Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:05:37 följande:
1) absolut. men GÖR alla kvinnor det?
2) du har rätt. alla avgör själva och fler kvinnor än män avgör att de vill stanna hemma längre. vill vi ändra på vad folk vill alltså?
3) absolut. vilket bygger på att arbetsgivaren själv antar och gissar, dvs har fördomar om att ALLA kommer att göra detta. jag har å andra sidan aldrig haft oturen att stöta på denna omskrivna arbetsgivare trots att jag är kvinna. känner heller ingen som råkat ut för detta. är detta ett stort problem så hoppas jag verkligen att vi kan hitta en rimlig lösning. frågan är om den rimliga lösningen är att berätta för kvinnor att de som vill ta ut en lång föräldraledighet borde tänka om på grund av ovan nämnda arbetsgivare som andra kan stöta på.
1) Det spelar ingen roll om alla gör det, det räcker att fler kvinnor än män gör det.
2) Jag tycker att det vore bra om folk ville samma sak som jag, självklart. Men så tänker väl alla? "Vad bra det vore om alla tänkte som jag"?
3) Ja, arbetsgivarna gör kvalificerade gissningar. Säkerligen både på ett medvetet och ett omedvetet plan.
Du säger att du inte stött på problemet med att kvinnor har sämre möjligheter på arbetsplatsen, men jag har för mig att du även skrev att sjuksköterskor (alltså ett kvinnodominerat jobb) har för låg lön. Tror du inte att det kan finnas ett samband mellan dessa saker?
Jag ser inget fel i att ge människor information som de själva sedan får välja om de vill bry sig om eller inte.