• Veladis

Jag hatar HEN!!!

MBB skrev 2012-07-20 07:26:40 följande:
    Jag är feminist och jobbar också oerhört aktivt med genusfrågor på mitt jobb men jag kan för mitt liv inte förstå varför man ska använda ordet "hen", om nu det nu inte är så att man känner sig som en "hen" själv. Dessutom jobbar jag i ett invandrartätt område och där skulle barnen bli totalförvirrade om vi började säga "hen" helt plötsligt.

Sen ska jag erkänna att jag tycker att det låter sååå töntigt när det används i vardagligt tal. Kontexten är viktig tycker jag, för det är inte bara ett alternativ till "hon/han" utan för mig handlar det om att lyfta genusfrågor och göra den debatten lite mer nyanserad. 

Märkligt att du missat hur ordet används trots att du jobbar med genusfrågor...
  • Veladis

Sen tror jag TS bör fundera över varför ordet väcker sådan känslor, sådan aggression och ilska. Förutom att man kan få intressanta faktorer vid en djupare ananlys av de känslorna i sammanhanget är det ju inte nyttigt.

Läste ett inlägg tidigare, tror det var TS, som menade att de flesta i Sverige är lågutbildade och att inte en lärd elit ska styra språket. Lustigt, det är ingen som defintivt "styr" språket, språk är levande och lever när de används. Det är inte upp till mig eller TS att bestämma om "hen" ska få finnas kvar som ord, finns det ett praktiskt användningsområde kommer ordet att leva vidare, annars komemr det att försvinna. Men det sämsta man kan göra om man vill "utrota" ordet är ju att ge det en massa uppmärksamhet. Men hursomhelst tycker jag att man bör ta reda på hur det verkligen förhåller sig med ordets användning och betydelse innan man börjar raljera om könens utplåning och unisexmänniskor.  Man låter mest bara korkad, och är man till på köpet förbannad över något man helt missuppfattat, blir det ju extra löjligt.

• Veladis
    Mamma till Prins skrev 2012-07-20 08:31:27 följande:
    Men vi ser ju dagligen på fl att personer skriver om dina egna barn och använder ordet hen. Borde de inte veta könet på sitt egna barn?! (talar såklart inte om de som är gravida med okänt kön i magen)
    Gör man?
    Jag har sett det ett par gånger under mina ÅR på FL (ja hen är äldre än några månader, trots att debatten blossade upp då), men flertalet gånget har det varit trolltrådar med syfte att provocera, i andr fall har det varit folk som vill diskutera helt anonymt och säger hen om sina barn, i diskussionen, inte till dem hemma. 
  • Veladis

Hen har inte lantserats. Hen har uppkommit, precis som de flesta ord, genom att någon/några sett ett behov , myntat/lånat ordet och börjat använda det, och sedan har det spridits. Hen har använts främst som förenkling på nätet, eller där könet varit/känts oviktigt eller för att skapa extra anonymitet. ordet har funnits och levt sitt stilla liv ett bra tag, men vinterns/vårens hen-debatt är sprungen ur boken "Kivi och monsterhund", en barnbok där huvudpersonen Kivi benämns hen. En liten bok. Bland tiotusen. Inga konstiga kampanjer.  

Om ordet kommer att fleva och frodas och hur länge beror på om folk använder det. Och med tanke på alla som skriker och tjafsar "Jag haaaatar hen, dumma hen, hen komemr att äta upp min penis, hen förstör mitt liiiiv" typ så lär det inte bli bortglömt i allafall... 

• Veladis
    Faber skrev 2012-07-20 20:27:34 följande:
    Det finns inget som heter så det är ett påhitt, i den fysiska världen finns det vara han och hon samt ett fåtal hemafroditer.

Det finns ingen som heter Faber heller, tror bara att du är hittepå. Pilutta dig.
  • Veladis

Det finns inget som heter talibannazifeminister, ändå tycker Faber att det är lämplig benämning på folk, så...

• Veladis
    Faber skrev 2012-07-20 20:48:15 följande:
    Exakt hur ser det tredje könet ut?

Vem har sagt att det finns just ett tredje kön? Fast i Indien och Pakistan heter det hijras. Annars kan man ju ha bara
    ett, men en glidande skala, som man såg på saken för några hundra år sedan (det fanns män och sen fanns det kvinnor som var lite ofärdiga män men i vissa fall kunde utbildas till att bli mer män). Eller kanske fyra kön, det finns ju ändå ett vedertaget ord som heter pojkflicka, så flicka, pojke, flickpojke och pojkflicka skulle ju kunna utgöra fyra.  

• Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-20 20:53:10 följande:

Varför vidarebefodra IRRELEVANT information?

"Doktor Öström, 173 cm lång, är den som kommer att operera din blindtarm!" Blev du klokare av det?  
    Vad lustig, nästan som två av de läkare jag känner en man och en kvinna, som dessutom är gifta med varandra. Om någon sa till mig t ex "Dr Ö-ström har ringt" så skulle jag defintivt kunna svara, "jaha, vad ville hen?"
  • Veladis
    Faber skrev 2012-07-20 21:12:46 följande:
    Vem har sagt att jag är emot lika rättigheter? Feminismen är inte för jämlikhet dock.

Jo, det är feminismen, men inte din galna fantasi-form av feminismen.
  • Veladis

Alltså, ba, feminister är ena riktiga ondingar, ba, med läskiga åsikter som jag egentligen inte fattar elelr har koll på, men som jag älskar att hata, va. För jag gillar riktig jämställdhet där män och kvinnor är lika värda, ba, och har samma rättigheter, va, fast sen är ju faktiskt män och kvinnor så oooolika va, så män liksom kanske tjänar mer, ba, och det gör inget då, va. För så har de fan alltid varit, va. Och kvinnorna kan liksom vara hemma och stå vid spisen, för det VILL de faktiskt, och då är det riktig jämställdhet, ba, att alla gör som de vill ba.

Svar på tråden Jag hatar HEN!!!