• Faber

Jag hatar HEN!!!

Pallas skrev 2012-08-02 15:30:45 följande:
    Det är min analys också. Visst finns det fanatiker även inom feminismen, du vet såna där man tänker "WTF?!" om och skäms lite för att förknippas med. Dock är de så försvinnande få och har så liten genomslagskraft att det är jävligt irriterande att alla hakar upp sig på dem. Det är samma sak som när folk tror att ALLA muslimer är självmordsbombare...
    Varför finns det då kommunalt anställda genuspedagoger som sysslar med genusbestämning av bestick om de har så lite inflytande?
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-02 18:06:53 följande:
    Din tolkning av den artikeln lämnar ju en del i övrigt att önska. Förstår du inte att det är ett sätt att synliggöra hur vi automatiserad vår syn på maskulin/feminin är? 

Dessutom: jag kanske är blind, men jag kan inte hitta vem som skrivit artikeln, varför jag inte vet vilken titel författaren har i sitt yrkesliv. 
    "Den frågan fick genuspedagogerna Helena Magnusson och Britten Dehlin nyligen på ett möte. "

Det står tämligen klart vilken titel de har och vad de sysslar med oavsett namnet på reportern som skrivit artikeln. Att du försvarar det de håller på med visar med all önskvärd tydlighet att du tillhör den mer extrema undergruppen.
  • Faber
    msmurphy skrev 2012-08-02 22:38:01 följande:

Men åååh. Okvalificerade mansdoninerande yrken har högre löner än dito kvinnodominerade. Så det är ingen som plockar några russin.

Varför ignorerar du så många frågor? Det skulle vara lättare att föra en diskussion om du inte bara svarade på det som passar dig
    Så det finns en stor del kvinnor som vill arbeta i gruvorna, som rörmockare och sophämtare. Dä måste vi ju avskeda halva arbetsstyrkan. Vart skall dessa avskedade män arbeta?
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-02 22:42:26 följande:
    Inom vården?
    Tänk om merparten inte vill, jag är tämligen säker på att staten inte har laglig rätt att flytta folk från en privat verksamhet till en annan privat eller offentlig verksamhet om vi nu inte avskaffar demokratin förstås.

Tänk om en stor del av tjejerna inte vill?
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-02 23:03:08 följande:
    Ingen kommer tvinga dem. De ska bara ha möjlighet om de vill.
    De har möjlighet redan idag att arbeta var de vill förutsatt att de klarar det, alltså på precis samma villkor som män.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-03 10:30:01 följande:

Jodå. Det är en tidsfråga.
    Ska dom dopa sig?
  • Faber
    MaryArden skrev 2012-08-03 13:28:27 följande:
    Faber, jag påminner dig om den här, så att du inte glömmer bort att svara. 
    Jag har.
  • Faber
    MaryArden skrev 2012-08-03 13:27:35 följande:
    På min universitetsutbildning kom en majoritet ifrån akademikerhem, det var få barn till gruvarbetare och timmerbilsförare. Vem som helst kan söka till universitetet, och det kostar inget att gå. Barn i arbetarfamiljer har också möjlighet att läsa vidare, förutsatt att de klarar de, alltså på samma villkor som oss som har högutbildade föräldrar. 

Ändå så var det så ovanligt med barn från arbetarfamiljer. Tror du det beror på att de inte vill, eller kanske att de är lite dummare och latare än barn till högutbildade föräldrar? 
    Jag är barn till en timmerbilschaufför och jag har gått på högskolan, min kurskamrat var barn till en busschaufför så det är bara skitsnack.

Om de inte vill så är problemet löst. Peter kanske hellre vill arbeta som byggarbetare än advokat och det är absolut inget fel med det. Så länge ingen lag hindrar vissa från att studera eller studiebidraget bara ges till vissa grupper så är det lika villkor för alla. Att alla inte väljer den vägen är inget som samhället har att göra med. Världen skulle förmodligen se bättre ut med fler arbetare och färre universitetsutbildade som tror att de vet allt och har svaret på alla problem för att de läst någon kurs i ämne X eller Y.
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-03 15:58:21 följande:
    Men gud, tom du måste ju fatta skillnaden på statistiska samband och anekdoter? Hur tar man sig igenom en högskoleutbildning med så bristfälliga kunskaper? 
    Jag läste aldrig om några anekdoter. Menar du inte anomalier?
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!