• nihka

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-02 14:38:02 följande:
    Nej, det fanns så vitt jag vet inga genusvetare i bakgrunden som lobbade för dessa ords införande i det svenska språket. Eller vet du något om det här som jag inte vet?
    Även om det finns genusvetare som lobbar för ett ords införande kommer det inte att ske om inte vi vanliga människor vill ha det. För det första har inte genusanhängare uppfunnit ordet hen, för det andra äger de det inte och för det tredje finns det lika många syner på hur hen ska användas som det finns olika "intressegrupper" - för att kraftigt överdriva ordets makt att skapa polariserade grupper.

Hela du-reformen bottnade i ett jämlikhetstänk som aldrig hade fått genomslagskraft i språket om inte "mannen på gatan" hade anammat det. Nu har vi tydligen sent omsider upptäkt att det inte bara finns män på gatorna utan att det generellt handlar om människor, och då är det väl bara naturligt att vårt språk reflekterar det även på pronomensidan. Sedan står det var och en fritt att låta bli att använda hen. Det finns ju fortfarande folk som inemellan försöker kalla mig Ni så du-reformen har ju inte fått 100%ig genomslagskraft den heller.
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-02 13:24:47 följande:
    Problemet är knappast att man påtalar och verkar mot att kvinnor utsätts för vidriga brott för att de är kvinnor, utan att det verkar finnas någon (mestadels outtalad) inställning att män som utsätts för sådant på något plan har sig själva att skylla eftersom gärningsmännen oftast är av manligt kön och att de således i grund och botten båda två är en del i det förtryckande patriarkatet.

Lite förenklat brukar det låta ungefär "ja, det kanske är flest män som dör i krig men det är samtidigt män som startar krigen". Som om det på något sätt skulle förringa lidandet hos stupade/sårade soldater och deras närstående att den som tvingade ut dem i kriget var en man.
    Där håller jag absolut inte med dig. När jag läser om húr en man först tvingas bevittna med upptejpade ögon så han inte ska kunna blunda hur hans söner skjuts, sedan hur hans fru och döttrar misshandlas och våldtas men "skonas" för att bära förövarans barn och sedan själv skjuts tycker jag inte att denna man har någon som helst skuld i vad förövarna gör.
  • nihka
    FMGA skrev 2012-10-02 15:37:11 följande:
    Jag tror att det är mer besynnerligt än så, att man inte ska avfärda fabrerna som troll.

De tror nog uppriktigt och ärligt på alla konspirationer, och i det lilla formatet har din faber hittat en konspiration som går ut på att det finns ett bakomliggande syfte att hela forumet ska  ett homogent och sanktionerat hen-innehåll.

En faber  tycks vara konstant misstänksam till människors förmåga att tänka själva. I fabrernas värld efterfrågar man  nog starka ledare som tydliggör vad som är politiskt korrekt för fabern och vad som inte är det.
    Troll för att han formulerar innehåll och språk exakt som den paranoide, dök upp exakt när den paraniode försvann
    men förnekar att han är den paranoide.
  • nihka
    oOOo oOOo skrev 2012-10-02 18:59:47 följande:
    Genusvetare antagligen.

Haha. Kanske det. Att vara osäker går ju att kombinera med det mesta - även genusvetenskap.
  • nihka
    FMGA skrev 2012-10-02 20:23:10 följande:
    Fast bara en signatur åt gången iallafall, vilket trots allt är sympatiskt.

I hensammanhang är det rätt kul att Faber under sin förra signatur här på FL deklarerade att han bojkottar DN.

Jag skulle aldrig bojkotta en tidning oavsett om den använder hen eller inte. Lite mer än så krävs för att jag ska höja på ögonbrynen.
  • nihka
    FMGA skrev 2012-10-02 20:33:48 följande:
    Jaha, så genusanhängarna var Margareta Winberg, Karin Svensson Smith och Tina Rosenberg (Karin Svensson Smith får jag väl googla på, vet inte vem hon är) samt falangerna inom partierna. 

Jo, det blir en del reklam här även om det kanske inte var vederbörandes intention. Jag har iaf lärt mig att känna igen flera namn.
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-03 15:11:10 följande:
    Ändå ska det göras riktade satsningar i syfte att hjälpa kvinnor välja "rätt", sanktionerade ovanifrån. För de kan ju inte starta företag eller välja "rätt" utbildningar av egen kraft.

Samma riktade satsningar görs för män, exempelvis för pappaledighet och manliga sjuksköterskor. Samma som du skriver fast utan nedvärderande kommentar om oförmåga - för det handlar inte det för något kön utan att hjälpa till att bryta invanda mönster.
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-03 15:22:04 följande:
    Det är hela det här strukturtänkandet. Att kvinnor generellt inte väljer själva utan det gör strukturerna och patriarkatet (ofta undermedvetet). Det anser jag är att utmåla kvinnor som betydligt svagare än de är.
    Det gäller väl i lika hög grad män. Strukturer försvårar för män från att välja utanför den traditionellt manliga boxen lika mycket som de försvårar för kvinnor.
  • nihka
    Västjämtland skrev 2012-10-03 18:10:03 följande:

Antalet kvinnor på högre ledande platser är helt proportionelt mot den rekryteringsbas som finns. Det ser man om man korrelerar mot antalet utexaminerade kvinnor.

Det är bara en myt att det finns ett "Glastak" för kvinnor, precis som det är en myt att kvinnor tjänar 80 % mot en man!

Det är iaf ingen myt att kvinnor tjänar mindre än män. Traditionellt kvinnliga yrken värderas lägre i pengar. Detta vill nu fackförbud råda bot på:

http://www.dn.se/debatt/har-ar-sju-punkter-for-ett-sverige-med-rattvisa-loner
  • nihka
    h8him skrev 2012-10-04 02:10:57 följande:
    Största anledningen är att kvinnor tar ut större delen av föräldraledigheten...

Enligt artikelförfattarna var den främsta anledningen inte att kvinnor tar ut större delen av föräldraledigheten. Det som nämndes var att "Ett jämnare uttag av föräldraledigheten är därför en viktig del i arbetet mot en mer jämställd arbetsmarknad".

Den främsta anledningen till att kvinnor tjänar mindre än män formulerades så här: "Orsaken är en strukturell lönediskriminering; yrken som i huvudsak innehas av kvinnor värderas systematiskt lägre än likvärdiga yrken där män dominerar."
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!