Anonym (lisa) skrev 2012-09-28 11:35:23 följande:
Jag har aldrig försökt diskutera på en biologisk nivå, bara språklig. Ursäkta om jag inte varit tydlig nog med det.
För mig är biologiska nivån enkel: endera är personen en man eller en kvinna (med mycket få undantag). Vad människor känner och tycker är ytterligare en annan nivå. Tre nivåer vad jag kan se, och jag håller mig till den språkliga.
"a-ändelsen" (den tillsynes feminina) används även för döda ting/ickemänskliga varelser (neutrum eller vad den korrekta temen är?) och plural. Inte strikt feminin. Jag förstår att du tyckte du var rolig där, fast på rikssvenska är en stol bara ett neutralt ting (en "den"), alltså varken en hon eller han.
Den första delen håller jag med dig om. Min dialekt är inte könsbunden biologiskt men däremot språkligt (eller lingvistiskt om man så vill). Det är rent språkligt som jag menar att svenskan redan är könsbunden och att det är på den språkliga nivån som jag inte får in "hen". När det gäller specifika mänskliga varelser, så bjös adjektiven utefter om det är en han eller hon (där finns det inga "det" och kan inte vara neutralt). "Man" och "han" används redan för det som är generellt, där vissa vill att "hen" ska ta över. Vad ska man använda istället för det generella "man" då? (Som hypotetisk fråga.)
Jag förstod att du ämnade diskutera på en språklig nivå, men jag menar att om man som du hävdar att språket är könsbundet - indelat i honkön och hankön som ett argument för att vi inte behöver ett könsneutralt pronomen att komplettera
hon och
han med har du blandat in både språkligt och biologiskt kön i din argumentation.
Antingen får vi ha ett system där det verkligen är huller om buller och en stol likväl som en man kan vara en hon eller så får vi dela upp det i ord som handlar om människor där biologiskt och språkligt kön stämmer överens och övrig orda är den/det. Just nu har vi ett mellanting som vi håller på att uppdatera,
man i som könsneutralt opersonligt pronomen kanske är nästa steg. Hypotetiskt svar:
kvinna utgår av lika självklara skäl som att
man är olämpligt.
Hen skulle ju kunna funka där också. Eller
hom kanske? För mig saknas
hen eller ett ord som fyller dess funktion enligt modellen:
mamma, pappa - förälder
bror, syster - syskon
kille, tjej - barn/(vuxen)
hon, han - hen?