Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Quintus Zebra skrev 2012-10-05 15:04:38 följande:

Jag tror ju i och för sig att det skulle vara rätt lätt att bevisa. Men jag ser inte riktigt att det är ett viktigt faktum för diskussionen och jag ser inte heller någon som har påstått att jag har fel?

Jag blir bara så trött när folk rent slentrianmässigt slänger ur sig saker som "klyftorna har aldrig varit större än nu!" eller "arbetslösheten har bara ökat!" utan att back upp det på något vis. Men du har rätt i att det säkert inte hör till diskussionen om hen.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 16:07:16 följande:
    Att man inte lämnar källor på sådant som man tror är allmän kännedom är kanske inte slentrian direkt, men visst.
    Så mycket som jag har tjötat om källor här så är det klart att jag skall bidra:

www.scb.se/statistik/AM/AM0401/Syssels%E4ttni...

Sidan 14.

1975 var arbetslösheten 1,6 %. 1986 var den 2,5%. 1989 var den 1,5%.

Är vi överens om att det är betydligt mycket lägre än idag?

Sidan finns inte.

Vad ligger arbetslösheten på idag, då? Kan ju vara viktigt, för att man ska kunna avgöra om det är MER eller MINDRE än förr.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-09 15:30:19 följande:
    Den är nog också ett resultat av patriarkala strukturer och måste bekämpas medelst politiska omskolningsläger och utökat henanvändande.

Nu tycker jag att du kan ta och gå tillbaka i tråden och räkna alla inlägg där någon tyckt att man skulle skicka någon till omskolningsläger eller tvinga fram ett henanvändande.
  • PumpkinQueen

Hur kan det vara möjligt att någon fortfarande missförstått vad ordet hen är och hur det är tänkt att användas? Med tanke på alla tråder som finns, menar jag.

• PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-15 15:59:04 följande:
    Men det har jag. Folk tycker det är helt okej att använda "hen" när man bedömer att kön inte är relevant, även om det är känt. Och då menar jag att det visst ersätter "hon" och "han" - inte fullt ut men i vissa sammanhang. För hur ofta är kön egentligen relevant?

Jag kan t.ex. berätta om nåt skojigt min chef sa förra veckan på kontoret. Chefen är en han, men det har ingen betydelse för historien egentligen. Hans könstillhörighet är alltså inte relevant. Lika förbannat tycker förhoppningsvis de flesta att det blir urfånigt att i stället använda "hen". Men var går gränsen? 

Om du tycker att det känns löjligt så låt bli. Det är ju ingen som tvingar dig, du styr själv över vilka ord du vill använda. Precis som de som använder "hen" styr över vilka ord DE vill använda. Man kan ju inte tvinga någon att prata som man själv vill.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-15 16:09:47 följande:
    Jag undrar ändå över bevekelsegrunderna. För det är ju inte lättare eller smidigare att skriva eller säga "hen" i stället för "han" eller i stället för "hon" i fall då könet är känt.

Men varför gör man det ändå?

Ja, varför säger/skriver man barnet ibland, trots att man skulle kunna säga pojken? Varför säger man föräldern när man skulle kunna säga mamman? Varför säger man syskonen ibland, när man skulle kunna säga bröderna? Finner du detta lika upprörande? Det döljer ju också personens (alltså mannens eller kvinnans) kön.
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-15 16:19:57 följande:
    Nej, jag gör ju inte det. Min motvilja riktar sig mot just "hen", av tidigare nämnda skäl. 

För att du läser in en politisk komplott i ordet. Jaja, fortsätt med det då. Ingenting som någon säger verkar ju få dig att ändra uppfattning. Du tycks vilja att det ska finnas någon hemlig, ondskefull kvinnosekt som är ute efter dig som man. Du bör kanske fråga dig varför du väljer att se det på detta sätt?
  • PumpkinQueen
    CMM skrev 2012-10-15 16:32:00 följande:
    Ingen är ute efter mig och jag ser inga politiska konspirationer heller. Vad som är sant är att jag gör en koppling mellan "hen" och feminism/genus, som båda är företeelser som jag, i den form de tar sig i Sverige i dag, är kritisk mot. 

Fast, SOM SAGT, det är ju inte några utav dessa FI-feminister som styr över ordet. De flesta utav användarna tycks inte tillhöra FI. Alltså är det en helt irrationell rädsla från din sida. En henofobi.
  • PumpkinQueen
    ljung och viol skrev 2012-10-15 16:33:04 följande:
    Jag upprörs inte bara av hen utan hela genusdebatten. Som enligt mig gått helt överstyr. 

Kan tillägga att mina åsikter inte är särskilt PK. Men varför måste de vara det? Varför måste man alltid vara så politiskt korrekt. Jag föredrar att vara mig själv!   

Men du har ju valt att missförstå både hen och genusdebatten. Fast om det får dig att känna dig speciell och unik, så kör på. Det är ju helt upp till dig om du vill läsa vad folk skriver eller hitta på saker istället.
  • PumpkinQueen
    ljung och viol skrev 2012-10-15 17:00:00 följande:

Nej, jag är väldigt insatt ska du veta. Men när man går emot er tro så har man missuppfattat osv.

Du har bestämt dig för vad folk tycker. När de inte tycker så som du har bestämt ignorerar du det.

Du får gärna förklara för mig vilka "vi" är och vad "vår tro" är.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!