• Baby Doll

Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?

Jag får ofta kommentarer om varför jag inte har mina barn på dagis, varför jag inte lämnar dom och jobbar. FÖR att jag har just nu möjligheten att vara hemma med dem, dom är bara små för en tid och jag vill inte missa den här tiden med dom, den kommer inte åter. Så länge man kan, så varför inte? Hur tänker ni? www.mybabydolls.blogg.se

4 barn i åldrarna 2-4 och gravid- www.mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?
  • MalinEddie
    skrotis78 skrev 2012-07-30 15:50:57 följande:
    Jag har varit hemma med vår dotter i 3 år, det bästa beslut jag någonsin tagit. Första året med föräldrapenning och 2 år med Vårdnadsbidrag. Vi har levt på mannens lön + Vårdnadsbidrag (3000 kr) och det har fungerat bra. Nu ska dotter börja på förskola och vi har fortfarande 200 FP-dagar kvar till kortare dagar och lov.
    Varför var inte din man hemma något?
  • Viktoria123

Blev lite nyfiken och tänkte se vad jag får för svar :) Detta är alltså inte kritik utan ja undrar vad ni tycker/tänker

Tror ni inte att det kommer bli en väldigt stor omställning för barnen när de väl börjar skolan och inte är vana vid att vara ifrån mamma?

Tror ni att ni kommer kunna få jobb sen när ni varit hemma i 5-10 år?

• MalinEddie
    skrotis78 skrev 2012-07-30 15:50:57 följande:
    Jag har varit hemma med vår dotter i 3 år, det bästa beslut jag någonsin tagit. Första året med föräldrapenning och 2 år med Vårdnadsbidrag. Vi har levt på mannens lön + Vårdnadsbidrag (3000 kr) och det har fungerat bra. Nu ska dotter börja på förskola och vi har fortfarande 200 FP-dagar kvar till kortare dagar och lov.
    Jag förstår för övrigt att det har varit härligt och tror att det bara är bra för barn att vara hemma de första åren. Det jag undrade var egentligen om den arbetande föräldern inte får mindre tid med barnet och varför det är främst kvinnor som väljer att vara hemma? Jag tänker dock mest på när föräldraledigheten är slut och man inte har rätt till vårdnadsbidrag längre vad gäller den första frågan.
  • DetGodaLivet
    MalinEddie skrev 2012-07-30 20:57:19 följande:
    Jag förstår för övrigt att det har varit härligt och tror att det bara är bra för barn att vara hemma de första åren. Det jag undrade var egentligen om den arbetande föräldern inte får mindre tid med barnet och varför det är främst kvinnor som väljer att vara hemma? Jag tänker dock mest på när föräldraledigheten är slut och man inte har rätt till vårdnadsbidrag längre vad gäller den första frågan.
    Men hur tänker du då egentligen? Den arbetande förälder får väl inte mindre tid med barnen än om båda skulle heltidsarbeta?  
  • MalinEddie
    DetGodaLivet skrev 2012-07-31 14:31:12 följande:
    Men hur tänker du då egentligen? Den arbetande förälder får väl inte mindre tid med barnen än om båda skulle heltidsarbeta?  
    Jag förstår om jag var otydlig. Jag tänker alltså inte på om båda skulle heltidsarbeta. Tänker på att deltidsarbete skulle ge mer tid med båda föräldrarna. Klarar man sig på en heltidslön så klarar man sig kanske på två deltidslöner? Sedan är det givetvis olika för alla men jag inbillar mig att den förälder som försörjer den andra också ofta jobbar övertid för att klara detta. Sedan undrar jag som sagt varför kvinnor stannar hemma mer än män, hur ser det ut för er? Jag dömer ingen. Är mest nyfiken.
  • MalinEddie

Sedan tror jag att föräldrar dömer andra föräldrar oavsett val. Mycket handlar nog om fördomar. Trivs ni med er situation är väl det jättebra.

• c89

Äh, det blir ju så i denna värld där det viktigaste i livet är att allt är jämställt till 100%, inte att folk är lyckliga och känner att de kan påverka sina liv. Om det hade varit en man som var hemma med barnen längre så hade troligen ingen klagat.

Jag tycker att du gör helt rätt, så länge barnen får någon slags social stimulans i möte med vänner när ni har tid osv, något som de ju trots allt behöver så småningom. Däremot är jag övertygad om att barn under två år definitivt inte mår bättre på dagis än hemma.
    Du känner dina barn bäst, stå på dig! Jag skulle också vara hemma så länge som möjligt om vi hade möjlighet. Kanske deltid på dagis när de är över två år, men skulle inte vilja lämna bort mina barn i 9h på dagis varje dag. Jag skaffar inte barn för att lämna bort dom, skillnad när man blir tvungen att göra det, men var glad du så länge ni klarar er ekonomiskt i alla fall! Solig 

• MalinEddie

Jag förstår absolut att det handlar om mer än ekonomi och jämställdhet. Att man tror att det bästa för barnet är att vara hemma tills skolåldern. Tro inget annat. Själv fick jag höra mycket trots att våra barn "bara" var hemma i 2 och 21/2 år. Mest handlade kommentarerna om att de skulle bli osociala. Tur att man vet bättre. Vi fick också höra mycket skit om att min man var föräldraledig länge, speciellt från hans arbetskollegor. Varför skulle inte pappor vara lika intresserade av att spendera tid med sina barn? Mycket irriterande. Idag jobbar min sambo deltid vilket han också får höra på jobbet. Går något dåligt är det hans fel typ. Att jag jobbar mindre än tidigare tycker ingen är konstigt. Oavsett hur man väljer finns det människor som klagar.

• skrotis78
    Viktoria123 skrev 2012-07-30 20:52:45 följande:
    Blev lite nyfiken och tänkte se vad jag får för svar :) Detta är alltså inte kritik utan ja undrar vad ni tycker/tänker

Tror ni inte att det kommer bli en väldigt stor omställning för barnen när de väl börjar skolan och inte är vana vid att vara ifrån mamma?

Tror ni att ni kommer kunna få jobb sen när ni varit hemma i 5-10 år?

Jag har varit hemma med dottern i 3 år nu. Har självklart kvar mitt arbete, är ju föräldraledig med Vårdnadsbidrag. Skulle aldrig ha vågat säga upp mig.

Angående omställningen för dottern är jag inte alls orolig. Vi har aktiverat oss under dessa år och hon är otroligt social och självständig. Jag tror att hon är såhär trygg eftersom jag funnits vid hennes sida under dessa år och hon har haft möjlighet att växa i en lugn takt anpassat efter hennes behov med mig i bakgrunden. Nu är hon redo att fortsätta lite mer på egna ben, med den tryggheten med sig.
Svar på tråden Varför ser folk ner på oss som väljer att stanna hemma?