Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Jag hatar HEN!!!

Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 11:36:19 följande:
    *suck*
    arbetstagarparten och arbetsgivaren. en överenskommelse där emellan.
    Men om din arbetsgivare tycker att du har för låg lön, varför ger han dig då inte mer lön? Jag förstår inte hur du menar här.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 11:33:52 följande:
    Bevisligen har vi ju samma åsikt i frågan på vissa sätt. Det är individen som ska avgöra och inte staten som ska detaljstyra våra liv. Exakt just det jag menar med att varje  familj och varje individ själva ska avgöra vad som passar de bäst. Vill stina stanna hemma med barnen tre år får hon göra det, men då får hon också ta konsekvens av detta. Däremot ska inte alla kvinnor ta konsekvens av stinas handlande. Vill stina stanna hemma tre veckor och sen börja jobba så är det också helt ok. Bara inte alla kvinnor behöver ta konsekvens av hennes handlande återigen.

Hur menar du att vi inte ska detaljstyras, men vi ska styras så att vi inte BÖR stanna hemma länge om vi är kvinnor? Det känns lite dubbelmoral i det du skriver.Vem är det istället som ska bräka fram vad som är bäst för varje barn? Staten? Du? Stinas arbetsgivare?

Man kan inte bestämma hur andra männskor ska känna eller uppleva en situation. Om det är så att alla människor av ett kön stannar hemma från jobbet väldigt länge och alla människor av det andra könet låter bli att stanna hemma från jobbet länge, då kommer varje arbetsgivare som är intresserad av att gå med vinst att se till att anställa den som faktiskt är på jobbet.

Jag tycker att var och en borde ta sitt ansvar. Utan att tvingas till det.

Och inse att jag faktiskt struntar i vad som är bäst för ditt barn.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 12:14:47 följande:
    hahaha va? har jag skrivit det nånstans? ja i så fall höjer han ju naturligtvis lönen. det jag svarade på var din fråga om hur en lönesättning styrs, och jag svarade att det rimligtvis bör ske gm en överenskommelse mellan arbetsgivare och arbetstagarparten. Vad är det du inte förstod?

Det jag inte förstår är vad du klagar över.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 12:19:08 följande:
    Om ALLA människor av ett kön stannar hemma längre så förstår jag att arbetsgivaren väljer att anställa de av motsatt kön. Vart ville du komma nu?

Men du skrev ju tidigare att föräldrar själva inte är mogna att ta ansvar för vad som är bäst för egna barnet (gällande längd på föräldraledighet), och då frågade jag vem som är bäst lämpad att avgöra det enligt dig? jag vet inte vad du svarade på i sista stycket, men vad du tycker om mitt barn är ju i detta (och många andra fall också) helt irrelevant.

Jo, jag ville komma till att:
    1) "Om ALLA människor av ett kön stannar hemma längre så förstår jag att arbetsgivaren väljer att anställa de av motsatt kön"
    2) Det är vanligare att kvinnor tar ut större delen av föräldraledigheten
    3) Detta påverkar deras attraktivitet på arbetsmarknaden. Se punkt ett.

Jag tror inte att jag skrev att föräldrar inte är mogna att ta ansvar för vad som är bäst för det egna barnet. Det är i alla fall inte vad jag menar, om jag skrivit det så har jag skrivit fel.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 12:25:58 följande:
    Strålande! Låt oss sluta leka med ord. Då är vi överens om detta.

Men det är ju roligt att leka med ord! Alfapet FTW! Skrattande
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 12:55:07 följande:
    då du inte själv kommer ihåg vad du skriver så ger jag upp om att fortsätta åtminstone denna dialog med dig. jag klagar över att du kastar ur dig massa påståenden som bevisligen inte är genomtänkta eftersom du sen inte ens varken kommer ihåg de eller förstår vad vi diskuterar.

Ok, du får gärna återkomma när du kommer på vad det var som du hade synpunker på. Då går det bra att använda din vanliga signatur, för dina ordval och ditt sätt att skriva gör att det är väldigt uppenbart vem du är i alla fall. Se, du förlorade inget av din personlighet bara för att din signatur blev okänd! Precis som vi inte kommer att förlora våra kön bara för att vi ibland använder ordet "hen" istället för hon eller han. Solig
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:05:37 följande:
    1) absolut. men GÖR alla kvinnor det?
    2) du har rätt. alla avgör själva och fler kvinnor än män avgör att de vill stanna hemma längre. vill vi ändra på vad folk vill alltså?
    3) absolut. vilket bygger på att arbetsgivaren själv antar och gissar, dvs har fördomar om att ALLA kommer att göra detta. jag har å andra sidan aldrig haft oturen att stöta på denna omskrivna arbetsgivare trots att jag är kvinna. känner heller ingen som råkat ut för detta. är detta ett stort problem så hoppas jag verkligen att vi kan hitta en rimlig lösning. frågan är om den rimliga lösningen är att berätta för kvinnor att de som vill ta ut en lång föräldraledighet borde tänka om på grund av ovan nämnda arbetsgivare som andra kan stöta på.

1) Det spelar ingen roll om alla gör det, det räcker att fler kvinnor än män gör det.
    2) Jag tycker att det vore bra om folk ville samma sak som jag, självklart. Men så tänker väl alla? "Vad bra det vore om alla tänkte som jag"?
    3) Ja, arbetsgivarna gör kvalificerade gissningar. Säkerligen både på ett medvetet och ett omedvetet plan.

