har iaf sex, det gör oftast inte ont och brukar vara bra. Fast jag tror att jag lättare får ont och kanske inte är lika tight längre.  Å andra sidan har jag ännu lättare för att komma, en tvivelaktig fördel eftersom det inte direkt var svårt innan.

Det gjorde ganska ont upp till minst 8 månader iaf. Sprack en del men ingen sfinkter eller nått sånt.

• Cheeses
    Lavish skrev 2012-08-26 19:48:54 följande:
    Uppemot ett år. Ärligt talat vet jag inte om det är 100% återställt för jag minns inte hur sex kändes innan längre. Men vi har iaf sex, det gör oftast inte ont och brukar vara bra. Fast jag tror att jag lättare får ont och kanske inte är lika tight längre.  Å andra sidan har jag ännu lättare för att komma, en tvivelaktig fördel eftersom det inte direkt var svårt innan.

Det gjorde ganska ont upp till minst 8 månader iaf. Sprack en del men ingen sfinkter eller nått sånt.

Vet du vilken grad du sprack? Grad 2 kanske? För grad 3 och 4 är väl sfinkterruptur?
  • Cheeses
    WhiteAngels skrev 2012-08-26 19:55:04 följande:
    Hur ska man rösta om man fött flera barn?

Det var en bra fråga. Men rösta efter det senast födda barnet antar jag? Eller ta ett snitt mellan hur lång tid det har tagit efter varje barn att bli helt återställd.
  • Lavish
    Cheeses skrev 2012-08-26 19:54:16 följande:

Vet du vilken grad du sprack? Grad 2 kanske? För grad 3 och 4 är väl sfinkterruptur?
    Nej ingen aning faktiskt, har försökt beställa journalen men det har visat sig inte vara så enkelt. Men jag är säker på att det inte var en sfinkter. Som jag har för mig att de sa då (väldigt borta) och som det har känts, så hade jag ganska små sprickor, men många, runt hela vaginan. Har känts ungefär som ett gammalt gummiband som dragits ut för långt om du vet hur jag menar.
  • ciccir

Jag gick sönder mkt, fick en total sfinkterruptur. Tog ett tag såklart (röstade mer än 12 veckor) men nu (1 år senare) känner jag mig helt återställd, och har så känt ett långt tag. Har varit väldigt noga med mina knipövningar. Tycker att vi har bättre sex än innan, jag kommer lättare vilket är en rätt stor positiv förändring. Jag är varken slappare eller tightare. Men det dröjde ett ganska långt tag innan vi testade efter förlossningen, 6 månader kanske, och det gick inte lätt på en gång. Men vi har kämpat på :)

• WhiteAngels
    Cheeses skrev 2012-08-26 19:56:02 följande:

Det var en bra fråga. Men rösta efter det senast födda barnet antar jag? Eller ta ett snitt mellan hur lång tid det har tagit efter varje barn att bli helt återställd.
    Efter senast födda barnet känndes det ok redan från förlossningen.Men dom andra var sfinkter ruturer som tog månader.och än i dag har jag problem år efteråt.
  • Cheeses
    WhiteAngels skrev 2012-08-26 20:04:48 följande:
    Efter senast födda barnet känndes det ok redan från förlossningen.Men dom andra var sfinkter ruturer som tog månader.och än i dag har jag problem år efteråt.
    Ok, men rösta på "blev aldrig helt återställt" då. Fast det kanske du redan gjort nu? =)
  • Lavish
    Lavish skrev 2012-08-26 19:57:02 följande:
    Nej ingen aning faktiskt, har försökt beställa journalen men det har visat sig inte vara så enkelt. Men jag är säker på att det inte var en sfinkter. Som jag har för mig att de sa då (väldigt borta) och som det har känts, så hade jag ganska små sprickor, men många, runt hela vaginan. Har känts ungefär som ett gammalt gummiband som dragits ut för långt om du vet hur jag menar.
    Fast dom sydde mig iofs en dryg timme efteråt så jättesmå var väl inte sprickorna.
Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?