Hemmaföräldern skrev 2012-07-24 17:58:13 följande:
Jag har aldrig pratat med någon hemmaförälder som kommenterat till någon förälder att de valt dagis tidigt. Däremot med tanke på alla påhopp vi får utså så pratar vi sinsemellan för att stötta varandra. Ju längre man är hemma desto tryggare blir man, särskilt när man ser att alla saker de påstod skulle hända inte sker. Istället ser man alldeles vanliga barn som utvecklas så optimalt det går i socialt samspel med vuxna och andra barn. De går igenom sina utvecklingsfaser och kommer ut på andra sidan och har utvecklats ytterligare lite till.
Det man också kan kritisera är att så mycket pengar går till subventioner för att få föräldrar att lämna bort sina barn. Och som sagt visst blir man trött på de som tar sig friheten att ifrågasätta, många gånger på ett väldigt fult sätt, att man är hemma. Det är ingen hejd på hur dåligt mina barn ska utvecklas för att jag här hemma. Mycket fult att ta sig rätten att säga det. Jag brukar rekommendera dessa föräldrar att läsa boken "Förskolan för de allra minsta. På gott och ont". De som har lite bakom pannbenet brukar tystna då, övriga fortsätter ... och jag låter dem gå på. Man förstår ju att det är deras egen oro över det egna valet som sipprar ut i påhopp på oss som valt att ge våra barn tid.
Som sagt.... om vi alla slutade kommentera andras val och i stället respekterade hur de valt att göra så är jag övertygad om att livet skulle bli lättare att leva för såväl hemmaföräldrar som dagisdito.