Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?

Många människor tror att små barn har ett behov av förskola vilket jag personligen inte tror det minsta på. Jag tror att det är jättebra för barn att vara hemma under småbarnsåren. Man måste dock komma ihåg att alla inte har den möjligheten och att det finns bra förskolor också.
    Våra barn var hemma i 21/2 och 2 år. Vi delade väldigt lika på föräldraledigheten. Jag har svårt att se att vi skulle kunna leva på en inkomst i dagsläget utan att den arbetande föräldern tvingasdes jobba mycket övertid och knappt träffade barnen. Jag tror verkligen inte att hemmabarn per automatik blir mindre sociala eller saknar kunskap inför skoltiden vilket många inbillar sig. Lika lite som jag tror att förskolebarn alltid blir otrygga. Det är så mycket som spelar in och det finns många mellanvägar. För oss är det viktigt att barnen är hemma de första åren och det har vi lyckats lösa genom arbete och föräldraledighet. Vi har hittat en förskola som vi och barnen trivs med och vi träffar barnen lika mycket ledig tid. Att arbeta deltid och ha mycket tid med barnen är guld värt för oss båda. För att barnen ska slippa långa dagar arbetar vi båda mindre idag än tidigare. För oss känns detta som en bra lösning. Barnen får lika mycket tid med oss och vi klarar oss fint ekonomiskt. Det är bättre än att en av oss bodde på jobbet och aldrig såg barnen.  Jag är nyfiken på hur ni löser det ekonomiskt utan att den arbetande föräldern tvingas avstå tid från barnen? Jag är inte dum utan förstår att lön och arbetssituation skiljer sig åt för olika människor men det är ändå intressant att höra andras historia. Jag har dessutom vissa fördomar om hemmamammor men är väl medveten om att det just är fördomar så ni kanske an hjälpa mig att komma ifrån dessa. Varför tror ni att främst mammor väljer att vara hemma?

• MalinEddie
    skrotis78 skrev 2012-07-30 15:50:57 följande:
    Jag har varit hemma med vår dotter i 3 år, det bästa beslut jag någonsin tagit. Första året med föräldrapenning och 2 år med Vårdnadsbidrag. Vi har levt på mannens lön + Vårdnadsbidrag (3000 kr) och det har fungerat bra. Nu ska dotter börja på förskola och vi har fortfarande 200 FP-dagar kvar till kortare dagar och lov.
    Varför var inte din man hemma något?
  • MalinEddie
    skrotis78 skrev 2012-07-30 15:50:57 följande:
    Jag har varit hemma med vår dotter i 3 år, det bästa beslut jag någonsin tagit. Första året med föräldrapenning och 2 år med Vårdnadsbidrag. Vi har levt på mannens lön + Vårdnadsbidrag (3000 kr) och det har fungerat bra. Nu ska dotter börja på förskola och vi har fortfarande 200 FP-dagar kvar till kortare dagar och lov.
    Jag förstår för övrigt att det har varit härligt och tror att det bara är bra för barn att vara hemma de första åren. Det jag undrade var egentligen om den arbetande föräldern inte får mindre tid med barnet och varför det är främst kvinnor som väljer att vara hemma? Jag tänker dock mest på när föräldraledigheten är slut och man inte har rätt till vårdnadsbidrag längre vad gäller den första frågan.
  • MalinEddie
    DetGodaLivet skrev 2012-07-31 14:31:12 följande:
    Men hur tänker du då egentligen? Den arbetande förälder får väl inte mindre tid med barnen än om båda skulle heltidsarbeta?  
    Jag förstår om jag var otydlig. Jag tänker alltså inte på om båda skulle heltidsarbeta. Tänker på att deltidsarbete skulle ge mer tid med båda föräldrarna. Klarar man sig på en heltidslön så klarar man sig kanske på två deltidslöner? Sedan är det givetvis olika för alla men jag inbillar mig att den förälder som försörjer den andra också ofta jobbar övertid för att klara detta. Sedan undrar jag som sagt varför kvinnor stannar hemma mer än män, hur ser det ut för er? Jag dömer ingen. Är mest nyfiken.
  • MalinEddie

Sedan tror jag att föräldrar dömer andra föräldrar oavsett val. Mycket handlar nog om fördomar. Trivs ni med er situation är väl det jättebra.

