• Baby Doll

Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?

Jag får ofta kommentarer om varför jag inte har mina barn på dagis, varför jag inte lämnar dom och jobbar. FÖR att jag har just nu möjligheten att vara hemma med dem, dom är bara små för en tid och jag vill inte missa den här tiden med dom, den kommer inte åter. Så länge man kan, så varför inte? Hur tänker ni? www.mybabydolls.blogg.se

4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?
  • lövet2

De kommentarer jag fått under åren har mest gått ut på att jag skulle vara korkad (alltså inte klara av en utbildning), lat (de tror man sitter hemma och rullar tummarna), förtryckt (hemma för makens skull) bl a. Jag har faktiskt t o m varit med om på en fest, att en människa rentav föraktfullt vände ryggen till och gick, när jag svarade på hennes fråga om vad jag jobbade med ...

• Marie89

Har man den möjligheten rent ekonomiskt, så hade jag absolut gjort som du!

• gbgumman

Gissar att anledningar kan vara

1 folk är nyfikna
    2 det är inte så vanligt så därför undrar man
    3 man pratar om lite ditten och datten och det som känns känsligt för er är det ni tänker på. Så brukar det vara för mig iaf.

• Cecci

Har också fått kommentarer för att jag hellre är hemma med barnen.

T.ex. om att jag bara sitter hemma och inte gör nåt. och att sambon måste försörja mig.

Det vet ju alla som är hemma med barn att det är ingen semester.

Anledningen till att jag valt att vara hemma är just det att barnen är små en så kort tid så då jag har möjlighet att vara hemma så väljer jag det istället. Ekonomiskt är det inte alltid på topp, men vi klarar oss.

Jag tycker att det är viktigare att vara hemma och ta vara på tiden med barnen än t.ex. utlandsresor.       

• skogsvitter

För oss har faktiskt kommentarerna sluta komma nu. Äldsta blir snart 5 år och yngsta fyller 2 år om ett par veckor. Det var värst när äldsta dottern var mellan 1-2 år. Tjatet tog aldrig slut, helt sanslöst... men tror många är avundsjuka nu faktiskt, och som sagt så säger ingen något mer längre

• skogsvitter

De kommentarer jag fick då var främst att vi skadar hennes utveckling, att hon "behöver" dagis och att jag är dum i huvudet som tvingar henne att vara hemma... typ

• Kjellgren

Den som jobbar får kommentarer om det, den som är hemma får kommentarer om det. Jaha. 

Vad säga, medsystrar om att vi gemensamt beslutar oss för att helt enkelt strunta i hur andra väljer att leva sina liv? Inga syrliga kommentarer om att den som jobbar missar sina barns barndom eller den som är hemma är lat.

Bara lugnt konstaterar att alla tänker vi olika men de allra allra flesta föräldrar vill sina barns bästa i alla lägen. 

• Virus85

Ja hade man haft ekonomisk möjlighet till att stanna hemma längre så skulle nog jag oxå göra de

• Lilia

Du gör ju naturligtvis som du vill, men jag hoppas att du har löst det ekonomiska på ett bra sätt, dvs att din man sätter in en ordentlig summa pengar till ditt pensionssparande varje månad och att han ser till att du har ett bra sparkonto (du bör kunna leva av det i ett år utan andra inkomster)

Svar på tråden Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?