• nihka

Jag hatar HEN!!!

CMM skrev 2012-10-23 22:38:04 följande:
    Det senaste jag hörde var att det lagts 500 miljoner kronor på en satsning på kvinnligt företagande (finns t.ex. att läsa här). Högskolor och universitet ges statliga medel för att "främja jämställdhet". Med mera.

En lagstiftning om delad föräldraförsäkring är det uppenbarligen ännu "för få" som står bakom. Låt oss hoppas att det förblir så.
    OK. Denna satsning skriver de själva var för att jämna ut en snedfördelning: "Det statliga och regionala finansieringsstödet i Sverige vänder sig i praktiken till branscher och företag som drivs av män. Ett färskt exempel från ett län i Sverige visar att 160 av totalt 175 beslut om företagsstöd gick till män. Och då blir riktade satsningar ett sätt att jämna ut snedfördelningen"

Är den här typen av satsningar vanliga? Jag har iaf inte hört talas om några där jag bor. Varför tror du 160 av 175 beslut om företagsstöd gick till män och varför ska någon ha företagsstöd alls?  

Är det inte bra att främja jämställdhet?  Jämställdhet är för både män och kvinnor.
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-23 23:01:22 följande:
    Jag förstår inte varför dessa "snedfördelningar" till varje pris måste jämnas till. Om de, vilket jag tror, minskar över tid som en följd av att samhällsklimatet ändras är det en sak. När det sker som ett resultat av riktade satsningar (en form av kvotering om man så vill) ser jag det inte lika positivt.

Som samhället ser ut i dag har män och kvinnor precis samma möjligheter att starta och driva företag - att det sett annorlunda ut historiskt och att följdverkningarna av detta lever kvar än i dag (fler företag startade av män, fler manliga företagsledare) är som jag ser det inte relevant eftersom det knappast är de aspirerande företagarna (oavsett kön) som ska "straffas" för hur det sett ut tidigare. 

Det du skriver om företagsstödet förresten hade möjligen varit en rimlig invändning om det vore så att stödet gick dit det gick just för att företagarna i de aktuella fallen var män. 

Men det är väl inte till varje pris utan som en stimulans utifrån synen att en jämnare blandning, i detta fall av av män och kvinnor, ger en samhällsvinst precis som det finns riktade satsningar på att inte alla invandrare ska bo på samma ställe utan man försöker stadsplanera så olika grupper lockas till en stadsdel utan att iofs alltid lyckas.

Runtomkring här är det inte så. En (oftast mannen) driver ett företag och kvinnan arbetar deltid för att styra upp familj och hushållet och ge familjen en mindre men säker inkomst för att buffra för osäkerheten eget företagande oftast för med sig. Båda kan inte jobba så långa dagar, inte om de har barn iaf. Att det är just kvinnan som oftast jobbar deltid beror på att samhället ser det som mer naturligt att kvinnor tar hand om hem och barn än att män gör det. En kvinna som gör karriär och en man som stannar hemma med barnen ses fortfarande 2012 som att både hon och han bryter mot någon slags naturlag och då antingen ligger i framkant eller är lite konstiga - beroende på inställning. Det sällan bara är. Att det bara handlar om hur vi väljer att lägga upp det är väl vad de flesta stimulansåtgärder av detta slag vill få fler att inse plus att man vill tappa in i en tidigare mer outnyttjad reserv både privat och professionellt så både män och kvinnor bidrar mer brett.

Trenden är väl att vi går ifrån de traditionella mönstren på arbetsmarknaden på fler sätt än så. Exempelvis startas de flesta nya företag av pensionärer - en grupp som tidigare pensionerade sig på heltid. Detta har inte heller hänt "naturligt" av sig självt utan är resultatet en mängd olika beslut som gjort att fler känner sig både nödgade och intresserade av att forsätta jobba längre upp i åren.
  • nihka
    Leya skrev 2012-10-23 23:07:49 följande:
    då så. då kan vi aldrig försöka trolleria ihop nån hundra procentig jämställdhet. TADAAA. hon är hon och han är han. hen är bara de som är hen, dvs tvåkönade. då var det klart och beslutat.
    Det finns fler användningsområden för hen och du kan TADAAA, tyvärr inte besluta åt andra att de bara ska använda din smala tolkning av ordet.
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 01:09:15 följande:
    Kollade lite i blaskan expressen. De hade en artikel om en sån där "hen-person" som ansåg sig diskriminerad eftersom "hen" blev nekad att klippa sig hos herrfrisören:

www.expressen.se/nyheter/noah-fick-inte-klipp.../  

De har visserligen ändrat texten nu men i originaltexten skrev de "hen" 10 gånger. Så här såg det ut:

Vad tycks? Glad

Alla hen används som ett hon eller ett han eller ett honellerhan skulle ha gjort och den passar inte alls.

Vad var det för vits med att neka att klippa tror du?      
  • nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 19:33:07 följande:
    Var väl ingen vits med att neka att klippa.

