• Cheeses

Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?

De flesta har ju olika symtom från underlivet efter en förlossning. Det kanske känns svullet i början, sedan smärta, skaver från suturer, kliar, känsligare där nere, spänner, såren läker inte riktigt, något som buktar ut i slidan, smärta vid samlag, läcker urin, analinkontinens m.m.

Undrar här hur länge det tog innan du kände dig som innan förlossningen i underlivet (om man nu kan göra det)...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?
  • Minnie7

Cheeses: Nej som innan förlossningen blir det aldrig. Jag kommer för alltid ha ärr efter suturering, någon flik här och där som spöket lite, lätt buktande slemhinnor och en bäckenbotten som är sänkt. Ska operera min urininkontinens om en månad och på sikt hoppas jag även att samlagssmärtan försvinner men det är ingen garanti.

• Nyfiken2012

Ca 2 mån. Sprack o fick sy ganska många stygn men det läkte fint. Ont att sitta längre stunder i tex bilen ett par veckor, svårare att hålla sig ett tag samt hemorojder som gjorde svinont.

• Cheeses
    Minnie7 skrev 2012-09-30 18:07:05 följande:
    Cheeses: Nej som innan förlossningen blir det aldrig. Jag kommer för alltid ha ärr efter suturering, någon flik här och där som spöket lite, lätt buktande slemhinnor och en bäckenbotten som är sänkt. Ska operera min urininkontinens om en månad och på sikt hoppas jag även att samlagssmärtan försvinner men det är ingen garanti.

Fyy stackare! =(
  • Jaja88

Blir nog aldrig återställd helt tyvärr! Fick sfinkterruptur grad 4 och djup vaginal bristning vid första förlossningen, det är nu lite mer än två år sedan.
    Besvären förvärrades något av tyngden vid andra graviditeten, men nummer två är född med snitt. Det var 5 månader sedan och det har jag inte känt nåt av på flera månader!

• Pycke

Jag kände mig OK och hade sex efter 2 månader. Men tills allt gått tillbaka och musklerna blivit lite starkare tog det lite längre än ett halvår.

• nozpa

Ca 3 veckor. Var bara öm ett par dagar, men satt jag på huk så spände det lite. Men efter 3 veckor kändes det som vanligt igen.
    Hoppas på samma tur denna gång. 

• Maj80

Vet inte vad jag ska rösta på...
    Haft två snabba förlossningar. Första på tot 4 h och andra på tot 1,5 h. Ingen smärtlinding och barnen vägde ca 4 kg. Efter första barnet kände jag mig ok efter en vecka men det tog 6 månader innan tyngdkänslan försvann. Med andra barnet kände jag mig snabbare ok men känner mig nu inte helt återställd och tror ej jag kommer bli det. Tyngdkänslan kan fortf komma (två år sedan) och muskulaturen är inte som den ska... Skulle vilja ha ett till barn men vet ej om jag vågar. Bra sexliv men känner mig inte lika tight (vet att jag inte är det) 

• inte ensam

År i min 9e månad fortfarande. Nejmejnej det känns som om jag aldrig kommer att bli återställd.

Ser annorlunda ut. Känns annorluna.

Kliar på mellangården

Smärta vid samlag. Känns som oskuld vatje gång

Tampong går inte att använda visste jag nu idag när jagfick min mens idag.

Bäckenbotten känns långt ner.

Kniperoch är my only hope

Cellprov el vilken gynundersöknimg som helst gråter jag ihjäl9l.

Jag sprack, blev klippt och sugklocka.

Vaginalruptur, vet inte grad.

Avslaget försvnn 9 veckan. Ammade fullt 7mån. Månad 9 slutade amma. Hoppas ockaå på att det släpper.

• Mandi74

Vill inte skrämma nån men blev aldrig helt återställd. Var så svullen när de sydde ihop mig, sprack en massa, så det är hopsytt snett. När jag blir väldigt kåt/upphetsad så spänner det lite i ärret men gör inte ont.

• Mamori

Svarade mer än ett år men var ganska precis ett år.

6 mån efter hade jag en flik, sex var omöjligt och gjorde ont. 1 år efter var det precis som innan i princip, fast bättre för jag hade lite vestibulit innan som försvunnit då. Fliken försvann av sig självt.

Har inte knipit, inte ammat, födde vaginalt med en rätt snabb förlossning utan vettig smärtlindring. Sprack lite och fick sy 2 stygn i blygdläpp, 3 invändigt. Fick en infektion i stygnen som krävde antibiotika så första två veckorna efter förlossningen hade jag jätteont.

Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?