• nihka

Jag hatar HEN!!!

Leya skrev 2012-09-30 14:26:25 följande:
    fast detta VET man ju extremt sällan i dessa fall Glad men intressant tanke.
    jovars, vi har säkerligen många rätt båda två i många fall. och det väsentliga här är nog att vi faktiskt båda är kritiska och tänker till själva.
    det som kan ses som tråkigt är när man jobbar på en arbetsplats som historiskt sett varit fullständigt totalt mansdominerat, men i dagsläget är på väg att vända en aning...exempelvis så är områdeschefen idag en kvinna....men då kan vi heller inte använda "hon" för att visa att det inte längre ÄR mansdominerat..det betyder oxå att folks tidigare uppfattning kan dröja kvar... dvs man antar att det fortfarande sitter en man där, för "hon" har aldrig använts i sammanhanget..direkt från han till hen.
    Det är ju bara så det är när man markerar en förändring genom ett ordval - den blir mer tydlig och kanske därför lite besvärande om man inte tycker om förändringen eller bara inte tycker om förändringar generellt. Hen kan på sikt hjälpa folk att slippa välja om man vill markera förändringen med ord eller inte.
  • nihka
    likeabaws skrev 2012-09-30 14:00:13 följande:
    trådskaparen: du borde ha en av mina tavlor på väggen!
    alla mina vänner har varsin och lite folk runt om i landet! Cool

Hahahaha. Alltså "knulla höna ja e en dam" och "knulla höna ja e en grabb". OK . 
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-09-30 14:50:47 följande:
    Hihi... Nu blev det uppmaning till tidelag i tråden också, och jag som trodde vi nått botten...Skrattande
    Vi??? VI har inget med någon botten att göra och min diskussionsupplevelse har kvaliteshöjts med många hundra procent sedan jag uteslutet att läsa och svara på meningslösa trollinlägg.
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-30 14:54:17 följande:
    "det är bara så det är när man markerar en förändring gm ett ordval" - hur menar du nu? förändringen kan ju likväl vara "hon" istället för "hen".

förändringar är för mig inte besvärligt, och varför du drar meningen "eller om man inte tycker om förändringar generellt" vet jag inte. i sammanhanget är den meningen bara överflödig. däremot finns det en risk när du skriver så, och det är att vi är tbx vid aaaa men duuuurå, du är feminist. (inte mina tankar) alltså att påpeka och anta saker som inte hör till sakfrågan.

låt oss inte ramla ur sakfrågan. då går jag å städar Tomte *hotar* (ööööh? hur tänkte jag nu?)

Ja, givetvis är det också en förändring och det var därför jag skrev "på sikt". Hen är ett nyare ord som hör till en av våra sk slutna ordklasser och vi är lite till mans mer skeptiska till tillskott där. Har inte funnits några sedan 1600-talet då vi bytte ut I mot vi, så det tar ett tag innan ordet inte lyser nytt och liksom stjäl fokus.

Jag syftade inte på att just DU skulle vara emot generella förändringar utan tänkte på hur individer på en arbetsplats så som den du beskrev kunde tänkas reagera - lite blandat utgick jag ifrån. Det var du som antog att jag antog något kopplat till dig så om vi hamnar där du inte vill hamna så beror det inte på att jag drar oss ditOskyldigFlört
  • nihka
    Leya skrev 2012-09-30 15:38:11 följande:
    nu MÅSTE jag verkligen städa Cool
    men jag tackar för en givande dialog som faktiskt blev riktigt konstruktiv och bra till slut. DET hör inte till vanligheterna här på familjeliv enligt min erfarenhet.

ha en skön söndag alla! {#emotions_dlg.flower}

Tack själv. Hahaha. Jasså inte. Min erfarenhet är att det ofta blir bra bara man får rensat bort det störande bruset...

Tips: Ha på dig solCoolglasögonen när du städar, går mökke fortare då;)   

• nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-30 17:33:00 följande:

Nej. Om man diskuterar sakligt, lugnt, med fakta, utan att måla på folk åsikter de inte har och försöka avverka hela boken om dåliga retoriska grepp och härskartekninker är man en seriös debattör, oavsett åsikt.

Att göra tvärtom är illa, mycket illa men när någon dessutom har exakt samma argument, framför dem på exakt samma sätt, gör exakt samma språkliga fel men ändå anger att hen inte är henom då är det frågan om ett copyKatthentroll*LOL
  • nihka
    Dorian Ertymexx skrev 2012-09-30 17:39:37 följande:

Var det inte mot "ni"?
    Jo. Klart det var. I blev ni.
  • nihka
    Aaliyah skrev 2012-10-01 20:54:08 följande:
    Hur tappar man sitt kön? Om man inte leprasjuk alltså?

Then Swänka Genusmodulen kommer och biter dig i näsan...lr annorstädes
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-02 14:20:23 följande:
    För att jag ser det som en genuspolitisk markering snarare än en naturlig utveckling av språket.

I så fall ska vi inte ha hon eller han heller för det är väl VERKLIGEN en genuspolitiskt markering - att hela tiden hänvisa till kön: hon (människa av honkön), han (människa av hankön). Fast jag tycker inte det är en genuspolitisk markering att använda hon och han om man inte särskilt gör det till det, precis som med hen.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!