• Cheeses

Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?

De flesta har ju olika symtom från underlivet efter en förlossning. Det kanske känns svullet i början, sedan smärta, skaver från suturer, kliar, känsligare där nere, spänner, såren läker inte riktigt, något som buktar ut i slidan, smärta vid samlag, läcker urin, analinkontinens m.m.

Undrar här hur länge det tog innan du kände dig som innan förlossningen i underlivet (om man nu kan göra det)...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?
  • Cheeses
    Lavish skrev 2012-08-26 19:48:54 följande:
    Uppemot ett år. Ärligt talat vet jag inte om det är 100% återställt för jag minns inte hur sex kändes innan längre. Men vi har iaf sex, det gör oftast inte ont och brukar vara bra. Fast jag tror att jag lättare får ont och kanske inte är lika tight längre.  Å andra sidan har jag ännu lättare för att komma, en tvivelaktig fördel eftersom det inte direkt var svårt innan.

Det gjorde ganska ont upp till minst 8 månader iaf. Sprack en del men ingen sfinkter eller nått sånt.

Vet du vilken grad du sprack? Grad 2 kanske? För grad 3 och 4 är väl sfinkterruptur?
  • Cheeses
    WhiteAngels skrev 2012-08-26 19:55:04 följande:
    Hur ska man rösta om man fött flera barn?

Det var en bra fråga. Men rösta efter det senast födda barnet antar jag? Eller ta ett snitt mellan hur lång tid det har tagit efter varje barn att bli helt återställd.
  • Cheeses
    WhiteAngels skrev 2012-08-26 20:04:48 följande:
    Efter senast födda barnet känndes det ok redan från förlossningen.Men dom andra var sfinkter ruturer som tog månader.och än i dag har jag problem år efteråt.
    Ok, men rösta på "blev aldrig helt återställt" då. Fast det kanske du redan gjort nu? =)
  • Cheeses
    Lavish skrev 2012-08-26 20:08:45 följande:
    Fast dom sydde mig iofs en dryg timme efteråt så jättesmå var väl inte sprickorna.

Oj jäklar! Då kan jag förstå att du haft problem läääänge.
  • Cheeses

19 % som inte tycker att deras underliv har blivit återställt. Vad för problem har ni?

• Cheeses
    WhiteAngels skrev 2012-08-26 20:56:09 följande:
    Många har nog inte bara problem med underliv utan analen med..

Fast jag räknar analen till underliv :P
  • Cheeses
    WhiteAngels skrev 2012-08-26 20:11:45 följande:
    Ja det har jag.Jag hade kanske blivit det om allting hade skötts som det skulle.

Hur menar du med om det skötts som det skulle?
  • Cheeses
    Cornellia skrev 2012-08-26 23:06:59 följande:
    Jag har inte ens fött vaginalt, men efter att jag fick sonen så har jag svårt att ha sex efter det känns som jag har blivit trängre (mycket trängre) och det gör ont. Nu är det snart ett år sedan sonen föddes, men jag hoppas fortfarande att det ska bli bättre.

Sköra och torra slemhinnor pga amning?
  • Cheeses
    Björckan skrev 2012-08-27 07:48:17 följande:
    Jag valde det alternativet men eftersom mitt konto inte är anonymt så vill jag inte gå in på detaljer. Men sexet är inte detsamma och att vara "nödig" är inte detsamma...

Nej jag förstår det, stackare! När du säger att sexet inte är detsamma, är det pga smärta? Du behöver inte svara om du inte vill.
  • Cheeses
    Björckan skrev 2012-08-27 16:24:44 följande:
    Delvis smärta, delvis känselnedsättning, delvis strama ärr...

Stackare! Det lär inte bli bättre heller antar jag? För det var väl längesen du födde? Har du sökt för dina bestående problem?
  • Cheeses
    Björckan skrev 2012-08-27 16:50:52 följande:
    1½ år sedan. Det kan väl bli bättre antar jag men jag tvivlar. Jag tänker inte söka för det. Förlossningen har skapat en djup rädsla för gynundersökningar och det enda som skulle kunna få mig att söka är om jag faktiskt blir inkontinent.

Vad sorgligt att det inte ens är något som du vill söka för! Men du är inte ensam, just nu 20 % som lider av bestående men efter en vaginal förlossning.
  • Cheeses
    QueenObscene skrev 2012-09-05 19:46:52 följande:
    Ca 12 veckor, mest så var jag oerhört torr i underlivet och det skavde vid sex, antar att slemhinnorna är lite känsliga efter en förlossning. Blödde dessutom i 5 veckor efter.
    Hade en okomplicerad förlossning och sprack oerhört lite (2 stygn inne i slidan).

Du sprack alltså bara en grad 1?
  • Cheeses
    Minnie7 skrev 2012-09-27 22:31:21 följande:
    Antagligen aldrig. Opererad för förlossningsskada och kommer det kommer aldrig kännas som innan.
    Fy! Är läkarna säkra på att du aldrig kommer att bli helt återställd trots operationer?
  • Cheeses
    Minnie7 skrev 2012-09-30 18:07:05 följande:
    Cheeses: Nej som innan förlossningen blir det aldrig. Jag kommer för alltid ha ärr efter suturering, någon flik här och där som spöket lite, lätt buktande slemhinnor och en bäckenbotten som är sänkt. Ska operera min urininkontinens om en månad och på sikt hoppas jag även att samlagssmärtan försvinner men det är ingen garanti.

Fyy stackare! =(
Svar på tråden Hur lång tid tog det innan underlivet kändes HELT återställt efter förlossningen?