MalinEddie skrev 2012-07-31 17:35:04 följande:
Det ser nog olika ut för alla. För oss ger deltid mer tid för båda. Samma sak för många andra skulle jag tro. Jag är ledig mitt i veckan och min sambo går hem tidigare. Den möjligheten hade fattats någon av oss om vi båda hade arbetat heltid eller en av oss var hemma. Det hade krävt viss övertid för att vi skulle få ihop det med en lön. Nu vill vi inte ha barnen hemma till skolåldern så detta är inget vi lider av. Jag är glad att de har korta dagar, vi båda får arbeta och ändå har mycket tid med barnen. Vissa har möjlighet att arbeta hemifrån eller är lediga mycket trots att de försörjer en hel familj. Det måste vara skönt om man gör valet att stanna hemma. Jag förstår också att man inte ser det som en uppoffring att arbeta mer än man skulle gjort om den andra föräldern också arbetade om man anser att det är i barnets bästa intresse att vara hemma fram till det börjar skolan. Jag blir glad när föräldrar har möjlighet att välja vad de anser är bäst. Jag är lycklig att vi har haft den möjligheten.
Ja, det är just det man får tänka på! Alla är olika, har olika situationer och man kan inte döma någon från det.
Jag har t.ex rabblat upp det i flera trådar, men i vårt fall så är det jag som kommer ta nästan all ledighet, åtminstone med första barnet eftersom att det är det som fungerar bäst för oss. Jag kommer nämligen gå från att ha jobbat (och har bra FP) till att plugga högskola och samtidigt vara föräldraledig. Min sambo börjar jobba heltid nu 2mån innan barnet beräknas komma från att innan ha gått som lärling. Han har således inte någon intjänad FP att tala om än.
Det skulle alltså inte vara hållbart för OSS att jag försörjer familjen på studielån medan han bara får lägsta FP. Nu när jag är hemma så sparar jag in och slipper ta studielån och får bra FP medan han får full lön. Bäst för både oss och troligen barnet. Dessutom kommer han ta stort ansvar för barnet varje eftermiddag och helg osv så att jag kan plugga, eftersom att jag troligen inte hinner det under dagarna när jag har ansvar för barnet.
Nu är vi dock av åsikten att vi gärna vill dela. Och till nästkommande barn så kanske situationen ser annorlunda ut, eller till tredje barnet och då kanske det istället är min sambo som är hemma med barnen mer än mig (på pappret).
Jag tycker att det är viktigt att ta till vara på möjligheten att kunna planera föräldraledigheten utifrån familjens egna förutsättningar, då blir det enligt mig troligen bäst för barnen, inte prompt att det i statistiken ser ut som att alla delar 50/50. Därför blir jag livrädd när alla röd-gröna partier är överens om att de vill kvotera föräldraledigheten, något som riskerar att vara förödande för flertalet familjer, t.ex alla egna företagare osv som inte KAN vara lediga "på pappret" även om de kanske är hemma nästan hela tiden ändå. Ska då 6-7-månaders bebisar behöva sättas på dagis för att familjerna kraschar ekonomiskt? Nej, jag tycker inte att det är rimligt. Så viktigt är det inte med jämställdhet i statistiken anser jag, det finns så mycket annat som spelar in.