MalinEddie skrev 2012-07-24 19:31:06 följande:
Jag är nyfiken på hur ni löser det ekonomiskt utan att den arbetande föräldern tvingas avstå tid från barnen? Jag är inte dum utan förstår att lön och arbetssituation skiljer sig åt för olika människor men det är ändå intressant att höra andras historia.
Vi bor i Norrbotten. För oss har det egentligen funnits 3 val:
*Båda jobbar deltid. Då räcker inte lönen till, eftersom resorna till jobbet skulle bli väldigt dyra.
*En är hemma och en jobbar 7-16. Det har funkat i perioder, men resorna tar mycket tid och pengar, plus att många företag har en tendens att bara projektanställa eller ha säsongsarbetare. Då blir det i praktiken en som är hemma och en som är arbetslös = pengarna räcker inte.
*Båda jobbar heltid. Då måste vi flytta, vilket inte är tänkbart för vår del.
*En är hemma och en veckopendlar. Så har vi levt de senaste 8 åren, eftersom fasta året-runt-jobb inom byggbranschen mest finns i södra Sverige. Det innebär frånvaro 4 dygn och närvaro 3 dygn i veckan.
Om jag tittar på småbarnsföräldrar som bor här runtomkring, så är det inte så vanligt att båda föräldrarna jobbar heltid 7-16. I stället finns det olika varianter av deltid, skiftarbete, veckopendling osv. I de fall där båda föräldrarna jobbar heltid, så får vanligen mor-/farföräldrarna dra ett stort lass, eftersom ungarna knappt hinner träffa sina föräldrar under veckorna.