• Veladis

Jag hatar HEN!!!

Lavish skrev 2012-07-20 21:16:10 följande:
    Tja, jag tror att det finns grupper som propagerar för att könsidentiteterna ska suddas ut, och att införandet av hen hör samman med det. Om de verkligen har möjlighet att ha framgång är osäkert, och sker säkerligen inte BARA för att hen sprids. Hursomhelst är det en utveckling som inte är odelat positiv.

Man kan tro på tomtar och troll också.

Hmm, det kanske är de som "uppfunnit hen!"

Vilka grupper syftar du på, vad skulel de vinna på det, och när infördes hen, menar du?     
  • Veladis
    Faber skrev 2012-07-20 21:19:37 följande:
    Skiljer sig din feminism från den Svenska genusmodellen?

Det finns ganska många olika grenar av feminism, men du missförstår säkert grovt allihop bara det stavas med antydan till feminsim. Vi har ju liksom gått igenom det i andra trådar, du kommer med en massa ogrundade argument, resonerar i cirkel och får ingenting egentligt sagt eller bevisat. 
  • Veladis
    Lavish skrev 2012-07-20 21:22:25 följande:
    Specifikt tänker jag på folk som är medvetna eller omedvetna anhängare av queerteori: sv.wikipedia.org/wiki/Queerteori

Det är inte de som har uppfunnit hen, men jag tror det är de som gett ordet spridning i modern tid.

I övrigt har vi diskuterat det här redan i tråden så klicka på visa endast.

Men forfarande:

Ord är "levande", tycker folk att de fyller ett syfte används de och så länge de används lever de. Och, de som står för den mesta spridningen, är alla arga motståndare, som oftast totalt missförstått. Genom t ex sådana här trådar.  
  • Veladis
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-21 23:20:27 följande:
    Glöm din dröm! Det finns fortfarande två, TVÅÅÅÅ kön. Och en kombo i mycket mindre omfattning.
    Jag skiter väl i att den där tönten drar upp folk som är gravt handikappade. Det säger mer om denne än om mig.

Ditt språk säger ganska mycket om dig. I indien finsn det tre juridiska kön. Före upplysningstiden fanns det bara ett i Europa. Män och ofärdiga män (dvs kvinnor).
  • Veladis
    Jellybeanbaby skrev 2012-07-22 00:25:17 följande:
    Fel. Snackar vi extra kromosomer här så snackar vi ganska så rejäl Downs syndrom etc.

Nu får du lära om. Dels kan det räcka med defekter och variationer på befintliga kromosomer, och dels behöver inte extrakoromosomer innebära en stor, eller ens allmänt märkbar utvecklinsstörning.
  • Veladis

Ta Klinefelters syndrom tex, en man med extra X-kromosom. Det kanske bara yttrar sig som infertilitet och koncentrationssvårigheter liknande ADHD. En på 500-800 födda män har detta, siffran är diffus eftersom långt ifrån alla blir diagnostiserade. 

• Veladis

Eller XYY-supermale syndrome. Märks oftast inte alls men ger en ev ökad risk för koncentrationssvårigheter.

• Veladis

Just trisomier i könskromosomerna skapar oftast förhållandevis "normala" individer, jämfört med t ex trisomi 18 eller 13.

• Veladis
    Anonym (Hur-tänker-du) skrev 2012-07-23 02:18:51 följande:
    Jag känner en stor tacksamhet att mina barn är stora nu så de inte förvirras av detta ord som hen.Själva ordet kanske det inte är fel på, men syftet är helt klart att driva på en avköning av människan så man ska kunna välja sitt kön istället för att vara glad för att man är som man är.

Min åttaåring har bättre koll på ordet hen och hur det används, än många vuxna härinne. Utan min direkta förskyllan. 

Konversation på bussen:
    Jag: Titta, vad tror du den där östa bebisen heter. Bertil tror jag!
    Dottern: Nä, hen ser inte ut som en Bertil.

Syftet med hen är förtfarande en praktisk språkförenkling.    

• Veladis
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-23 11:18:26 följande:

Östa bebisen? Vem öser bebisar??? *attackringer soc* Flört

Östra bebisen kanske? Den östa bebisen (typ vattenöst, döpt).

Nä, söta ska det ju vara...

Du ser, jag behöver språkförenklingar med min tangentbordsdyslexi.    
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!