Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Element skrev 2012-10-18 11:58:08 följande:
    Skitsnack, jag har sett trådar där man nyttjat hen trots att man i rubriken eller meningen innan nämnt könet på personen som åsyftas. Då finns det bara en förklaring. Den som skriver nyttjar hen som ett politiskt statement. Fast sådant förekommer ju inte enligt den allvetande FMGA.
    Det här har vi ju pratat om förut. Kommer du ihåg vad jag skrev då?
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 12:04:27 följande:
    www.lardigsvenska.com/2010/11/personliga-prom...

Här finns "den" med i listan.

Ja, båda är pronomen. De är OLIKA sorts pronomen.

Du vet, ungefär som att både kvinnor och män är människor. Men OLIKA sorts människor.

Eller att både stolar och bord är möbler. Men OLIKA sorts möbler.
  • PumpkinQueen
    Computerworld skrev 2012-10-18 15:08:53 följande:
    What? Boys have penis, girls have a vagina. 

Det lär man sig redan på dagis. Och länge leve olikheterna! Jag vill inte ha en tjej som är som en kille! Däremot ska vi tjäna lika mycket på likvärdigt arbete. Vi hjälps åt lika mycket i hemmet. Och hon ligger ovanpå lika ofta som jag!
    ....vad i hela friden är en tjej som är en kille? Jag menar, i sådana fall är det ju en kille som är kille.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-18 15:28:52 följande:
    Allt är en social konstruktion just därför anser jag att kvotering skall bort. Likaså skall kvinnor inte få billigare försäkring eller gratis rabatt på taxi hem från krogen.
    Kvinnor får faktiskt inte gratis rabatt på taxi hem från krogen, det var länge sedan som "tjejtaxa" togs bort. Vilket ju känns totalt idiotiskt. De hade väl kunnat införa "tryggtaxa" för både kvinnor och män istället? Men nej, det viktiga är ju inte jämlikhet utan att se till att kvinnor inte slipper bli våldtagna på väg hem från krogen, för det är orättvist mot alla män. Eller hur det nu var. Obestämd
  • PumpkinQueen
    Västjämtland skrev 2012-10-18 16:20:00 följande:

visst är det en bra ide med en trygghetstaxa!

Men du måste hålla med om att tjej-taxa är diskriminerande!  eller hur? 
    Som sagt, jag tänker inte bemöta dina inlägg eftersom du bara tramsar.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-18 16:57:13 följande:
    Män utsätts för våld oftare än kvinnor på väg hem från krogen. Varför skall kvinnors rädsla särbehandlas?

Ja, varför ska man försöka minska någons lidande när man inte kan minska allas lidande? Det är nog bäst att inte göra någonting alls. Låt folk bli misshandlade och våldtagna bara. Annars blir det ju orättvist.
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-18 17:46:13 följande:
    Hm, jag förstår vad du menar. Men man ser ju inte direkt några killar starta Facebookgrupper med "HJÄLP OSS STOPPA GATUVÅLDET (efter krogbesök) NU"

Om man vill ha en förändring så måste nog de som är påverkade av de negativa effekterna påbörja den förändringen.

Bra skrivet.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 22:11:53 följande:
    DEN är ett av svenskans personliga pronomen. Säger du verkligen emot det? Förvånad

Får väl prova en ny länk:

www.ordklasser.se/personliga-pronomen.php

"Personligt pronomen är ord man använder istället för namnet på personer, djur, växter och saker för att undvika upprepning.

Det heter personligt pronomen därför att det har med människor att göra eller vad människor kommunicerar om.

Exempel på olika personliga pronomen är: jag, vi, honom, henne, DEN, det, oss, hon, dem."

Ja, det finns information på internet som är felaktig. Förvånad Skrämmande men sant.

Att "den" är ett demonstrativt pronomen är dock ingen hemlighet eller någon sammansvärjning, det går bra att kolla upp detta påstående rent faktamässigt. Själv sitter jag på jobbet just nu, så jag har ingen grammatikbok med mig. Men jag kan, rent generellt, rekommendera Östen Dahls Grammatik, om det är så att du har frågor. Det är en liten tunn bok som är lätt att använda. Det borde även finnas flera andra grammatikböcker på ditt lokala bibliotek. Du verkar ju vara engagerad i språkfrågor, så varför inte fördjupa dig lite?
  • PumpkinQueen
    nihka skrev 2012-10-18 22:43:34 följande:

Den är personligt pronomen i 3:e person singular och demonstrativt pronomen. Hur menar du att den inte skulle vara personligt pronomen?    

Jag menar att DEN skiljer sig från hon och han på så sätt att det är ett demonstrativt pronomen -vilket hon och han inte är. Därför är de inte direkt utbytbara med varandra i alla lägen. 

Hävdar du att hon, han och hen skulle vara demonstrativa pronomen?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!