Det som var lite intressant var att de i första versionen skrev "hen" tio gånger men sedan ändrades det snabbt till en ny version helt utan "hen". De kanske har en liknande "hen-policy" som DN? Glad

Sen tyckte jag också att det för en gångs skull var lite passande med "hen" med tanke på att personen det handlar om uttryckligen inte vill se sig som vare sig kvinna eller man.
    Jamen hur tänker en frisör som nekar en betalanade kund pga av "fel" kön och till på köpet drar på sig en anmälan? Jag fattar inte, speciellt när frisyren verkar ganska omärkvärdig och lätt att klippa för både en dam- och herrfrisör. Och vad motiverar egentligen att det finns speciella frisörer för män och kvinnor förutom möjligen ansiktshår?

Kanske det. Hen är ju inte allmänt etablerat och Expressen är ju inte heller direkt känd för att ligga i framkant när det gäller språklig utveckling så det tar nog ett tag innan de vågar sig på något så "kontroveriellt" som ett könsneutralt pronomen som hen.

Ja, hen passade där, men det finns ju fler användningsområden. Hen är inte lika med endast en person som inte vill se sig som vare sig kvinna eller man.     

• nihka
    Daddy Cool skrev 2012-10-24 19:53:35 följande:
    Det är i opersonliga situationer man kan använda den om någon okänd. Inte när man pratar direkt om någon och samtidigt skriver ut personens namn. Det håller jag med om att det låter konstigt. De flesta "hen-anhängare" brukar ju också vara snabba med att påpeka att inte heller "hen" ska användas i sådana sammanhang.
    Jo, fast detta gäller ju inte i de fall där personen varken är man eller kvinna.
  • nihka
    CMM skrev 2012-10-24 23:35:59 följande:
    "Inte definiera sig som man eller kvinna...", ja jag säger då det.  Trots att den här Noah av allt att döma är en kvinna till det fysiska blir hon alltså kränkt när folk inte köper att hon hittar på sin egen könstillhörighet. Kan tycka det är rätt larvigt av henne.

Fast det vet vi väl inte av tidningsartikeln? Jag tyckte iaf att det såg ut som en kille men på facebook hittade jag en Noah Amanda Nord som jag tror är samma person. Noah - är inte det ett killnamn? Jag tänker förstås på han djurvännen med arken.

Larvigt vet jag inte. En del känner sig födda som fel kön och andra känner sig rätt på olika sätt i båda. Det är ju ganska ovanligt men absolut ingen nyhet eller konstigt tycker jag. Det är bara att låta folk bestämma vad och vem de vill vara själva.
  • nihka
    ljung och viol skrev 2012-10-28 16:26:49 följande:
    Hittade en grupp på facebook. "Vi som vill kalla oss hen".
    Vart är världen på väg egentligen?
    Alltid vidare. Dessa människor har inte uppstått i och med ordet hen. Det har bara dykt upp ytterligare en term som beskriver verkligheten.

Om du känner dig obekväm med det kan du kisa när du läser så är det inte så;)
  • nihka
    ljung och viol skrev 2012-10-28 16:55:00 följande:
    Noah kanske borde tänka över ett könsbyte..

Ett samhälle där alla kallade sig hen och var både man och kvinna skulle inte fungera i längden.

Lika lite som det skulle fungera om alla gick klädda i niqab/burka.  

Känns som Noah är av de personer som vill få uppmärksamhet genom att vara konstig.         
    Hur vet du att Noah inte redan gör det eller bara inte vet ännu, eller funderar så länge att livet tar slut innan svaret kommer eller något annat du inte tänkt på än?

Alla kommer inte att kalla sig hen. Alla gör ALDRIG något exakt lika - det är det som är tjusningen med människan. Men låt oss ponera att alla skulle kalla sig själva hen och det inte gick att se om vi var män eller kvinnor, vad är det absolut mest problematiska som skulle kunna hända tro du? (Fast jag vet att det aldrig skulle hända för jag för en kommer aldrig att kalla mig själv för hen, varken grammatisk hen eller könstillhörighetshen)

Kanske det, men om du har fel vore inte det lite jobbigt för Noah och andra som är som Noah "på riktigt"? 
  • nihka
    ljung och viol skrev 2012-10-28 17:15:11 följande:

På vilket sätt är jag könlös?? Ser du inte att det är en kvinna på bilden så är du väl synskadad.
    Vad vet du om min bekantskapskrets? Jag är 100 % kvinna och njuter fullt ut av att vara det. Har inget behov att bli man eller ngt slags mellanting. Gillar att måla läpparna röda och ha kjol. Underbart! Det feminina är vackert! 

Två gånger i mitt liv har jag blivit misstagen för en man och jag ser enligt min egen mening "normalkvinnlig" ut utan smink, men det kan ändå bli så. Jag har en manlig bekant med din frisyr. Inget som är självklart för dig är automatiskt självklart för alla andra. Hen är inte en okvinnlig kvinna eller en omanlig man. Det handlar inte om det. 
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!