MaryArden skrev 2012-08-03 13:27:35 följande:
På min universitetsutbildning kom en majoritet ifrån akademikerhem, det var få barn till gruvarbetare och timmerbilsförare. Vem som helst kan söka till universitetet, och det kostar inget att gå. Barn i arbetarfamiljer har också möjlighet att läsa vidare, förutsatt att de klarar de, alltså på samma villkor som oss som har högutbildade föräldrar.
Ändå så var det så ovanligt med barn från arbetarfamiljer. Tror du det beror på att de inte vill, eller kanske att de är lite dummare och latare än barn till högutbildade föräldrar?
Jag är barn till en timmerbilschaufför och jag har gått på högskolan, min kurskamrat var barn till en busschaufför så det är bara skitsnack.
Om de inte vill så är problemet löst. Peter kanske hellre vill arbeta som byggarbetare än advokat och det är absolut inget fel med det. Så länge ingen lag hindrar vissa från att studera eller studiebidraget bara ges till vissa grupper så är det lika villkor för alla. Att alla inte väljer den vägen är inget som samhället har att göra med. Världen skulle förmodligen se bättre ut med fler arbetare och färre universitetsutbildade som tror att de vet allt och har svaret på alla problem för att de läst någon kurs i ämne X eller Y.