• Cheeses

Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?

De flesta har ju olika symtom från underlivet efter en förlossning. Det kanske känns svullet i början, sedan smärta, skaver från suturer, kliar, känsligare där nere, spänner, såren läker inte riktigt, något som buktar ut i slidan, smärta vid samlag, läcker urin, analinkontinens m.m.

Undrar här hur länge det tog innan du kände dig som innan förlossningen i underlivet (om man nu kan göra det)...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?
  • Blgebo

Det tog mer än ett år för mig att bli helt ok i underlivet nu efter tredje barnet. Fick bara ett skrapsår, så det var inte bristningens fel. 
    Däremot ammade jag länge, och fick extremt torra och sköra slemhinnor, hade ingen flytning alls. Fick inte tillbaka mensen förrän efter nästan två år,  men då när allt blev som vanligt, känns det helt återställt där nere också. Hade iofs. kunnat köpa en östrogenkräm att behandla med lokalt, då hade jag förmodligen sluppit vara så torr, men jag kom mig aldrig för att göra det.. 

• Höghus

Jag har känt mig som vanligt ett par dar efter förlossning efter samtliga tre barn. Vet att jag fått sy några stygn alla gångerna men det har inte märkts överhuvudtaget

• Fru Ottlia Lovisa

Jag kände mig inte normal förrän jag fått igång mensen efter att jag slutat amma. Problemet var inte läckage, utan att det skavde vid sex. Slemhinnorna kom inte "tillbaka" förrän min cykel var på plats.

Varje månad som gick längs vägen dit, så tänkte jag "NU känns det som förr"

Lusten är det lite si och så med. Nu är man alltid trött när man har småbarn, så det finns knapt ork att känna efter. Under avslaget tänkte jag inte på mycket annat än antingen bebisen, eller när jag skulle få "hoppa på" min man Tungan ute När vi sen väl försökte kändes det som förr för honom och fullständigt vedervärdigt för mig. Först när barnet var 7 månader kom vändpunkten, men tills jag slutat amma och en tid därefter var det mycket uppvärmning och ännu mer glidmedel som gällde.

• Fru Ottlia Lovisa

Sen skulle jag vilja säga att det kan vara väldigt trevligt att bli känsligare och jag känner fler mammor som tycker sex blivit än roligare efter barnen (när man väl hinner)

• Cornellia

Jag har inte ens fött vaginalt, men efter att jag fick sonen så har jag svårt att ha sex efter det känns som jag har blivit trängre (mycket trängre) och det gör ont. Nu är det snart ett år sedan sonen föddes, men jag hoppas fortfarande att det ska bli bättre.

• Cheeses
    WhiteAngels skrev 2012-08-26 20:11:45 följande:
    Ja det har jag.Jag hade kanske blivit det om allting hade skötts som det skulle.

Hur menar du med om det skötts som det skulle?
  • Cecese

Första barnet minns jag väl inte exakt men kanske 1-2 veckor. Är nästan 14 år sen så jag minns inte riktigt.

Andra barnet så tog det väl typ 1 timme kanske. Efter att barnet var ute, jag blivit sydd klar och duschat så kände jag mej helt återställd.

• Björckan
    Cheeses skrev 2012-08-26 20:25:53 följande:
    19 % som inte tycker att deras underliv har blivit återställt. Vad för problem har ni?
    Jag valde det alternativet men eftersom mitt konto inte är anonymt så vill jag inte gå in på detaljer. Men sexet är inte detsamma och att vara "nödig" är inte detsamma...
  • Cheeses
    Cornellia skrev 2012-08-26 23:06:59 följande:
    Jag har inte ens fött vaginalt, men efter att jag fick sonen så har jag svårt att ha sex efter det känns som jag har blivit trängre (mycket trängre) och det gör ont. Nu är det snart ett år sedan sonen föddes, men jag hoppas fortfarande att det ska bli bättre.

Sköra och torra slemhinnor pga amning?
  • Cheeses
    Björckan skrev 2012-08-27 07:48:17 följande:
    Jag valde det alternativet men eftersom mitt konto inte är anonymt så vill jag inte gå in på detaljer. Men sexet är inte detsamma och att vara "nödig" är inte detsamma...

Nej jag förstår det, stackare! När du säger att sexet inte är detsamma, är det pga smärta? Du behöver inte svara om du inte vill.
Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?