• nihka

Jag hatar HEN!!!

Västjämtland skrev 2012-10-09 22:12:14 följande:

Det har du helt rätt i. men det är väldigt sällan som personens kön har påverkan på lönen!

Problemet med kollektiv lönerörelse är att du får en väldigt liten lönespridning inom gruppen.  det är ett heövete när man skall försöka höja medellönerna.

Det är oftast bättre för lönearbetet om du inte har kollektivt lönearbete. (om man vill få till en lönespridning och höjda löner över lag)  

Dock ställer det krav på arbetarna att de accepterar just en lönespridning. Det ställer också krav på att man är lojal och inte tar en ny tjänst utan att förhandla om en ny lön.

H

Likaså att ha ett "udda" yrke. En stor yrkeskår kan ha svårare att höja lönen eftersom det blir så mycket pengar totalt.
  • nihka
    nihka skrev 2012-10-09 21:08:10 följande:
    Sverige har ju kommit långt jämfört med många andra länder med jämställdhet. Att vi öht har en hendebatt är ju ett tecken på att vi tänker på könsfrågor. Ordet speglar kanske den ökande jämlikheten?

Hur är det med hen i andra länder? Vet du? Någon annan som vet om det kommit in några nya könsneutrala personliga pronomen i andra språk? Engelskan har tydligen sap, men jag vet inte alls hur utbrett det är och hur snacket går i den engelskspråkiga världen gällande sap.

Puffar för ämnet
  • nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-10 20:12:40 följande:
    Sap betyder ju sav, tänker de att både män och kvinnor savar?

Eller menar de "suga musten ur", låter inte så könsneutralt det heller.

Homo SAPiens
  • nihka
    Torpedo skrev 2012-10-14 02:09:09 följande:
    Hen är inte ens ett riktigt ord, det är bara ett feministiskt påhitt.
    Första förekomsten av ordet är på 60-talet utan feministkoppling. Sedan är det fritt för vilka grupper som helst att använda ord och det har feminister på sistone gjort, men de är långt ifrån de enda. Ingen "äger" ord.

Klart hen är ett riktigt ord som finns både här och där:

http://www.ne.se/sok?q=hen

• nihka
    Anonym skrev 2012-10-14 02:20:04 följande:
    Vad är syftet med att benämna en person "hen" egentligen? Vi ÄR ju bevisligen män/kvinnor eller pojkar/flickor. Jag kan som pedagog säga att detta är något som kommer att förvirra våra barn/elever ännu mera. De ska redan idag ta in en massa saker/begrepp vi vuxna skapar i tron att detta gangnar t ex jämdställdheten och jag kan verkligen Inte begripa varför man ska skapa något som inte finns. Det kommer garanterat att komma en tid då man ska anstränga sig för att återgå till de förra begreppen då detta har inverkat dåligt på könsroller och hur barn ska identifirea sig med sig själva och sina förebilder- de vuxna. Det skulle ju t e x vara otänkbart att man refererade i en naturfilm till att lejonhenet parade sig med lejonhenet och sedan blir det olika många hen! URDUMT!!!!
    Samma syfte som att tala om föräldrar isf mamma eller pappa, att tala om syskon isf bror och syster och att tala om människor isf män och kvinnor - fast på pronomensidan. Tycker du att det låter lika urdumt med 2 människor som parar sig med varandra och får en massa barn?
  • nihka
    SkåneP skrev 2012-10-16 09:48:35 följande:
    Den som använder hen har missat att den kunde använt den.

Hon sa att den som använder hen har missat att den kunde använda den.

Den sa att den som använder hen...

Nä, här funkar det inte med den i stället för hon eller han. Låter som en pryl "pratar" med initialt den i meningen ovan.
  • nihka
    SkåneP skrev 2012-10-16 10:39:46 följande:
    Fast grejjen är väl inte tveksamheten kring dens könsneutralitet utan att han i dessa sammanhang egentligen tolkas könsneutralt.
    Det är väl en stor del av nyttan med hen - att vi slipper använda han som "könsneutralt" pronomen eftersom han inte är könsneutralt utan tvärtom väldigt maskulint, eller? 
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-16 23:19:07 följande:
    Det beror på att du inte är van vid att använda "den" på det sättet. Det finns inget magiskt med ordet den som gör att det inte kan syfta på människor. Din invändning mot "den" är inte bättre än "hen-motståndarnas" invändning att hen inte låter bra.
    Sant. Den kan användas om människor precis som du säger. Den kan ersätta ALLA pronomen om den vill.

Jag använder hen istället för hon eller han. Annars använder jag naturligtvis den. Använder du den istället för hon eller han?
  • nihka
    SkåneP skrev 2012-10-17 00:05:01 följande:

Är nyttan stor kommer det användas, språk är ganska självreglerande.

Fast jag undrar lite över varför behovet/ nyttan uppstått i dessa tider och inte för, säg, 30 år sedan.
    Hen har under många år sakteliga vunnit mark, men inte fått en jätteskjuts förrän helt nyligen, mest pga av upprörda henmotståndare som gör enormt mycket reklam för ordet som en reaktion på att det plockats upp av bl a feministrörelsen. Sedan är det naturligtvis för att vi tänker, handlar och utbildar oss/arbetar mer könsneutralt nu än för 30 år sedan. När samhället utvecklas, utvecklas språket som beskriver samhället. 
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-17 23:06:36 följande:
    Nej, jag använder varken den eller hen istället för hon eller han.

Jag har bara argumenterat emot att hen skulle fylla något tomrum i språket som vissa påstår. Det befintliga ordet den kan ju precis lika gärna användas i de fall där ni säger hen eller hur?

Enda motargumentet mot det som lagts fram här är att en del tycker att ordet den LÅTER sämre. Det är inte direkt något sakargument och det blir lite konstigt om man samtidigt rackar ner på "hen-motståndare" som klagar på att hen låter fel, ger fel associationer osv.

Tomrummet består av att det inte finns ett personligt pronomen som är könslöst och syftar speciellt på människor. Sedan kan man välja att använda vilket ord som helst eller hur? Att det låter sämre med den isf hon eller han betyder väl kanske att det låter inkorrekt eftersom den redan har en annan betydelse, men visst kan man välja att utvidga betydelsen. Verkar dock inte vara något större sug efter att använda den i den betydelsen.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!