• Veladis

Jag hatar HEN!!!

Jellybeanbaby skrev 2012-08-01 23:54:00 följande:
    Den här diskussionen har blivit så rolig på sistone

Tycker den var tragikomisk ända från trådstarten, jag.
  • Veladis
    Faber skrev 2012-08-02 15:12:00 följande:
    Det gäller ju naturligtvis alla yrken.

Lika lite som feminister använder hen i konspiratoriskt syfte att avköna mänskligheten, finns det något allmänt feministiskt mål att det ska vara 50/50 inom alla yrken. Däremot tycker en del att kvotering är en väg att gå för att montera ner könsrollstänket kring olika yrken. Det finns en önskan om en jämnare fördeling inom maktpositioner och inom flera yrken. Men det är få som ser det som ett mål i sig.
  • Veladis
    Faber skrev 2012-08-02 15:21:23 följande:
    Självklart skall vi ha fler kvinnliga sophämtare och gruvarbetare för att bara nämna några. Är det något jag avskyr så är det feminism a la carté.

Vad är a la carté? Förutom felstavat/felaccentuerat?

Jag tror du framför allt avskyr den form av feminism som du själv har fabricerat ihop. Tur att den itne finns på ritktigt.  
  • Veladis

Jag tror också att Faber gillar att avsky sin ihoptotade feminism, om jag ska utveckla min teori.

• Veladis
    Faber skrev 2012-08-02 22:45:23 följande:
    Tänk om merparten inte vill, jag är tämligen säker på att staten inte har laglig rätt att flytta folk från en privat verksamhet till en annan privat eller offentlig verksamhet om vi nu inte avskaffar demokratin förstås.

Tänk om en stor del av tjejerna inte vill?

Du tänker rätt fyrkantigt.

Det handlar om att öppna vägar, att se saker på ett nytt sätt, att folk inser att det inte bhöver vara bara "gubbar" i t ex gruvan. Inte om tvångsförflyttning av arbetskraft. 
  • Veladis
    Faber skrev 2012-08-02 23:05:45 följande:
    De har möjlighet redan idag att arbeta var de vill förutsatt att de klarar det, alltså på precis samma villkor som män.

Nej de har de inte. På grund av synsätt som t ex ditt, att män och kvinnor "ska" göra olika saker.
  • Veladis
    Faber skrev 2012-08-04 12:56:41 följande:

Det viktiga är att alla oavsett bakgrund har samma rättighet att söka till högskolan, det finns ingen lag som diskriminerar kvinnor eller låginkomsttagare och gynnar män som kommer från hem med god inkomst, vill man inte så är det inte samhällets eller det mytiska patriarkatets fel.

Rätt, och samtidigt fel.
    Alla har samma rättighet, ja. Men vad får oss att välja att utbilda oss, och vilken utbildning vi ska gå? En mängd olika faktorer får oss att "vilja" olika saker.
  • Veladis
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-06 11:28:07 följande:
    Vad pratar du om? Tråden handlar om det nykonstruerade ordet "hen", inte om hur/om vi behandlar pojkar och flickor olika.

Det är ingen som ifrågasätter att man ska låta flickor klättra i träd och pojkar klä ut sig till prinsessor, herregud, det var inte ens ett argument på 60-7-talet!

MsMurphy's andefattiga inlägg var usel debatteknik, sämst hittills.

Tråden har handlat en del om det redan.

Och jo, det är en hel del som ifrågasätter varför man låter pojkar klä ut sig till prinsessor. Du var inte inne och läste/skrev i leksakskatalogen för ett tag sedan?  
  • Veladis
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-06 14:19:07 följande:
    Men jag tycker vi gör varandra en stor otjänst om vi sätter "ordet hens vara eller icke vara" emot "vi ska inte behandla barnen olika.
    "Hen"s vara eller icke vara är en något infekterad fråga. ALLA tycker att man ska behandla barn av olika kön som jämlikar.

Som sagt behöver inte användandet av ordet hen ha något med genus att göra. Det har vi redan konstaterat, men så fort vi gör det kommer Faber och med halvt panikslagna inlägg om genusmaffian och feministtalibanernas hemliga hen-konspiration. Det blir hela tiden missförstånd mellan att ersätta "han-eller-hon" rent språkligt med hen, och att att ersätta "han" och "hon" fulltändigt och på något sätt radera ut kön på fysiska människor... Då glider man in på sådana här diskussioner, inte alls konstigt.

