Leya skrev 2012-09-30 13:30:00 följande:
och det är väll lite det som en del av bakgrunden till att vissa (exempelvis jag) tycker att hen inte bör användas i vissa syften. dvs i syftet för att "censurera" ett kön. för det blir ju kontentan av det när man vill dölja. alltså för att vägra berätta vilket kön polisen har trots att man faktiskt vet det.
ingen pajkastning nu tack, försök bara förstå hur jag menar. jag är kritisk i mitt tänkande till att dölja och gömma undan. att inte sjunga nationalsången, att dölja kön, att gömma tintin i arkiv and so on. jag vill låta barnen växa upp med en medvetenhet om att världen även kan vara mörk och orättvis, och att lära de att själva vara kritiska i sitt tänkande, rensa i informationen....
Jag har inte kastat några pajer här förutom mot hungriga troll och så jag är ingen fara för seriösa.
Jag håller med dig att vi inte ska gömma, att vi är män och kvinnor och allt som förenar oss och där vi skiljer oss åt ska inte skuffas undan utan ha en naturlig plats i ljuset. Däremot ycker jag inte att ett kön ska synas på bekostnad av det andra så som det varit historiskt och fortfarande till viss del är.
Att använda mannen som norm är ju också ett sätt att (omvänt) gömma och det är väl där jag ser att
hen fyller en av flera funktioner. Jag kan bli lite trött less på att läsa
han,
han,
han i texter som riktar sig till båda kön. Det känns inte alls
han i allmän bemärkelse. Det känns som man bara vill vända sig till män och att jag inte är med ungefär som om det hade stått
barn när man även menar alla vuxna. Och jag har börjat tröttna på
man. Att inte det är borta sedan länge är ju bara kollektiv språklig slöhet.