Jellybeanbaby skrev 2012-07-23 21:45:24 följande:
Personligen, så känns det som att man vill förleda ungdomar längs en farlig väg. Nämligen förleda de som är osäkra i sina identiteter / könsroller, att hjärntvätta dem en smula och få dem att "spela för det andra laget" .
Jag inser förstås att det här låter väldigt naivt, men vi kvinnor är av fysiologiska anledningar "det täcka könet" medan män har lättare att bygga muskler, så det har blivit så att män är "the breadwinner" alltså den som försörjer familjen till största del. Jag tror att våra skillnader i kön är fysiskt och psykiskt betingande. Om jag hade ett litet barn så skulle jag inte säga t ex "lilla Greta, du får vara preciiis vilket kön du vill!" av rädsla för att förvirra barnet.
Vi snackar alltså om en hal väg som vi leder unga inpå, "slippery slope" som man säger på engelska.
Fast nu pratar du ju främst biologi. Jag pratar den sociala biten. Alla människor är en produkt av
både arv och miljö. Hårdvara och mjukvara. Kvinnor och män skiljer sig åt en del biologiskt, i frågan om detaljer som t ex att bygga muskler. Men det är
små skillnader som
varierar inom grupperna, inte skillnader som mellan val och kamel. Män och vinnor är fortfarande till största delen otroligt lika, inte olika. Och sedan, utanpå detta, handlar det om den socialabiten, hur vi fostras att vara män och kvinnor. Vilka yrken, egenskaper, färger, leksaker, osv som tillskrivs ett visst kön. Vad som är manligt och kvinnligt.Det behöver inte alls ha ngt med biologi att göra. Detat förändras dessutom över tid och rum. På 1700-talet var det manligt att gråta. På 1920-talet rekommederades rosa till pojkar och blått till flickor. Före 1950 kläddes i stort sett alla msåbarn i unisexplagget kolt. Före upplysningenstiden fanns bara ett kön. Allt är sällan "som det alltid har varit"
Ingen kommer att säga till lilla Greta: Vilket kön vill du vara? Det är inte det det handlar om. Däremot tycker jag att Greta ska erbjudas
många olika sätt att vara flicka på och inte vara låst till "söt flicka som gifter sig och blir hemmafru". Vill gilla Star wars, spela hockey, gå fordonsprogrammet eller bli gruvarbetare ska hon få bli det utan att hennes kvinnlighet ifrågasätts.