Du säger att du inte stött på problemet med att kvinnor har sämre möjligheter på arbetsplatsen, men jag har för mig att du även skrev att sjuksköterskor (alltså ett kvinnodominerat jobb) har för låg lön. Tror du inte att det kan finnas ett samband mellan dessa saker?

Jag ser inget fel i att ge människor information som de själva sedan får välja om de vill bry sig om eller inte.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:15:46 följande:
    JAG kommer ihåg. Men du verkar inte ha en aning. När/om jag får lust och tid över att göra ditt eget jobb åt dig så återkommer jag Solig

Jag vet vem jag är. Vet du? Vem mer än den signaturen jag använder är jag? Hur menar du nu? Mina åsikter har väll knappast att göra med signatur, eller har jag fel? Jag har i ett stycke skrivit att "min fru.." och i ett annat stycke skrivit "jag är kvinna". Detta är för att du bättre ska se utifrån nåt annat än mitt kön.  Men visst, kalla mig hen om du tycker att det är vackert. Det handlar ju om något helt annat nu som du verkar ha tappat spåret från och därför kastar dig över en annan slags dialog som vi inte ens pratade om.

Det här bevisar ju mer för mig än vad jag hade kunnat drömma om. Jag har fått alla svar jag behöver. Tack för din medverkan. Solig

Jag har inte skrivit att jag har ett behov av att kalla dig för hen. Men debatten handlar om just ordet hen. Alltså tyckte jag att detta var ett lämligt läge att dra en parallell till det här med din anonymitet. Du blir ju inte en annan person för att du kallar dig något annat och en kvinna blir inte mindre kvinna för att man använder ordet "hen" om henne.
  • PumpkinQueen
    Anonym (humanist) skrev 2012-10-05 13:25:06 följande:
    Ja, jag skrev att sjuksköterskor (enligt min uppfattning) är lågavlönade. Att det jobbar fler kvinnor där är mest troligt därför att fler kvinnor sökt jobbet. De är lågavlönade därför att yrket är lågavlönat, inte därför att det jobbar fler kvinnor där. Då kommer vi genast tbx till frågan vad detta beror på och hur vi ska förbättra detta? Ska vi förbättra detta genom att höja SAMTLIGA löner på kvinnodominerade yrken därför att de är just kvinnodominerade eller är det en fråga som arbetstagarparten eller arbetsgivaren borde besluta utifrån dina arbetsuppgifter. Eller är lösningen att kvinnor ska vara föräldralediga kortare tid?

Och nej, jag tror inte att sjuksköterskor är lågavlönade för att fler kvinnor är föräldralediga längre än de flesta män. Var det så du menade att det hade ett samband? Alltså, är detta DIN åsikt?

Hur kommer det sig att yrken som kvinnor ofta söker sig till är lågavlönade då? Enligt din åsikt, alltså.

Visst hade man kunnat höja löner hur som helst, om man hade haft hur mycket pengar som helst att dela ut. Tyvärr har man ju aldrig hur mycket pengar som helst. Alltså måste man anpassa sig till den mängd pengar som man har. Var tycker du att vi skulle ta pengarna ifrån, om vi nu skulle höja lönerna?

Jag tror att det finns flera skäl till att kvinnodominerade yrken är lågavlönade. Bland annat att kvinnor har ett sämre förhandlingsläge eftersom de förväntas vara borta från arbetsplatsen under några år för att ta hand om barn.
  • PumpkinQueen
    Quintus Zebra skrev 2012-10-05 13:22:48 följande:
    Ja, förklaringen till tyngdlagen innehåller antaganden som inte är bevisade. Men dess verkan. Att tyngdlagen finns och fungerar är tämligen välbevisat.

I min kurslitteratur fanns massor av teoretiska förklaringar om hur tillgång och efterfrågan påstås fungera, men inte ett enda verkligt belägg.

För att återgå till ämnet.

Hur kommer det sig att den minskade tillgången av behöriga lärare i många ämnen inte har fått konsekvensen att lönerna ökar?

Och apropå  arbetstagarens makt över sin lön så verkar det inte direkt fungera så bra att arbetstagare kräver högre lön. I takt med att välfärden och levnadsstandarden i Sverige har ökat så har många svenskar börjat kräva högre löner. Har arbetsgivarna bara gått med på detta och bara höjt lönerna? Nej, vist har lönerna höjts. Men arbetslösheten i samhället har också ökat eftersom arbetsgivare ofta drar ner på antalet arbetare och låter de kvarvarande jobba hårdare eller helt enkelt lägger arbetet i ett låglöneland istället.
    En annan effekt är ju att våra politiker går arbetsgivarnas ärende och försämrar välfärdssystemen (och en del vill försämra arbetsrätten)för att försöka tvinga arbetstagare att gå med på lägre lön...

Det är extremt naivt att tro att lärare skulle få en markant löneförhöjning genom att bara vägra arbeta. Folk idag har inte råd att bara gå ifrån sina jobb och kräva högre löner. Speciellt inte eftersom strejker inte längre ger speciellt mycket effekt..

Vem är lärarnas arbetsgivare? Är det ett privat företag? Eller är funktionen "tillgång/efterfrågan" satt ur spel eftersom lönerna betalas med hjälp av skattemedel?

Har arbetslösheten verkligen ökat?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!