• MalinEddie

Jag förstår absolut att det handlar om mer än ekonomi och jämställdhet. Att man tror att det bästa för barnet är att vara hemma tills skolåldern. Tro inget annat. Själv fick jag höra mycket trots att våra barn "bara" var hemma i 2 och 21/2 år. Mest handlade kommentarerna om att de skulle bli osociala. Tur att man vet bättre. Vi fick också höra mycket skit om att min man var föräldraledig länge, speciellt från hans arbetskollegor. Varför skulle inte pappor vara lika intresserade av att spendera tid med sina barn? Mycket irriterande. Idag jobbar min sambo deltid vilket han också får höra på jobbet. Går något dåligt är det hans fel typ. Att jag jobbar mindre än tidigare tycker ingen är konstigt. Oavsett hur man väljer finns det människor som klagar.

• MalinEddie
    skrotis78 skrev 2012-07-31 16:51:21 följande:

Under dessa 3 år jag har varit hemma så har min man jobbat heltid med tiden 7-16. Vi har levt på hans lön men självklart satt undan pengar i pensionssparande mm till mig. Han har även bra förmåner på jobbet så han har kunnat vara ledig med mig och dottern 2-3 månader varje år. Därav har han inte tagit ut någon pappaledighet ännu. Detta har varit otroligt lyxigt och vi är så tacksamma över denna möjlighet för familjen. Nu är perioden med Vårdnadsbidrag slut och jag har kvar mitt jobb. Min man ska nu ta pappaledighet innan dottern snart börjar förskolan. Denna fördelning har varit perfekt för alla i vår familj och helt enligt mannens och min och önskan.
    Alla familjer har sina behov och önskningar och vad som passar dem bäst. Våga lyssna på ert hjärta! Stanna hemma så länge det bara går, med den uppdelning av föräldraledigheten som passar er bäst! Lyssna inte på andra.
    Vad härligt med så lång sammanhängande ledighet och samtidigt ingen övertid!
  • MalinEddie
    c89 skrev 2012-07-31 17:05:01 följande:
    Det jag inte förstår med de som säger att den andra föräldern får så himla lite tid med barnen är hur långt hemifrån den föräldern jobbar egentligen? Har ni 3h pendling eller vad?

Min sambo är totalt på jobbet 9h/dag och har bara 10min resväg, plus ombyte och sådär, så han lär vara hemifrån 9,5h av dygnets 24h sedan. Nu vet ju vi förvisso inte hur vårt barns sovrutiner kommer att se ut, men kan jämföra med min mamma och min yngsta lillasyster (idag 8 år gammal) och hennes man (samma jobb som min, fast han är chef där) som alltså hade samma tider som min kommer att ha.

Min lillasyster var en sådan som sov till 9 på förmiddagen efter att ha ammat sista gången på morgonen. Då var pappan redan på jobbet sedan 7 på morgonen. 2h bort vilket alltså totalt gav mamma lite mer än 7h vaken tid med lillasyster innan han kom hem från jobbet vid kvart över 4 och sedan kunde vara med henne på eftermiddagen medan mamma t.ex fixade middag, duschade och gjorde lite vad hon ville. Sedan var det sovdags för lillan runt 10-11 varje kväll vilket alltså gav pappan 6h eller mer med lilltjejen varje eftermiddag och kväll om han nu var med henne hela den tiden. Alltså bara 1h skillnad från mamma, om man nu tänker så.

Dessutom finns varje helg, klämdagar, röda dagar osv. Det är alltså inte alls så att det behöver skilja flera timmar i kvalitetstid med barnet bara för att man inte är den som på pappret "går hemma". 
    Det ser nog olika ut för alla. För oss ger deltid mer tid för båda. Samma sak för många andra skulle jag tro. Jag är ledig mitt i veckan och min sambo går hem tidigare. Den möjligheten hade fattats någon av oss om vi båda hade arbetat heltid eller en av oss var hemma. Det hade krävt viss övertid för att vi skulle få ihop det med en lön. Nu vill vi inte ha barnen hemma till skolåldern så detta är inget vi lider av. Jag är glad att de har korta dagar, vi båda får arbeta och ändå har mycket tid med barnen. Vissa har möjlighet att arbeta hemifrån eller är lediga mycket trots att de försörjer en hel familj. Det måste vara skönt om man gör valet att stanna hemma. Jag förstår också att man inte ser det som en uppoffring att arbeta mer än man skulle gjort om den andra föräldern också arbetade om man anser att det är i barnets bästa intresse att vara hemma fram till det börjar skolan. Jag blir glad när föräldrar har möjlighet att välja vad de anser är bäst. Jag är lycklig att vi har haft den möjligheten.
Svar på tråden Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?