• Baby Doll

Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?

Jag får ofta kommentarer om varför jag inte har mina barn på dagis, varför jag inte lämnar dom och jobbar. FÖR att jag har just nu möjligheten att vara hemma med dem, dom är bara små för en tid och jag vill inte missa den här tiden med dom, den kommer inte åter. Så länge man kan, så varför inte? Hur tänker ni? www.mybabydolls.blogg.se

4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?
  • Hemmaföräldern
    Kjellgren skrev 2012-07-21 14:11:40 följande:
    Den som jobbar får kommentarer om det, den som är hemma får kommentarer om det. Jaha. 

Vad säga, medsystrar om att vi gemensamt beslutar oss för att helt enkelt strunta i hur andra väljer att leva sina liv? Inga syrliga kommentarer om att den som jobbar missar sina barns barndom eller den som är hemma är lat.

Bara lugnt konstaterar att alla tänker vi olika men de allra allra flesta föräldrar vill sina barns bästa i alla lägen. 
    Jag har aldrig pratat  med någon hemmaförälder som kommenterat till någon förälder att de valt dagis tidigt. Däremot med tanke på alla påhopp vi får utså så pratar vi sinsemellan för att stötta varandra. Ju längre man är hemma desto tryggare blir man, särskilt när man ser att alla saker de påstod skulle hända inte sker. Istället ser man alldeles vanliga barn som utvecklas så optimalt det går i socialt samspel med vuxna och andra barn. De går igenom sina utvecklingsfaser och kommer ut på andra sidan och har utvecklats ytterligare lite till. 

Det man också kan kritisera är att så mycket pengar går till subventioner för att få föräldrar att lämna bort sina barn. Och som sagt visst blir man trött på de som tar sig friheten att ifrågasätta, många gånger på ett väldigt fult sätt, att man är hemma. Det är ingen hejd på hur dåligt mina barn ska utvecklas för att jag här hemma. Mycket fult att ta sig rätten att säga det. Jag brukar rekommendera dessa föräldrar att läsa boken "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont". De som har lite bakom pannbenet brukar tystna då, övriga fortsätter ... och jag låter dem gå på. Man förstår ju att det är deras egen oro över det egna valet som sipprar ut i påhopp på oss som valt att ge våra barn tid. 
  • MalinEddie

Många människor tror att små barn har ett behov av förskola vilket jag personligen inte tror det minsta på. Jag tror att det är jättebra för barn att vara hemma under småbarnsåren. Man måste dock komma ihåg att alla inte har den möjligheten och att det finns bra förskolor också.
    Våra barn var hemma i 21/2 och 2 år. Vi delade väldigt lika på föräldraledigheten. Jag har svårt att se att vi skulle kunna leva på en inkomst i dagsläget utan att den arbetande föräldern tvingasdes jobba mycket övertid och knappt träffade barnen. Jag tror verkligen inte att hemmabarn per automatik blir mindre sociala eller saknar kunskap inför skoltiden vilket många inbillar sig. Lika lite som jag tror att förskolebarn alltid blir otrygga. Det är så mycket som spelar in och det finns många mellanvägar. För oss är det viktigt att barnen är hemma de första åren och det har vi lyckats lösa genom arbete och föräldraledighet. Vi har hittat en förskola som vi och barnen trivs med och vi träffar barnen lika mycket ledig tid. Att arbeta deltid och ha mycket tid med barnen är guld värt för oss båda. För att barnen ska slippa långa dagar arbetar vi båda mindre idag än tidigare. För oss känns detta som en bra lösning. Barnen får lika mycket tid med oss och vi klarar oss fint ekonomiskt. Det är bättre än att en av oss bodde på jobbet och aldrig såg barnen.  Jag är nyfiken på hur ni löser det ekonomiskt utan att den arbetande föräldern tvingas avstå tid från barnen? Jag är inte dum utan förstår att lön och arbetssituation skiljer sig åt för olika människor men det är ändå intressant att höra andras historia. Jag har dessutom vissa fördomar om hemmamammor men är väl medveten om att det just är fördomar så ni kanske an hjälpa mig att komma ifrån dessa. Varför tror ni att främst mammor väljer att vara hemma?

• Kjellgren
    Hemmaföräldern skrev 2012-07-24 17:58:13 följande:
    Jag har aldrig pratat  med någon hemmaförälder som kommenterat till någon förälder att de valt dagis tidigt. Däremot med tanke på alla påhopp vi får utså så pratar vi sinsemellan för att stötta varandra. Ju längre man är hemma desto tryggare blir man, särskilt när man ser att alla saker de påstod skulle hända inte sker. Istället ser man alldeles vanliga barn som utvecklas så optimalt det går i socialt samspel med vuxna och andra barn. De går igenom sina utvecklingsfaser och kommer ut på andra sidan och har utvecklats ytterligare lite till. 