Jag refererade till en annan tråd, leksakskatalogtråden, för att visa att det uppenbarligen finns massor av människor som inte behandlar flickro och pojkar jämlikt, dvs ger barnen samma förutsättningar och möjligheter. Många säger att de gör det, att flickor och pojkar är i grunden olika men behandlas lika, men samtidigt gäller det bara för dem om pojkarna beter sig stereotypt pojkigt och flickorna stereotypt flickigt. Möjligtvis att det är OK att flickorna beter sig som "pojkflickor", det kan vara OK. Men j-drar vilken panik det blev ang den bilden där Spindelmannen av okänt kön drog en dockvagn t e x. Så man kan defintivt inte säga att ALLA tycker att man ska behandla barn av olika kön som jämlikar - uppenbarligen är det mest ytliga åsikter utan egentlig substans från många. 
  • Veladis

Exempel på användandet av hen vid frukostbordet idag. Maken och jag hade diskuterat att vi sett väldigt få inider i OS, en stor nation (folkmängdsmässigt) men inte stor idrottsnation.

Maken: Jag såg i allafall en från Indien igår.
    Jag: Jaså. Vad tävlade hen i?
    Maken: Boxning. Hon var bra, hon gick vidare.      

• Veladis

Dagens hen: "Hurra, SMS om tvättmaskinsleverans på G! Nästan så jag vill krama leverantören när hen kommer!"

• Veladis

Jag tror att det är enklare för de med feministiska åsikter att tänka bort könet is ituationer när det är irrelevant eller okänt, som i exemplen ovan med kunden, bebisen osv, och därför har de med lite mer öppna och feministiska åsikter lättare att ta till sig hen som språklig företeelse. Det är min teori. Men jag tycker den låter mer trolig än att det är någon slags ondsint, hemlig feminist-konspiration som försöker utradera de biologiska könen och skapa en beige hen-mänklighet.

• Veladis
    Hen istället för "han-eller-hon" är i mina ögon samma praktiska språkliga sak och lika opolitiskt som att säga barn istället för "pojkar-å-flickor", vuxna istället för "män-å-kvinnor, människor istället för "män-kvinnor-pojkar-å-flickor" alt "vuxna-å-barn", som att säga syskon istället för "bröder-å-systrar" eller sådana saker som att säga färg istället för att räkna upp hela spektra., idotter istället för att räkna upp alla världens sporter. Det är ett ord som innefattar fler möjligheter, utan att utesluta eller släta ut och neutralisera. Ett vidare begrepp.
  • Veladis
    qzectb skrev 2012-09-03 11:35:00 följande:
    Men onödigt! Man kan redan säga den (personen). Vi behöver inget nytt ord.

Och i och med att ordet inte tillför någonting så blir dess betydelse annorlunda. Att använda det blir att sätta sig på höga hästar, att göra sig märkvärdig. Det låter krystat, det låter som om man har ett underliggande budskap.

Det införs alldeles tillräckligt många onödiga ord i svenskan som bygger murar mellan människor. Vi behöver inte fler.

Din åsikt står för dig.
    "Den" syftar enligt många på en sak, ett opersonligt ting. Tänk t ex att du har en katt, en hankatt. Du ger honom ett namn, låt säg Nisse, och när du pratar om honom kallar du honom "han", han är ditt husdjur och du personifierar honom som en individ, en medlem i familjen/hushållet. Pratar du däremot om en random katt, så säger du säkert "den", om katten, och möjligen kallar du Nisse "den", som pronomkent till t ex "kattj-veln" om han kissat i dina nya träningsskor eller vält din favoritorkidée eller ditt nyupphällda glas vin/pint öl. Alltså som en nedvärdering av din lilla älskling. Så varför använda den på personer? Det är ju dessutom precis lika könsneutralt, om det är det man vill komma ifrån. " Hen" låter personligare och trevligare i mitt tyckte. men det står dig fritt att låta bli att använda det, språket är fritt...
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!