• Faber

Jag hatar HEN!!!

Pallas skrev 2012-08-03 22:58:59 följande:
    Det var du som kom med en anekdot:
    Då kan jag lika gärna komma med fler, en åkarson jag känner doktorerade. I min klass på 23 personer fanns det en som man kunde säga kom från ett hem där man hade det gott ställt. Resten hade föräldrar som var elektriker, chaufförer, byggarbetare och småföretagare (nej de flesta småföretagare har det inte gott ställt). En kvinna jag känner har en far som är mekaniker. Kom inte med något skitsnack om att högskolan skulle befolkas av någon överklass. Alla som vill kan gå en utbildning i Sverige så man har samma förutsättningar när det gäller den ekonomiska biten.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Pallas skrev 2012-08-03 23:24:26 följande:
    VSB

Det spelar ingen roll hur många du kan räkna upp (jag tillhör själv den grupp du pratar om - högskoleutbildad "arbetarklass"), det är fortfarande säkerställt med statistisk signifikans att barn till föräldrar utan högre utbildning mer sällan går vidare till högre studier än barn till akademiker.

(Kan inte låta bli att undra lite över kvaliteten på högskoleutbildningarna om man lyckats undgå denna skillnad. Hoppas du inte forskat...) 
    Utbilningen gick inte ut på att lära sig undersöka fördelningen inom utbildningsväsendet. Sådant får humanister och andra flummare syssla med. Jag har aldrig sagt att det är 50/50 däremot säger jag att det är skitsnack att påstå att en överväldigande majoritet kommer från överklass och att alla inte har samma möjligheter. Sverige är ett av få länder där alla faktiskt kan gå högskola.
  • Faber
    msmurphy skrev 2012-08-04 00:13:58 följande:
    Överklass och akademiker är inte samma sak vet du va?
    En signifikant majoritet av högskolestuderande kommer från akademikerhem. Kanske inte höginkomsttagarhem, men det har vi ju redan etablerat att det inte är samma sak.

Vad som försiggick i din klass är ungefär lika relevant som att jag säger att jag minsann känner två kvinnliga lastbilschaufförer, men inga manliga.
    Om eleven kommer från ett akademikerhem är det rimligt att det handlar om ett hushåll där inkomsten ligger över medel i de flesta fall.

Det viktiga är att alla oavsett bakgrund har samma rättighet att söka till högskolan, det finns ingen lag som diskriminerar kvinnor eller låginkomsttagare och gynnar män som kommer från hem med god inkomst, vill man inte så är det inte samhällets eller det mytiska patriarkatets fel.
  • Faber
    Veladis skrev 2012-08-04 20:59:22 följande:

Rätt, och samtidigt fel.
    Alla har samma rättighet, ja. Men vad får oss att välja att utbilda oss, och vilken utbildning vi ska gå? En mängd olika faktorer får oss att "vilja" olika saker.
    Det må så vara men det är inget staten skall lägga sig i. Om du resonerar på det viset kan man förlänga resonemanget till allt och då existerar inte den fria viljan längre.
  • Faber
    msmurphy skrev 2012-08-05 04:04:10 följande:
    Det är väl inte säkert. Lärare och bibliotekarier och sjuksköterskor tjänar mindre än de flesta snickare, rörmokare och svetsare. 
    Det är ingen som har pratat om att någonting skulle vara någons "fel", som ett annat dagisbarn. För att man problematiserar och har förmåga att se strukturer betyder inte det att man prompt måste utse en syndabock. Ännu en gång hoppar du över saker i ditt resonemang.

Och cirkeln är sluten. Du tror alltså på den fria viljan, precis som alla du argumenterar emot. Ett samhälle där alla är fria att ta del av allting, och inte ska kunna stoppas av vare sig staten (nu pratar vi givetvis om lagliga saker), tendenser, förväntningar eller samhällsstrukturer.
    Jag, och många med mig, ifrågasätter hur fri den fria viljan faktiskt är på vissa områden. Man funderar på hur man ska kunna bredda alla människors val, inte hur man ska tvinga in folk i några sorts ombytta roller mot deras vilja. Det handlar alltså om att uppmuntra till att vilja mer, inte mindre. Att känna att man är fri att göra så, inte att tvinga någon till någonting.

Det finns inge strukturer.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-05 12:03:20 följande:

Då vet vi att 100% av alla lastbilschaffisar är kvinnor!!! Om Faber själv får tolka!! Flört
    Jag tolkade det inte så men det tror jag att du är fullt medveten om.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-05 12:14:53 följande:

Det är för mig ironiskt att en person som säger sig tro på den fria viljan ägnar så mycket tid och energi åt att begränsa just denna fria vilja.
    Det är skillnad på fri vilja och fri vilja som används för att skada andra.
  • Faber
    msmurphy skrev 2012-08-05 13:06:17 följande:
    Ja, det är lite trist att diskutera med någon som hittar på nya, icke-sanna argument när denne blir motbevisad, istället för att bemöta det man säger.

Faber, jag håller med Dorian - den enda som vill begränsa någons fria vilja är du. Det är ingen som vill tvinga någon att göra någonting, hur mycket du än låtsas om att så är fallet. 
    Feministerna vill, kvinnor som trots allt vill arbeta inom traditionellt kvinnodominerade yrken vet ju inte sitt eget bästa och omyndigförklaras av dessa.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-05 20:39:14 följande:

Riiight. Och det är därför feministerna fryst ned alla som batterier i en virtuell värld som bara du och Neo kan se?
    Så ineffektiva är de inte, den mänskliga kroppen genererar inte tillräckligt för att det skall vara energimässigt lönsamt.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-08-05 21:02:51 följande:

Grattis, du tror inte på ALLA konspirationsteorier du hör i alla fall.
    Nej feministerna är mer djävulskt utstuderade än så. Jag har med egna ögon sett en utredning där man ogenerat säger att institutioner inom utbildningsväsendet skall infiltreras för att öka genusperspektivet.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!