• Cheeses

Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?

De flesta har ju olika symtom från underlivet efter en förlossning. Det kanske känns svullet i början, sedan smärta, skaver från suturer, kliar, känsligare där nere, spänner, såren läker inte riktigt, något som buktar ut i slidan, smärta vid samlag, läcker urin, analinkontinens m.m.

Undrar här hur länge det tog innan du kände dig som innan förlossningen i underlivet (om man nu kan göra det)...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?
  • Björckan
    Cheeses skrev 2012-08-27 15:40:07 följande:

Nej jag förstår det, stackare! När du säger att sexet inte är detsamma, är det pga smärta? Du behöver inte svara om du inte vill.
    Delvis smärta, delvis känselnedsättning, delvis strama ärr...
  • Cheeses
    Björckan skrev 2012-08-27 16:24:44 följande:
    Delvis smärta, delvis känselnedsättning, delvis strama ärr...

Stackare! Det lär inte bli bättre heller antar jag? För det var väl längesen du födde? Har du sökt för dina bestående problem?
  • Björckan
    Cheeses skrev 2012-08-27 16:46:05 följande:

Stackare! Det lär inte bli bättre heller antar jag? För det var väl längesen du födde? Har du sökt för dina bestående problem?
    1½ år sedan. Det kan väl bli bättre antar jag men jag tvivlar. Jag tänker inte söka för det. Förlossningen har skapat en djup rädsla för gynundersökningar och det enda som skulle kunna få mig att söka är om jag faktiskt blir inkontinent.
  • Cheeses
    Björckan skrev 2012-08-27 16:50:52 följande:
    1½ år sedan. Det kan väl bli bättre antar jag men jag tvivlar. Jag tänker inte söka för det. Förlossningen har skapat en djup rädsla för gynundersökningar och det enda som skulle kunna få mig att söka är om jag faktiskt blir inkontinent.

Vad sorgligt att det inte ens är något som du vill söka för! Men du är inte ensam, just nu 20 % som lider av bestående men efter en vaginal förlossning.
  • Serendipitet

Jag fick en total sfinkterruptur med mitt andra barn (första var kejsarsnitt). Det har gått 7 månader och jag är inte återställd och enligt återkontrollen 6 månader efter så sa de att jag kommer bli bättre men jag ska inte räkna med att bli helt återställd eftersom jag fattas muskel och muskeln inte sitter ihop riktigt som den ska.

Jag kniper som attan men.. 

Jag läcker lite och har smärta och obehagskänsla vid sex eftersom det stramar i ärret.    

*** Ellinor 2005/09/22 *** Evelina 2012/01/15 ***
  • AlexanderBubben
    Cornellia skrev 2012-08-26 23:06:59 följande:
    Jag har inte ens fött vaginalt, men efter att jag fick sonen så har jag svårt att ha sex efter det känns som jag har blivit trängre (mycket trängre) och det gör ont. Nu är det snart ett år sedan sonen föddes, men jag hoppas fortfarande att det ska bli bättre.
    Samma här, min son föddes via (urakut) kejsarsnitt och jag har sedan dess blivit trängre som gör ont (lite som att förlora oskulden varje gång). Och detta var för 16 månader sedan... Hoppas också på att det ska bli bättre!
  • WhiteAngels
    ciccir skrev 2012-08-26 21:36:48 följande:

Beklagar att du ännu har problem! måste bara fråga, har du fött tre barn vaginalt? Första två sfinkterrupturer och tredje inte? Anledningen att jag frågar är att jag fick en sfinkterruptur med min första och nu väntar jag andra i vår. Lite i valet och kvalet känns det som...!
    Ja precis så.Dom säger att risken ska vara liten att spricka så igen.Tredje födde jag på ett annat sjukhus och dom var mycket mer försiktiga vid framkrystandet att jag verkligen inte skulle spricka.
Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?