• Faber

Jag hatar HEN!!!

Daddy Cool skrev 2012-07-27 13:49:34 följande:
    "Sammanfattningsvis är ”hen” ett ord som dels har en alldeles unik funktion, dels kan användas på samma sätt som andra könsneutrala uttryck, i synnerhet ”den”, fast med extra ideologisk udd. Den kombinationen erbjuder rika möjligheter till stilistisk variation och nyansering. Så på sätt och vis vore det synd om ”hen” normaliserades; då skulle vårt ordförråd bli en nyans fattigare. Den/Hen som lever får se."

Det var avslutningen i en intressant artikel skriven av en professor i svenska:

blog.svd.se/sprak/2012/05/28/hen-eller-den-pr...
    Jag är ju paranoid som anser att ordet har någon som helst politisk laddning, det har genuspiloterna på Familjeliv kommit fram till.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Faber
    Anonym skrev 2012-07-27 18:02:37 följande:
    ???? Jag är normalbegåvad  (1,5 på högskoleprovet) men jag kan inte begripa hur ordet "hen" kan vara laddat med någonting överhuvudtaget!! Är det inte bara ett "nyord" som vilket som helst? Men nu får jag väl ett svar som kräver att jag sitter i lotusställning i två timmar och filosoferar!!!!
    Jag föreslår att du håller ögonen på media i ett par månader. Titt som tätt dyker det upp fall där hen förekommer i samma artikel som genuspedagoger, extrema feminister etc.
  • Faber
    MaryArden skrev 2012-07-27 18:23:29 följande:
    Jaha, är det det du har försökt formulera?

Till nästa gång du ger dig på att säga att något har "någon som helst politisk laddning" ska du använda andra ord.  För du vet, du har formulerat dig lite som att du tänker att det skulle vara lite mer politisk laddning än "någon som helst".
    Det har stark laddning i vissa kretsar och svagare i andra precis som andra ord. Klart är dock att kultureliten lobbar för att ordet skall få genomslag, inte för att det är ett livsnödvändigt ord utan därför att de på alla områden vill öka allmänhetens acceptans för sin sjuka ideologi.
  • Faber
    MaryArden skrev 2012-07-27 18:31:17 följande:
    Paranoid, du? 

• Faber
    Anonym skrev 2012-07-27 18:33:10 följande:
    Ja? Och? Det är väl i de kretsarna ordet öht förekommer. Det är ett nyord och innan det nått de breda folklagren så får vi räkna med ett par decennier beroende på hur man väljer att marknadsföra det i skolorna. Och hur används ordet "hen" negativt om det är det du menar? "Hen" är ju inte ett tredje kön (eller okön) 
    Det är ju i dessa kretsar man vill utplåna könen.
  • Faber
    Anonym skrev 2012-07-27 19:00:27 följande:
    ?? Fattar ingenting! Utplåna könen? Så "hen" uppfattas i de kretsarna som en person som är könlös. Och jag trodde att det var i de kretsarna som "intelligentian" rörde sig.
    Deras ideologi går ju ut på att det inte finns några biologiska skillnader mellan könen utan att allt är en social konstruktion.
  • Faber
    FMGA skrev 2012-07-28 09:58:32 följande:
    En skitsask, jomenvisst.

Men mot bakgrund att få mänskliga områden är så präglade av att vi män är normen som just språket kan åtminstone inte jag annat än förundras över att ett litet könsneutralt hen framkallar sådan ångest att talibanernas enklaaver i Sverige t o m börjar jucka med sina gosedjur.

Förunderligt! 
    Hur vet du vllka som är på ICA?
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-28 19:40:37 följande:
    Har du försökt ta dig ur din egen kropp någon gång?
    Je en gång när jag hade hösnuva och det kliade som fan.
  • Faber
    Dorian Ertymexx skrev 2012-07-28 21:22:57 följande:
    Jag vet inte. Och jag bryr mig inte egentligen. Jag använder ordet när det passar mig. Att det finns foliehattar som tror att jag och andra använder ordet efter hemliga direktiv och magiska trollformler säger mer om dem än om mig.
    Genusanhängarna behöver nog inte ge dig direktiv för att du skall sprida den rätta läran.
Svar på tråden Jag hatar HEN!!!