Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

SkåneP skrev 2012-10-16 09:48:35 följande:
    Den som använder hen har missat att den kunde använt den.

Nej, folk som använder hen är nog rätt medvetna om vilka språkliga möjligheter som finns.

Förövrigt har jag redan tidigare skrivit i tråden att uttrycket den som normalt sett tolkas som han, alltså är det inte helt korrekt att tolka "den" som ett könsneutralt pronomen.

Exempel:
    Den som äter palsternackor, han går inte av för hackor.
    Den som inga byxor har, han får gå med rumpan bar.
    Den som spar han har.

Jag utmanar var och en att hitta en liknande fras där den som följs av hon.
  • PumpkinQueen
    SkåneP skrev 2012-10-16 11:17:28 följande:
    I vilka sammanhang skulle den signalera iskall opersonlighet där hen inte gör det?
    Jag vill hävda att sådant(felaktigt) signalerade uppstår endast när man lyfter det ur sitt sammanhang.

"Den som här inträden, låten hoppet fara" 

Inträden och låten är väl ändå plural? Alltså blir meningen väldigt märklig av flera skäl.

Förövrigt är vi åter inne på "den som", vilket inte riktigt är samma sak som att ersätta "han eller hon" med "den". Den som ersättning för hon eller han låter knasigt.

Vem är längst i fotbollslaget? Den.
    Den gick ut från affären och åkte hem.
    Ska vi bjuda den på festen?
  • PumpkinQueen
    SkåneP skrev 2012-10-16 12:16:32 följande:
    Ok, jag ger mig.

Hen är jättebra.

Skrattande Skål Hjärta {#emotions_dlg.flower}

Men man måste inte använda det i alla fall, om man inte vill.
  • PumpkinQueen
    SkåneP skrev 2012-10-17 00:05:01 följande:

Är nyttan stor kommer det användas, språk är ganska självreglerande.

Fast jag undrar lite över varför behovet/ nyttan uppstått i dessa tider och inte för, säg, 30 år sedan.

Hur många kvinnliga läkare, elektriker eller rörmokare fanns det för 30 år sedan? Och hur många manliga sjukvårdsbiträden, assistenter eller förskolepedagoger? Där tror jag att vi har svaret. Jämlikheten har ökat, i och med det har det uppstått ett behov av att kunna prata om (till exempel) olika yrkesgrupper utan att behöva tilldela dem en könstillhörighet.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 23:19:07 följande:
    Det beror på att du inte är van vid att använda "den" på det sättet. Det finns inget magiskt med ordet den som gör att det inte kan syfta på människor. Din invändning mot "den" är inte bättre än "hen-motståndarnas" invändning att hen inte låter bra.

Ingen har påstått att det finns något magiskt med något ord. Däremot kan man konstatera att ordet "den" används för saker -inte personer. Däremot är det ju ingen som förbjuder dig att använda ordet precis som du vill. Men bered dig på missförstånd.
  • PumpkinQueen
    Element skrev 2012-10-17 14:25:12 följande:
    Exakt vad är det för fel på den mannen, det barnet?

Jag vet inte, vad är det för fel på den mannen och det barnet?
  • PumpkinQueen
    Jellybeanbaby skrev 2012-10-17 15:40:25 följande:
    Hahahahah!!!
    Just det... jag skulle inte posta i den här tråden... men...
    Hahahahah!!!
    You keep rackin' 'em up....
    And Element keeps hittin' 'em down!

Ja, Element är allt en hejare på det här med argument och retorik. Jag förstår att du respekterar den.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-17 23:06:36 följande:
    Nej, jag använder varken den eller hen istället för hon eller han.

Jag har bara argumenterat emot att hen skulle fylla något tomrum i språket som vissa påstår. Det befintliga ordet den kan ju precis lika gärna användas i de fall där ni säger hen eller hur?

Enda motargumentet mot det som lagts fram här är att en del tycker att ordet den LÅTER sämre. Det är inte direkt något sakargument och det blir lite konstigt om man samtidigt rackar ner på "hen-motståndare" som klagar på att hen låter fel, ger fel associationer osv.

Nej, det är inte det enda motståndet. Motståndet är att "DEN" redan har en betydelse, som är en annan än den du förespråkar.
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 11:29:35 följande:
    "Den" har ingen annan betydelse än att vara ett könsneutralt pronomen.

"Hen" används även om personer med oklar könstillhörighet. Hen används dessutom i vissa sammanhang mer eller mindre som ett skällsord.
    Den är ett demonstrativt pronomen. Hon, han och hen är personliga pronomen. Ser du? Skillnad.

Hen används som sagt när man inte vet om könet, eller om man inte vill tala om könet. På samma sätt som man använder könsneutrala substantiv, så som "personen" eller "föräldern".
  • PumpkinQueen
    Daddy Cool skrev 2012-10-18 11:45:03 följande:
    Den är både ett demonstrativt pronomen och ett personligt pronomen.

Nej, där har du fel. Slå upp det, om du inte tror mig.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!