Det man också kan kritisera är att så mycket pengar går till subventioner för att få föräldrar att lämna bort sina barn. Och som sagt visst blir man trött på de som tar sig friheten att ifrågasätta, många gånger på ett väldigt fult sätt, att man är hemma. Det är ingen hejd på hur dåligt mina barn ska utvecklas för att jag här hemma. Mycket fult att ta sig rätten att säga det. Jag brukar rekommendera dessa föräldrar att läsa boken "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont". De som har lite bakom pannbenet brukar tystna då, övriga fortsätter ... och jag låter dem gå på. Man förstår ju att det är deras egen oro över det egna valet som sipprar ut i påhopp på oss som valt att ge våra barn tid. 
    Som sagt.... om vi alla slutade kommentera andras val och i stället respekterade hur de valt att göra så är jag övertygad om att livet skulle bli lättare att leva för såväl hemmaföräldrar som dagisdito.
  • Kattdamen
    Hemmaföräldern skrev 2012-07-24 17:58:13 följande:

Men du vet ju inte vad dessa hemmaföräldrar ger för kommentarer till de som har barnen på förskolan.
    En kopp te, tack.
  • lövet2
    DetGodaLivet skrev 2012-07-30 15:40:31 följande:
    Ni har väl inte missat att det finns en grupp som heter "Hemmaföräldrars nätverk" på Facebook?
    Nja, jag har läst att det ska finnas något, men jag lär mig visst aldrig att hitta på Facebook. Har gett upp att försöka hitta den där gruppen ...
  • Liten elak och intelligent

Jag blir oftast glad när någon valt att vara hemma. Jag ser det som ett väldigt osjälviskt val som oftast gynnar barnen. Något jag känner respekt och beundran inför.

• skrotis78
    MalinEddie skrev 2012-07-24 19:31:06 följande:
    Många människor tror att små barn har ett behov av förskola vilket jag personligen inte tror det minsta på. Jag tror att det är jättebra för barn att vara hemma under småbarnsåren. Man måste dock komma ihåg att alla inte har den möjligheten och att det finns bra förskolor också.

Våra barn var hemma i 21/2 och 2 år. Vi delade väldigt lika på föräldraledigheten. Jag har svårt att se att vi skulle kunna leva på en inkomst i dagsläget utan att den arbetande föräldern tvingasdes jobba mycket övertid och knappt träffade barnen. Jag tror verkligen inte att hemmabarn per automatik blir mindre sociala eller saknar kunskap inför skoltiden vilket många inbillar sig. Lika lite som jag tror att förskolebarn alltid blir otrygga. Det är så mycket som spelar in och det finns många mellanvägar. För oss är det viktigt att barnen är hemma de första åren och det har vi lyckats lösa genom arbete och föräldraledighet. Vi har hittat en förskola som vi och barnen trivs med och vi träffar barnen lika mycket ledig tid. Att arbeta deltid och ha mycket tid med barnen är guld värt för oss båda. För att barnen ska slippa långa dagar arbetar vi båda mindre idag än tidigare. För oss känns detta som en bra lösning. Barnen får lika mycket tid med oss och vi klarar oss fint ekonomiskt. Det är bättre än att en av oss bodde på jobbet och aldrig såg barnen.  Jag är nyfiken på hur ni löser det ekonomiskt utan att den arbetande föräldern tvingas avstå tid från barnen? Jag är inte dum utan förstår att lön och arbetssituation skiljer sig åt för olika människor men det är ändå intressant att höra andras historia. Jag har dessutom vissa fördomar om hemmamammor men är väl medveten om att det just är fördomar så ni kanske an hjälpa mig att komma ifrån dessa. Varför tror ni att främst mammor väljer att vara hemma?

Jag har varit hemma med vår dotter i 3 år, det bästa beslut jag någonsin tagit. Första året med föräldrapenning och 2 år med Vårdnadsbidrag. Vi har levt på mannens lön + Vårdnadsbidrag (3000 kr) och det har fungerat bra. Nu ska dotter börja på förskola och vi har fortfarande 200 FP-dagar kvar till kortare dagar och lov.
  • lövet2
    MalinEddie skrev 2012-07-24 19:31:06 följande:
    Jag är nyfiken på hur ni löser det ekonomiskt utan att den arbetande föräldern tvingas avstå tid från barnen? Jag är inte dum utan förstår att lön och arbetssituation skiljer sig åt för olika människor men det är ändå intressant att höra andras historia.
    Vi bor i Norrbotten. För oss har det egentligen funnits 3 val:

*Båda jobbar deltid. Då räcker inte lönen till, eftersom resorna till jobbet skulle bli väldigt dyra.

*En är hemma och en jobbar 7-16. Det har funkat i perioder, men resorna tar mycket tid och pengar, plus att många företag har en tendens att bara projektanställa eller ha säsongsarbetare. Då blir det i praktiken en som är hemma och en som är arbetslös = pengarna räcker inte.

*Båda jobbar heltid. Då måste vi flytta, vilket inte är tänkbart för vår del.

*En är hemma och en veckopendlar. Så har vi levt de senaste 8 åren, eftersom fasta året-runt-jobb inom byggbranschen mest finns i södra Sverige. Det innebär frånvaro 4 dygn och närvaro 3 dygn i veckan.

Om jag tittar på småbarnsföräldrar som bor här runtomkring, så är det inte så vanligt att båda föräldrarna jobbar heltid 7-16. I stället finns det olika varianter av deltid, skiftarbete, veckopendling osv. I de fall där båda föräldrarna jobbar heltid, så får vanligen mor-/farföräldrarna dra ett stort lass, eftersom ungarna knappt hinner träffa sina föräldrar under veckorna.
  • lövet2
    lövet2 skrev 2012-07-30 18:20:34 följande:
    Vi bor i Norrbotten. För oss har det egentligen funnits 3 val:
    Edit: Det skulle förstås stå 4 val.
Svar på tråden Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?